När andra tar över...
Hur gör ni när ni har 2 avelshonor i familjen? Min ena har 4 kattungar och sköter dem efter alla kattregler som finns, de är ju 10 veckor så sådär jättemycket hjälp behöver de inte. Hon har visat lådan o vart maten finns, hon leker med dem så till o med jag inte ens känner igen henne. Allt är bra så länge, men nu har Wera lagt sig det hela!! Hon är 2 år o hade min förra kull, den som var född i november-06. Wera har gått o blivit väldigt rund om magen o lätt rosa spenar, hon är dräktig kanske någon säger. Det hoppas jag inte för den enda hanen jag har hemma är Herman o det är hennes son. Wera har p-piller.
Det jag har upptäckt är att när Wera vilar med kattungarna får de även tutta på henne!! Hon har inget emot det men hon ska väl inte det? Hade planer på att ställa henne, men om de fortsätter att tutta på henne så är det ju inte någon som kommer att tro mig, att Wera inte har en kull här hemma. Den riktiga kattmamman blir bortkörd om hon kommer o lägger sig i.
Hur och Vad ska jag göra för att hålla kattungarna borta från Wera?? Alla medel är tillåtna, jag tror väl inte att det är så bra eftersom substans från P-pillret kan föras över till ungarna.
Soliga hälsningar
Ps. Bilden föreställer Wera den Skyldiga

Hejsan
Jag tror inte att du behöver oroa dej för att något frän p-pillerna skall gå över till kattungarna. Jag har också två kattmammor. De får p-piller trots att de diar. Jag vill ju inte att de ska börja löpa, då jaghar fertil hane, varav den ena honan är mamma till honom.
Om kattungarna är 10 veckor, så snuttar dom säker tinte för att få mat, utanmest för mys. Men det du kanske kan göra är att fixa en kroppsstumpa till den andra honan? Ett tips är att helt enkelt ta en nylonstumpa och trä över, och göra hål för svans, ben och huvud. Annars tror jag inte att du behöver oroa dej, det r ju i så fall bar till utställningen. Men du kan ju kanske separera de ett tag innan? Hon kan ju ev, ha fött mjölkproduktion då hon låter de dia.
Natta
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Tack för svaret! Man vet ju inte hur mycket man ska stoppa "naturens" gång. Men en sak är ju säkert, Wera ÄLSKAR att vara mamma. Alla hennes tidigare ungar 6st har fått hennes underbara temperament, en av dem är ju den omtalade Herman.
Jag har hittat en snygg o intressant hane till Wera som jag ska använda till hösten. Om någon är intresserad. Färg? Endast svarta kattungar kommer det att bli..
Fortfarande soliga, men blåsiga hälsningar….

Natta skrev det väldigt bra, och jag håller med henne till 100%. Ville bara säga att så gör våra honor här hemma också. Vår kastrerade hona ligger och diar våra kattungar som nu är 7½ vecka och hon tycker det är jättemysigt, det tycker kattungarna också. Mest mys, mindre mat som Natta redan skrivit. =)
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.

Hoppades ni förstod allt, en massa stavfel bara…..
Lite trött i huvudet i dag…
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.
Hm Hundar kan ju bli skendräktiga. min äldsta tik har aldrig blivit det förrän nu vid sista löpen - hon är 6 år nu.. och hon fick till och med mjölk! och jag vet garanterat att hon inte är dräktig.. det går över med mycket motion och återhållsamhet på mat och godis.. då de verkar bli lika hungriga som dräktiga tikar..
Blir honkattor kanske skendräktiga åxå? speceillt som det finns kattungar hemma som kanske triggar det ännumer?
När jag hade min andra kull gick ungarna upp i vikt de första dagarna sedan började vikten gå nedåt. Honan låg hos dem när jag tittade till dem och de diade för fullt. Ändå gick de ned i vikt. På mornarna när jag gick upp samma sak hon låg där så bra så. När jag kom hem från jobbet likadant. En dag kom jag hem mitt på dagen. Och se då låg honan utanför boet och sov så gott och inne i boet låg honan från förra kullen och ammade ungarna (hon hade ingen mjölk). Så fort mamman såg att jag stod där och tittade flög hon upp och in i boet och körde ut den andra och la sig ned hos kattungarna. Fick alltså stänga ute den yngre honan och så gick ungarna upp i vikt igen. En av ungarna i kullen var Pysen som har skrivit en del här i forumet.
Tilläggas kan att den här honan som hade kullen blev faktiskt duktigare och duktigare för varje kull hon hade.
Det brukar inte vara någon fara när ungar snuttar på *kompismammor* men låt inte den riktiga mamman bli bortmotad! Då är det bättre att stänga ute Wera ibland så att den riktiga mamman får ha sina ungar i fred.Det är ju hennes kull och hon har fortvarande mjölk åt dem!Så skulle jag göra iaf.Och mina ammande mammor får ibland piller när de löper , och det fastän ungarna är små. Jag vill helst undvika p-piller, men det går ju inte alltid.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Jag tror man kan trä en nylonstrumpa över Weras mage så att kattungarna inte kommer åt att tutta. Det kan ju komma någon form av mjölk i spenarna, fast utan näring, och då äter kanske inte ungarna så mycket annan mat som de borde så det är också en anledning att få stopp på detta.
Lycka till!
Susanna
Inte för att jag vill skrämma upp dig på något sätt, men katter kan bli dräktiga trots p-piller. Var jag i din situation skulle jag kolla med ultraljud om det är så att du haft katterna tillsammans och de haft möjlighet. Katter har ju inga spärrar pga släktrelationer.
Annars tror jag inte tuttandet i sig är farligt. Det kan ju inte vara några större mängder bebisarna får i sig och här hemma tuttas det för fullt på både hon och hankastrater - helt urskiljningslöst
så mitt råd angående tuttandet - låt dem ha det lite extramysigt med en reservmamma. En utställning är ju ända bara en utställning - det kommer fler.
Dräktiga trots p-piller kan de bara bli om man låter dem löpa igenom. Håller man strikt på att ge efter behov(1-2 st/veckan och en viss veckodag) så löper inte kattorna och kan heller inte bli dräktiga om de paras.Det beror på hur du gjort?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Wera går på piller o har inte löpt igenom. Herman gaphals har jag inte med de andra katterna. Tyvärr har Herman en förkärlek till skor (kissar i dem)o sen är han inte "en i gänget" så han blir attackerad om han skulle vara bland de andra. Har provat!
Jag håller hårt på dagar o piller eftersom jag har barn som inte alltid tänker sig för, när de varit hos Herman. Att han inte får följa med ut till de andra katterna för att leka.
Jag har känt på Weras mage o kan inte känna "nötter" eller rörelser. Misstänker inte heller några ungar men undrar hur man ska undvika detta i framtiden.

Kattungarna äter torrfoder, burkmat (ibland), lite kokt fisk,ris o lite annat smått o gott som kan passa utan att de blivit dåliga imagen. Kollar varje kattunge noga. Vikten på de 4 ligger mellan 800gr(blå hane) - 1000gr(creme-vit hane), vid 10 ålder. Tycker att det ser bra ut…?
#11 Vad skönt att du inte behöver vara orolig för det. Mor son parning hade ju inte varit så kul precis.