Ny uppfödning RatPack's!
Idag fick jag äntligen bekräftelse på att mitt stamnamn blev godkänt (andrahandsvalet), så jag tänkte att jag kanske skulle presentera mig lite närmre. Jag har hållt mig i skuggorna tillräckligt länge härinne!
Mitt namn är Haley (26 år) och jag bor i Gävle tillsammans med min sambo och våra tre katter; Neko, Clinton och Mimi. Neko och Clinton är huskatter på 6,5 resp 5,5 år… och Mimi (S*Rexlicious Precious as Polly) är 2,5 år.
Jag kom i kontakt med rasen först när jag blev medlem på SKS 2005. Jag fick då tillfälle att vara kattvakt åt en av S*Mumsikoffs katter… och jag blev tokförälskad! Cornishens sätt att vara; social, nyfiken och så himla tillgiven. Jag skulle absolut ha en!
Första cornishen flyttade hem till mig (hösten 2008) hux flux i form av ett litet Ullmonstrets, Gurli. Jag hade redan då bestämt mig för att jag ville lära mig om avel och eventuellt börja föda upp i framtiden. Tyvärr visade det sig att Gurli hade allergier, så tillsammans med uppfödare beslutades det att hon skulle få flytta till ett annat hem. Jag hade tyvärr inte plats för tre kastrater och uppfödardrömmar i min lilla etta.
Det dröjde ett helt år tills jag blev med cornish igen. Mimi var också från början foderkatt, men uppfödardrömmen blev för stor och jag kände att jag inte orkade med en till kull "åt någon annan", utan själv ville sitta bakom spakarna. Tack och lov var uppfödaren förstående och jag fick köpa ut Mimi!
Så nu sitter jag här med ett stamnamn… och det är nu jakten på hane drar igång! Och så jakt på ytterligare en hona! Sambon har sagt ja till hane (han vet inte vad han säger ja till ;) ), och nej till hona… Det är nästan lite gulligt att han tror han bestämmer. ;)
Jag kommer säkert ställa tusen "dumma frågor", men jag hoppas ni har tålamod med en nybörjare. :)
grattis och lycka till med din uppfödning.Önskar Hub cats i kumla.
Grattis och lycka till
Grattis till stamnamnet
och lycka till med din uppfödning!
Grattis och lycka till med uppfödningen.
www.rexmyntas.com
Önskar dig ett Grattis och lycka till jag oxå 
Tack så mycket alla! :D
Grattis till stamnamnet och lycka till Här ställer vi många frågor och svarar på ännu fler.Så kom med dina!
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Grattis till stamnamnet! Och lycka till med din uppfödning….du har ju en galet bra start med mimi! 
Kram

Grattis.
Hoppas att det reder upp sig med ditt stamnamn.Nu borde de ju ge dig ditt första handsval som tröst.
Konstigt att det kunde bli så fel.
Stolt ägare till tre La permer

#9 vad har hänt?
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus

#9 Det finns reden en uppfödare med det namnet.En devonuppfödare.
Jag skulle bli s**t sur om någon annan fick beviljat samma stamnamn som mig.
#11 Jag hoppas de reder ut det åt mig. Även om personen inte längre föder upp så vill man ju inte ha ett "återanvänt" stamnamn.
Jag ska ringa dem på måndag och se om de kan ändra till mitt förstahandsval… som jag faktiskt har kollat att ingen har.
Jag var så säker att jag skulle få den… men hepp!
Men fattar jag fel när det är så att Pearfoams stamnamn och den gamla Devonuppfdarens stamnamn inte är registrerat inom samma förbund? Så det är nog inte så mycket att bli förbannad över.
Jag kan ha uppfattat helt fel….
*** Qui vivrqa verra ***
Jag menar, stamnamnet är skyddat i 20 år… så jag förstår inte ens hur det är möjligt att de godkände mitt stamnamn med tanken på att sista kullen föddes 1995. Det är inte 20 år sedan.

