Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: allmänt-cornish-rexprat
Läst 951 ggr
A_KickEm
0

Förslag till ny kategoriindelning

På SVERAKs hemsida ligger fyra förslag till ny kategoriindelning mm. Alla medlemmar kan gå in på ett formulär och poängsätta de olika förslagen smt lämna synpunkter.

OBS! Dom vill ha in svar senast 3e MARS dvs nästa fredag!

Jag har inte ett något om detta tidigare. Kan ju ha missat förståss!!

[Lec72]
0

Japp..ska fylla i och klaga :-)

[Lec72]
0

fast VAR hittar man den? Har kolat igenom hela sverak sidorna men hittar inte??

A_KickEm
0

Första sidan - röd ruta med röd text:

FIFes arbetsunderlag rörande förslag till kategoriindelningHar du synpunkter och tankar – fyll i detta frågeformulär och sänd det per e-post till Malin Sundqvist, ledamot i SVERAK tävlings- och utställningskommitté, senast den 3 mars 2012.

Du kan fylla i frågeformuläret på svenska. SVERAK kommer att göra en översatt sammanställning  av inkomna synpunkter för vidarebefordran till FIFe.

RacerDonnans
2

Vi måste alla in och påpeka att vi saknar en delning av kategori 3 som redan idag innehåller väldigt många raser som är helt olika varandra. Det blir ju inte bättre av att de lägger dit kategori 4 också. Samtliga förslag innebär fler raser totalt sett för kategori 3 oavsett om någon av de som finns idag försviner till annan.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

A_KickEm
0

jag skulle vilja se fler o inte färre kategorier - med gruppvinnare i sluttävling samt EN BIS-katt. I likhet med hur det går till på hundutställningar. Att tillskapa ytterligare BIS-titlar innbär ökad inflation i titlar = mindre värde.

AlexH
0

#5 den final uppdelningen har vi nästan inom WCF.. vi tar ut totalvinnare KH,SLH och LH, SIA-ORI (ifall det finns fler än 15 katter i gruppen annars går de in i grupp 3)

dessa tre katterna tävlar om BIS = Best over all, alla katter på hela utställningen..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

A_KickEm
0

Bravo!! Kanske skulle prova ställa där - det har jag aldrig gjortSkäms

AlexH
0

du är så välkommen :)

vi har utställning i maj i uppsala :D

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Mona22
1

Tycker det är bra som det är nu, kanske att man kan dela på kategori 3 och inte lägga till nya raser.

A_KickEm
1

# 9

Bättre förslag än något av de som finns på SVERAKs hemsida Flört

Eine
0

Skulle vilja ha nakenkatter i en egen kategori.Fast den blir kanske för liten?

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

A_KickEm
0

varför inte införa någon slags logik i det hela - ser ingen sådan i det nuvarande systemet och inte heller i 3 av de fyra nya förslagen. Det enda som är logiskt är b som delar  i två kattegorier,  en långhår+ semilånghår och en korthår+naket, men alltihop  utgår från att katterna ska delas för att passa en given utställningsform/organisation. Att dela upp utifrån något slags rättvisemodell där antalet raser och/eller antal registrerade katter ska styra uppdelningen förstår jag mig inte på. Skulle nog hellre ifrågasätta hela utställningsformatet.

Hitta ett konsekvent sätt att gruppera raserna som säger mer om katterna  och anpassa sedan organiserandet av utställningen efter det.

Tycker man att pälsen är det viktigaste på katter så visst - dela då efter pälslängd men gör det konsekvent och då kan man ha lockiga raser i egen kategori och nakna i egen så får vi fem kategorier.

Tycker man att storlek är viktigt så dela då för jösse namn efter det - konsekvent (vilket vore idiotiskt….men i alla fall….)

Det skulle också kunna vara en indelning som grundar sig på något annat än en enskild exteriör "detalj" - t e x ursprung så som dagens kat 4. - europeiska, amerikanska, orientaliska, afrikanska, asiatiska….finns det australiensiska katter???? Det tycker jag skulle säga mer om katterna än deras uppenbara pälslängd och då skulle man hålla samman systerraser.

Jag tycker fokus ska ligga på katterna! Varför har vi annars utställningar?