Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 2785 ggr
Elica
0

Hur vet man att honan löper?

Låter idiotiskt. Men jag har alldrig sett en löpsk katt. Och vet från små hundar, att där är tecknen inte så markanta… Elica börjar bli ett halft år gammal, och hon är nog annars också mycket tillgiven och gosig. Men nu han hon varit sååå älskande och purrande, att det är nästan löjligt. (Så älskvärd är jag knappast:-).Från hundar vet jag att dom sväller upp där bak (nästan det enda tecken för lilltiken, hon blöder så minimalt), men hur är det med katter? Kan någon beskriva detaljerat… antingen hit eller privat - om man tycker att det är för intimt!:-) ) Tackar Marketta

A-M.H
0

Det är ju lite olika på löpande honkatter, liksom olika på hur fertila hanar betér sig. Men för att återgå till löpande hona. Somliga, det värsta slaget, "tjuter" dygnet runt, baken o svansen i vädret, ålandes på golv, ja egentligen ålandes överallt. Ytterst kärvänliga, mer än man orkar o blir aldrig nöjda. Äter dåligt,magrar, kan tappa päls, bli riktigt"ruggiga". Andra blir lite mer kärvänliga än vanligt och lite mer "pipiga" och ålandet är inte lika markant. Blödningar och "tikbyxor" som tillhör hundsläktet är inte aktuellt.

Om du tycker att hon löper allt för kraftigt så hon mår dåligt av det och du inte vill el har tänkt kastrera henne kan ju p-piller för katter vara ett alternativ, finns ju nackdelar med att ge p-piller under lång tid. Hör med din veterinär ang. p-piller, vet inte om det kommit ut "snällare" medel för katter (nu för tiden) som det har för människor. Det var så länge sedan jag hade en fertil hona, en av mina tidigare katter fick elakartade juvertumörer (av just p-piller)efter det har jag valt att kastrera, eftersom jag inte har haft katter i avel utan bara som sällskap.

Hoppas du blev lite klokare, av mitt enkla men långrandiga svar.Räcka ut tungan

Anna77
0

Bra skrivet A-M.H! Min Puma skrek som en mistlur i åtta dagar sen var hon tyst i två veckor sen skrek hon åtta dagar till… Sen kastrerade jag henne. En skrikandes oriental är inget att leka med.. Stackars grannar..tur att vi skulle flytta *skratt*

Elica
0

Tack för snabba och klara svar! ;-) Det var då som jag tänkte. Det finns inga "yttre" tecken, utan man skall bara gissa från beteendet…. Och som sagt, jag är inte alls säker på att hon löper överhuvudtaget (ännu). Det enda tecknet har varit detta "ytterst kärvänliga". Och igår när hennes bak råkade i min hand, var där ett litet droppe vätska. Men jag väntar och ser vad händer. Igentligen beter Ascanio (kastrat) sig mera som en löpsk katt än Elica:-)

Lullan1
0

Du har redan fått jättebra svar, jag kan bara hålla med om vad A-M.H har skrivit. Du lär märka när hon löper! Cool

ChatNu
0

Kan bara hålla med tidigare uttalande..
Min hona löpte första gången vid 11 månader..men vid 9 månader så förändrade hon sitt beteende.

Hon blev kelig & mycket mer pratsam..hon var lixom i ett förlöp.
Kan väl jämföras med puberteten för oss människor..men sen när hon väl kom igång så tog man inte misteSkrattandeCool
//Maria

Eine
0

Honan blir rosa på de intimaste delarna och mer eller mindre synligt fuktig eller vad man ska kalla det.Bakdelen är huvudsaken och den visas gärna upp i alla sammanhang.Hon får *taxben*(kryper ihop) och kan åla sig fram på golvet.Och tvättar, tvättar, tvättar därbak…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Elica
0

Så det är tydligen först lite förpubertet som min lillflicka har ännu. Fast bakdelen serveras nog mycket gärna… ;-) Det är nog fantastiskt att jag hittade hit! Ni är alltid så jätte vänliga och snälla! Tack

Lullan1
0

Det är ju jätteolika det där med när de löper för första gången!

Doris var bara 5,5 månad när hon löpte första gången, jag trodde att hon var sjuk och ringde veterinären! Hon varkens åt eller nåt… bara jamade och var allmänt olycklig.

Men så sa veterinären att jag skulle prova att killa henne lite försiktigt vid svansroten och se vad hon gjorde. Hon kastade sig omkull och upp med rumpan i luften!!! Flört

Då fick jag det "lugnande" beskedet att hon bara löpte och att det var helt normalt. Jag var helt i chocktillstånd, hon var ju bara kattunge! Fundersam

Jissa är 6 månader nu och är ännu ung och oförståndig, hon har nog inte börjat fundera på killar ännu. Lite gosigare än vanligt har hon dock varit men… Räcka ut tungan

Elica
0

Det roligaste är att Ascanio tycks vara nästan mera påverkad än Elica. Som om han plötsligt var nästan rädd för Elica! :-) Men vi hadde den första varma dagen här och jag tog Ascanio ut (första gången i hans liv - tror jag?). Det var spännande! Så att nu sover han tungt någonstans… Jag är bara sådan hönsmamma med mina djur - och helt oerfaren med katter