Tyvärr är det samma förbund.
Devonuppfödaren själv är inte aktiv längre men dennes katter finns i aktiva kattuppfödares pappersstamtavlor,dvs inte alls långt borta.
#13 Som Monica säger så är båda stamnamnen reggade i WCF. Det enda som skiljer dem åt att jag har apostrof i mitt… och så ett stort P; RatPack's resp Ratpacks. Samma lika enligt mig. Jättetråkigt. 
Problemet är ju att SVERAK struntar i stamnamn som WCF har

nu gäller det ju två WCF uppfödare.Eller rättare sagt en IDP och en WCF.
Aha - trodde att du reggade i WCF och att Devonuppfödaren reggat i SVERAK. My bad. Då förstår jag inte riktigt hur ditt förbund tänkt.
*** Qui vivrqa verra ***
#18 Bryr sig SVERAK om någon av dem?

#20 Men vad har SVERAK med det här att göra?
Vilken konstig vändning det här tagit. Här gratulerar alla till stamnamnet och sedan finns det redan. Det verkar ju inte klokt. Har man på ansvarligt håll inte koll på sädant?
#21 Vet inte. Har läst för otydligt. Sorry

#22 Ja det är lite trist för alla inblandade.
#24 Det kan jag verkligen förstå.

dåligt att det inte kollades ordentligt. 
Tråkigt för dig TS att du inte fick det namnet men du kanske har fler du kan tänka dig
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
Om jag inte lyckas övertala dem att ge mig mitt förstahandsval så vet jag ärligt inte vad jag ska ta…
Mitt förstahandsval började på S'…., så det kan vara därför det inte godkändes. Jag ska fråga. Jag kanske kan ändra till S…. och få det godkänt utan apostrofen.
Men ärligt talat,hur många får dåliga vibbar när de hör det stamnamnet? Jag reagerar inte alls negativt,skulle själv inte bekymra mig över att det funnits tidigare,ifall det gällde mig
.
Jag läste i tidningen Våra katter under nyreggade uppfödare och hittade en som fått namnet Rexelicious…. det reagerade jag på då mitt stamnamn är Rexlicious. Men det var iiiinga problem att göra om och göra rätt. Så dom fick byta stamnamn…. så det löser sig nor för dig med. 
#28 För mig handlar det inte om att folk ska reagera negativt, utan mest att folk ska blanda ihop oss. Det är ju ändå "snarlika" raser; devon vs cornish.
Jag har pratat med sekreteraren på SNRF och hon skulle kolla upp det och se vad de kunde göra för att hjälpa mig. Hon tyckte iallafall inte att vi skulle ha samma namn, och det håller jag helt med om. Jag vill ju ha mitt eget namn, inte någon annans.
#29 Skönt att det löste sig! Hoppas det går lika smärtfritt för mig! 
JA vi håller på att kolla upp hur detta kunnat gå igenom då detta stamnamn för Devon inte står med i databasen för forna IDP..(vi har det fulla registret att söka i sedan IDP bildades på 60-70 talet och där finns inte detta stamnamn med) stamnamnet fanns redan 1995 enl länk funnet på nätet.., och det finns inte med i WCF, Fife, CFA, eller Tica.. så vi håller på att kolla om detta går att lösa på bästa sätt..
#31 Det är ju jättekonstigt. >_< Roligt för er att jag ställer till det så ni får dektektiva lite då… ;)
S*Karma, det kanske är ledigt.
Med vänliga hälsningar Lisa
#33 inom FIFe (Sverak) så är det upptaget :)
*** Qui vivrqa verra ***
#33 Vad menar du med det egentligen?
#35 Att jag svarar på inlägg nr 35 i detta fallet. Inlägg 33 i förra. Vi gör så för det kan bli väldigt förvirrat vad folk svarar på annars 
*** Qui vivrqa verra ***
Grattis till stamnamnet!
www.kickemcattery.se
#34.. det vi funnit på nätet skall vara reggat i IDP.. men finns ej med i Gamla IDP databasen.. den databasen är aktiv även om själva IDP inte finns längre.. just för att sådant här inte ska hända..och för att har man en gång sökt ett stamnamn och fått det, så ska ingen annan kunna ta det..
men ibland fallerar även mänskligheten… vi försöker lösa detta på bästa sätt för Haley. så att alla är nöjda i slutändan..
Kan ju hända att den som äger detta stamnamn har dubbelreggat det och även reggat in det i Fife.. men när vi söker på stamnamn för det år som det är reggat på så finns den inte med på de årens fife listor vad vi har..
på fifes hemsida när man ska gå in och söka där så möts man av:
Microsoft JET Database Engine
**
error '80004005'
Unspecified error
/wp/catnames/cattery.asp, line 9
(Hm.. de måste ha lite datatrubbel där…Hoppas de löser sig snart.. så jag kan kolla.. tyvärr ser man inte vilket datum stamnamnet i Fife är godkända i databasen.. det hade varit önskvärt.. speciellt som om nu någon i annan organisation har ett stamnamn som en annan söker i en annan organisation.. och får det godkänt.. så är det ju en fördel att kunna se vem som fick det först..)
**
#36 Hahah, nu blev det väldigt förvirrat! Jag svarade alltså #33 och undrade vad denna menade med att S*Karma kanske är ledigt… då jag tolkade det som ironiskt eller spydigt. 
#38 Jag är så tacksam att ni verkligen tar er tid för att lösa detta mysterium! Stor eloge ska ni ha! 

