Vilket kön på en nykomling?
Hej!
Jag har två kastrerade innekatter katter (ej rex): en hane på 8 och en hona på 9 år.
Funderar ev på att skaffa mig en cornish eller devon, dock inte en unge utan en omplaceringskastrat, som har några år på nacken.
Frågan är: När man tar in en ny katt till två medelålders av olika kön, vilket kön brukar fungera bäst på nykomligen?
Undrar också hur gammal nykomligen kan vara max. Helst inte äldre än mina katter förstås men kan 3-6 år fungera bra här?
Vet att katter är olika och att kemin och ägarens tålamod är viktigt men finns det några bra riktlinjer här?
Törs inte tipsa om vare sig det ena eller andra.Det är personligheten hos en katt som gör att det går att sätta ihop den med andra främmande katter.Du söker nog en trygg oberörd snäll katt med pondus. Tror inte kön eller ras har så stor betydelse. Sedan kan det ändå vara svårt att sätta ihop vuxna katter. Vore det jag skulle jag helst välja en unge eller någon under året iaf.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag håller helt och hållet med Eine. Jag antar att du har för avsikt att skaffa en kastrerad katt? Annars kommer ju saken i ett annat läge (å andra sidan skulle jag nog generellt avråda till att ta hem en okastrerad katt, men som sagt, det är nog inte könet som är det viktiga om du ska skaffa en vuxen kastrat. Hoppas du hittar en drömkatt och att allt går bra för er!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Tack för svaren! Jag har förstås bara tänkt mig en kastrerad ny katt.
Anledningen till att jag inte tänkt mig en liten unge är att jag tror den kan få lite tråkigt med mina "gamlingar". Tycker ungar ska ha yngre katter att leka med, så att det blir lite mera fart.
Har haft andra katter hos mig ibland av båda könen och sett, att kemin är viktig. Har ändå hört att honor oftare har lättare att vara flera tillsammans.
Om jag hittar en katt, hoppas jag förstås att jag får ta den på prov en period, så att man verkligen ser att det fungerar.
Med två vuxna äldre katter kan det vara svårt att ta in ny vuxen.
Jag råder dig att ta en kattunge iså fall - en hane då de är mer okomplicerade än honor i sitt temperament innan de blir könsmogna. Sen måste han kastreras naturligtvis!
Kvasikarin UPA
Är van vid katt och även nya äldre katter i hemmet men det alltid bra att få råd av folk, som normalt kanske har ännu fler katter hos sig. En del menar att honor normalt har lättare att umgås flera i grupp, andra säger detsamma om hankatter.