Skrållan söker en sköldpaddsfärgad crh!!!
Hej. Vi söker efter en hane till vår lilla skållan. Det vi vill ha är en sköldpaddsfärgad kille, men mycket färg i pälsen. Han ska vara renrasig såklart, och helst ska han bo i bilavstånd till Nyköping. Skrållan själv är en prima liten kisse. Nu 4mån, fulltfrisk och jätte social. Kommer från en jätte fin kul i västerås.
Intresserad av att sälja? Eller har du/ni en kommande kull? Kontakta gärna oss via min mail
Tack i förhand/ Lisen
Titta gärna under gruppen "Kattungar till salu", där kanske du finner vad du söker!
Det är bara honor som är sköldpaddor. Ibland händer det att en hane är sköldpaddsfärgad men då är han oftast steril
Det blir nog inte lätt att hitta. Det finns i stort sett endast sköldpaddshonor. Någon enstaka gång föds sköldpaddshanar, men dom är i allmänhet sterila.

En sköldpaddsfärgad hane kommer att bli supersvårt att hitta! Det är ju bara honor som får den färgen och om det föds en hane som är sköldpaddsfärgad så har den troligtvis kromosomfel. Chansen är alltså extremt liten att det ska födas en sköldpaddsfärgad hane…
Oj, vi var tre som skrev samtidigt 

My_Sweet_Poison Ska ni verkligen para henne nu?
Hon är väl fortfarande lite för ung eller…
Det är kanske bra att vara ute i god tid och leta hane. Hur går det?
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Hejsan
Jag gissar att ni vill ha sköldpaddsfärgade honor? Då ska ni para eran hona (som är blå?) med en hane som är röd eller creme. Då blir alla honor sköldpadds färgade. Lycka till.
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

#9 hon ser ut att vara blåpadda, hon har cremefärgade tår.
Jag har haft en(1) sköldpadd/vit hanne på 17 år. Det är synnerligen ovanligt, så risken är stor att ni får vänta länge! Finns ingen annan färg ni tycker om?En röd/vit hanne är också färgstark!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#10, Ja visst, ser ju det nu. Då spelar det ju inger roll vilken färg man parar med, det kan ju bli sködpaddor hur som då….

Katten är blåsköldpadda o är född 061107. Jag har skrivit till dem o berättat hur de ska gå till väga,men jag har inte hört något sen.
Fast de vill ju ha en sköldpaddshanne att para med….det är ju inte detsamma som att para och få sköldpadd i kullen..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Nu kanske jag har fel men jag får rysningar när jag läser detta inlägg, verker som om personen har noll koll på uppföddning och då är det kanske en ide att söka information och läsa på och lära sig, för man planera att bli uppfödar. Om man inte vet att sköldpadda färgade haner stort sett inte finns och att om dem gör att dem oftast är sterila då tycker jag inte man inte mycket om katter och avel. Vi skall alla börja ett ställen men det kanske är en ide att veta vad man håller på med för man tar kullar.

Jag visste inte heller det från början, att endast honor kan bli sköldpaddsfärgade. Jag har visserligen "bara" hållt på i 5 år men iallafall.
Som jag skrev tidigare så har jag mailat till tjejerna med katten, eftersom kattungen kommer från mig. Jag har berättat allt som ni har nämnt här o lite till. Tex. att de kan ta en röd/creme hane till honan,för att få skp o flest färger, vilka hemsidor på nätet de kan läsa bla. om att vara uppfödare, avel,utställning, hälsoprogram och en himla massa annat som kan vara av nytta.
Jag blev lika förvånad som du Smirik när jag läste detta inlägg, eftersom de inte frågade mig som uppfödare först, utan gick denna vägen. Det ska inte vara lätt…

Fast om jag läser inlägget igen, så är det väl egentligen så att de söker efter en kattunge? Som de sen ska ha att para deras nuvarande katt med? Eller har jag fel?

#16 nu var det också hela "stilen" i inlägget. En 4 månaders hona som man redan letar hane till (hon har väl knappt hunnit ha henne hemma i en månad), kanske en ide att se om hon utvecklas rätt båda i temperament och utseende. Hade kanske varit en ide att ta på utställningar, prata med dig som uppfödar, kanske även gå några kurser i kattklubben och fram för allt ta till sig så mycket information som det går innan man börja planera kull och leta hane.
Jag är så trött på dem här "nu har jag köpt en katt och då skall jag bli uppfödar" och sen tar dem kullar an mass på katter som inte än har tagit ett cert eller synats på en utställning och blir inte av med kattungerna och sätter dem till salu på blocket 2 för 5000 kr och förstör det för alla seriösa uppfödare som verkligen jobbar med däran linjer och ligger all däran tid ner på utställningar, arbete i kattklubbor och avelsdatabas och mycket mer.
Jag är absolut ny som uppfödar och kännar mig ödmjuk för erfarna uppfödare och däran kunskap och arbete, men jag har dock gått kurser och tar på utställningar och pratat många många långa timmor med vår uppfödar och uppfödar kompisar och lärt mig mycket även om det finns mycket kvar att lära.
Jag kännar absolut med dig som uppfödar, måste inte vara roligt att en köpar inte vänder sig till dig om denna har lust på avel. då kan det just bli så rätt, för att köparen kan dra nytta av din erfarenhet.
Ja förlåt nu blev det lite OT men jag tycker crx avel håller på att gå helt åt skogen påminner mig lite om vad som hände med Golden Retriever avel i 80'talet, det vimlade fram med mera eller mindra oseriösa uppfödare och inom 10 år hade man nästan förstörd rasen.