En liten historisk beskrivning kring stamnamnshanteringen:
Fram till och med 1995 skickades alla stamnamnsansökningarna från dåvarande IDP-medlemmar via sina respektive klubbar till Sverak för att godkännas centralt, men från och med 1996 tog vi själva hand om den här rutinen. Detta register existerar och används fortfarande. En kortfattad lista finns på www.snrf.org under Avel o Uppfödning.
Det aktuella stamnamnet ansöktes och godkändes 1994, men varför det aldrig skrevs in i några register är en gåta. Några år senare gick uppfödaren med i Sverak, men inte heller där skrevs namnet in i registret. Ändå är vi fler som kände till det, dvs vi som varit med i "all evighet", så nog är det en underlig historia.
Idag skickas alla WCF-medlemmars stamnamnsansökningar till Essen i Tyskland. Hur exakt de hanteras där, kan jag inte säga, men innan de skickas, kontrollerar vi själva i alla tillgängliga register.
Det är alltid tråkigt när någon hamnar i kläm, men det enda man kan göra är, att skylla på den mänskliga faktorn. Hur man än anstränger sig, så blir det fel ibland.
Sirkka-Liisa, SNRF - (den som sammanställde den där IDP-stamnamnslistan 1996 utifrån de underlag som skickades till mig)
Grattis till stamnamnet!
Det är mitt gamla stamnamn du kommit på! Jag hade det när jag födde upp devon rex i början av 90-talet!
Min uppfödning var inte stor ;-) men en lite rolig anekdot i sammanhanget är kanske att min uppfödning till största delen var en fortsättning på Lupinängens uppfödning, Elsa Garby i Borås. Det var hon som i slutet av 60-talet tog både devon o cornish rex till Sverige!
Så lyckat till med ditt katteri! Rexar är härliga!!!
Hälsningar
Agnetha Asteberg
#41, tack för all hjälp! Hoppas de i Tyskland skyndar på sig lite så jag får veta vilket stamnamn jag får till slut… Jag vill börja fixa med en hemsida! ;)
#42, fyndigt stamnamn du valde! Synd för mig att du hann före bara. ;)
Det var faktiskt inte mitt från början!
Utan den signatur min dåvarande pojkvän satte på de Chevrolet-motorer han trimmade!!!
Lycka till igen! Hoppas att allt löser sig! O som sagt, du får för min del gärna återanvända RatPacks!
Hoppas du får klart med ditt stamnamn snart.
Var positiv -må bra
Nu väntar jag återigen svar från Tyskland. De ville inte godkänna mitt första förslag (S'more) med tanken på apostrofen, så nu ska jag se om de inte kan tänka sig att godkänna Smore. Jag. Vill. Ha.
#46 Fiia gullar sitt bästa med tanterna i Tyskland :P så vi hoppas på svar så fort som möjligt!

Tanten i TYskland är ledig över helgen, men jag hoppas få svar på tisdag. Hon förstått, att Rat Pack inte går, så nu är det bara frågan om hon godkänner Smore. S'more gick inte för sig.
Nu så är strulet äntligen över!
MITT NYA STAMNAMN ÄR…
Gimme S'more!

GRATTIS till stamnamnet.
Grattis till nya stamnamnet. 🌷
www.rexmyntas.com

Härligt! Du fick det du ville ha till slut. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#50 & 51, taaack! :D
#52, ja, med viss ändring då. Men jag är supernöjd ändå! :D
Grattis ,till slut!
Då säger jag också grattis igen,skönt när allt har löst sig till sist.
Grattis!!! och härligt att detta är över och tack för ditt otroliga tålamod när tanterna i sverige måste strida med tanterna i Tyskland