Hur ofta vaccination??
Jag har hört att man numera ska vaccinera vartannat år men min vet säger att man ska göra det varje år. Vem ska man lita på?
Hur ofta gör ni det?
Jag vaccinerar vartannat år mot kattpest och varje år mot kattsnuva. SVERAKs utställningsregler kräver endast vaccinering vartannat år , men enligt min veterinär - som jag litar på i vått och torrt - så räcker inte kattsnuvevaccinet längre än 1 år.

Jag trodde kattpest och kattsnuva var i samma spruta?
Det är svårt att hitta separat kattsnuvevaccin. Kan någon tipsa mig?Jag vaccinerar vartannat år men har läst i Fass och liknande, att kattnuvevaccinet måste förnyas oftare.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag vaccinerar varje år, varför vet jag egentligen inte. Men jag får en kallelse av veterinären att det är dags för vacc och då åker jag dit med katterna.
Mina vacc vid 8 veckors ålder, 12 veckors ålder, ungefär när de fyller ett år och sedan vartannat år

Min vette sa att de har haft både kattpest & snuva i samma vaccination..men nu skulle de oxå införskaffa separata vaccinationer.
Det är väl kattsnuvan som skall vara årligen & den andra vart annat år..
//Maria
det är kattpestvaccinet som gör att katternas njurar förstörs..
#7 OJ! Menar du att njurarna tar skada om man vaccinerar mer än vartannat år, eller att de förstörs om man vaccinerar, oavsett hur ofta? Låter inte alls bra. (blir nästan som att välja mellan kattpest och kolera… om ni ursäktar ordvitsen)
Ja det är därför Sverak och IDP har infört den nya regeln att vaccinera vartannat år. Vi vaccinerar ihjäl katterna annars….Vi får tjata på veterinärerna om att ta in/fråga efter kattsnuvevaccin separat.
#9 Läskigt…
Jag vaccinerar vartannat år, min misse träffar inte andra katter så ofta så jag tycker det räcker, tycker att djuren övervaccineras nu förtiden, även på hundsidan
Jag har frågat hos veterinären eftersom det kändes förrvirrande med olika bud. Det är på gång en ändring i FASS till vartannat år, så det var det veterinären jag pratade med rekommenderade. (Jag frågade för ungefär en månad sedan så det kan ju redan ha gjorts. Jag har ingen aning hur ofta FASS kommer ut.) Jag skulle kolla om det var ok att vaccinera alla katterna samtidigt nästa vår och det var det. Då blir det grundvaccinering, efter ett år och sedan varannat år för lillkisse. Däremot har jag hört olika information om det är när katten är ett år eller ett år efter grundvaccineringen som gäller. Båda svaren från olika veterinärer.