Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1123 ggr
Mliaz
0

Torr i nacken

Har en tioårig katt som alltid haft tunn kort päls i nacken, men nu är han även torr i huden, lite fnasig liksom, man märker när man "drar loss" päls att det liksom är lite grusigt.

Undrar om det är vanligt för rasen, och vad man ska ge för att bättra på pälskvalitén, han är rätt så torr i pälsen nu och det har antagligen att göra med att det är torr luft nu.

Kan man ge fiskleverolja? Eller finns det något bra schampoo för att återfetta huden utan att nämnvärt påverka pälsen?

Jag tänkte att fiskleverolja ju funkar på hundar så varför inte katter?

Han äter praktiskt taget bara torrfoder och är väldigt kräsen så det blir väldigt svårt att smyga ner ngt i maten.

Maria

Leffe
0

Det kan vara den torra "konstgjorda" värmen från elementen. Min äldsta tappar pälsen när den värmen kommer i gång

AlexH
0

det finns fiskolja att köpa på djurafären där du kan hälla lite över maten dagligen , samt så kan du kanske smörja in honom på halsen med lite babyolja? (ger inte tillbaka pälsen men så inte han flagnar.. :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

flis
1

Jag har köpt gammeldags luftfuktare i keramik som hängs på elementen. Det kan hjälpa till om det är torr luft i hemmet.

Fiskoljan ratar mina katter. Sardiner i olja innehåller mkt omega3 och även tonfisk, det rekommenderade hudveterinären om inte katten är allergisk mot fisk.

AlexH
0

den fiskolja som finns för djur är gjord på lax och luktar väldigt mcket lax.. funkar med mina katter. men man får prova sig fram :)

Vet även om dem som köper omega 3 kapslar som vi människor äter och ger kapseln till sina katter.. de tuggar i sig dem självmant :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

flis
1

#4 Det ska jag pröva på mina katter, i värsta fall får jag äta dom själv. Skrattande