Är inte helt säker på att det är en hane till avel de söker även om det låter så. De skriver att de vill ha en hane till sin Skrålla, men det kan ju vara en hankompis också. Om det är så är många av kommentarerna felaktiga och kan såra i onödan.
Det finns också personer som inte förstår hur mycket man egentligen behöver veta för att föda upp katter, innan de haft sin första kull. Det är ingen bra väg att gå till insikt men om så är fallet är det bra om de genom svaren om sköldpadds hanar förstår redan nu att de kan behöva få veta mer inför en eventuell parning.
Förstår era synpunkter men jag hoppas vi inte skrämmer iväg my sweet poison utan tar chansen att hjälpa till med våra kunskaper.
Jag hoppas my sweet poison förstår att man kan bli lite "förskräckt" när man får en sådan här fråga när man hållit på med uppfödning ett tag och har insett att man aldrig blir fullärd även om man kan nå långt. Jag hoppas även att du törs tala om ifall någon missförstått din förfrågan samt att du törs ställa fler frågor framöver.
Om du sweet poison är intresserad av att ta kull framöver på Skrållan om hon verkar lovande samt behåller sitt härliga temperament som vuxen så finns det mycket att lära och jag lovar att du kan maila mig eller fråga här så delar jag gärna med mig av mina erfarenheter och jag är övertygad att övriga uppfödare här också gärna gör det.
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
#18 Jag håller med dig helt och hållet. Varför har folk så bråttom ??
Mitt råd till trådskaparen är att ta det lugnt och njuta av kattungen. Låt den växa upp och passa under den tiden på att lära dig mer om rasen och om kattuppfödning. Det tror jag att du har igen i det långa loppet.
Att vara kattuppfödare är ett ansvar - inget jag tycker man ska ge sig in i utan att först tänkt till ordentligt - och skaffat sig kunskap.

#19 du har absolut rätt om att det kan vara så och då ber jag ohört mycket om ursäkt, fast som jag också skrev i mitt inlägg då var det jag skrev OT eftersom det inte om handlar just det inlägg My_sweet_poison har skrivit men är en generell observation/åsikt
#19 Mkt bra skrivet men jag tror nog ändå att ts menade till avel då inlägget ändå ligger under avelshane finnes/sökes…
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
#19 Väl talat!

#22 precis och det var också det jag reagerad på, och även om jag vet att det inte är välsett i Sverige att säga vad man tycker - det har jag snabbt lärt efter 4 år som "invandra" då gör jag det ändå - för om vi alla gullar allting till då blir det med crx som ras som det blev för te.x golden retriever - och det tror jag ingen rex älskar önskar. Jag tycker inte det är rätt att leta hane till en 4 månader gammal katt, äger har ju ingen ide om hur katten kommer utvecklas etc. och den åsikt står jag för.

#22 Jag tror också det är tänkt så utifrån forumets rubrik. #21 Förstod precis vad du menade med OT att du inte anklagade henne för "sönderavling". Hon har fått många raka svar på frågan men jag känner att vi kan ge så mycket mer.
Om my sweet poison läser detta hoppas jag hon förstår att vi inte vill "förbjuda" henne att ta kull på honan utan att vi däremot vet hur mycket man behöver ta reda på inför en kull och att hon tänker till än en gång om anledningarna till planerna är de "rätta". Jag hoppas att hon förstår att vi gärna hjälper henne få de kunskaper hon behöver inför en eventuell parning, att hon inte blir "bortskrämd" härifrån samt att hon även får förståelse att det inte är illa menat att hon fått de reaktioner hon fått på sin fråga utan att det handlar om att många här vet vad som kan hända om man har för bristfälliga kunskaper vid en parning och reagerar instinktivt.
Jag tror att vi genom att dela med oss av erfarenheter och kunskaper hjälper nya oerfarna personer som gärna vill ha en kull att inte bli framtida "oseriösa" uppfödare.
Mitt inlägg var mer ett sätt att hjälpa disskussionen tillbaka till svar till den som startat tråden och ge fokus på en person som vill ta en kull, älskar sin katt (utgår jag ifrån) men har alltför bristfälliga kunskaper om vad hon behöver veta och kunna.
Man skall helst veta vad man inte vet för att kunna ta reda på vad man behöver veta!
www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.
#25 Än en gång väldigt välskrivet!!
Hoppas också att ts känner att hon har stöd o hjälp här om hon vill lära sig mer om avel. Är själv ny och uppskattar verkligen att ha mer erfarna uppfödare att fråga!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Låser denna tråd nu då både nybörjare och de med erfarenhet har talat väl här. Tycker att det är nog med råd nu. Hoppas att sweet poison och andra har fått lite tips här innan de börjar med uppfödning.