Finkänslig?
Hade idag en trevlig pratstund med Doris uppfödare, S*Sunsoakers. Hon hade en liten fråga om en hankatt ur hennes senaste kull, det är nämligen så att han är finkänslig och otroligt fin i kanten när han ska gå på lådan.
Han går in på lådan och gräver lite försiktigt i sanden för att sedan "sprätta" av tassarna en efter en, samtidigt som han ser äcklad ut. Han gör allt vad han ska i lådan, men det syns verkligen hur mycket han ogillar att gå in där.
Hon har provat att byta sand, jag vet inte hur många olika sorters sand, klumpbildande / inte klumpbildande och pellets hon hade provat. Hon städar ur lådan regelbundet och är noga med att byta sand ofta.
Är det någon av er som vet varför han beter sig så, och isåfall hur man ska komma tillrätta med problemet? Risken är ju kanske att han sätter sig utanför lådan snart eftersom han tycker det är så äckligt.

Hmm jag vet inte vad det kan bero på när en ung katt gör så här..Blir nyfiken på om den gjort så här hela tiden sedan den börjat gå på lådan eller om den ändrat beteende???
För mig låter det som om något som kan uppstå vid könsmognad-när flera katter går på lådan
?Antingen denna katts könsmognad eller annan katts-jag menar förändrad lukt i lådan.Men jag kanske är helt fel ute-hoppas någon kan komma med förklaring..det är kul med kattens beteenden!
Min gamla Danne gjorde just så här med tassarna när han blev sjuk och var gammal -sedan började han att kissa utanför och slutade helt med lådan..Men det är ju inte alls samma sak-han fick ändrat beteende pga sjukdom.
Tack för era svar! Det kan ju kanske stämma som #1 skriver om könsmognad. Han har precis blivit könsmogen, så det kanske har med lukterna i lådan att göra.
katten kan vara kittlig på trampdynorna…
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#4 Ooo!
Stackars kisse i så fall.
#4 Ja… så kan det också vara…