Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 1150 ggr
A-M.H
0

Perfect fit..ny katt mat

Question MarkFick några provpåsar med en ny katt mat (jag tror den är ny ) som heter perfect fit med tidningen Våra katter igår.Nån som vet något om den el provat rent utav. Här hemma blev alla tre som galna, slet maten ur påsen, ja nästan i alla fall. Det står att 40 % är protein 35 % fett samt 25 % kolhydrater. Självklart finns en hemsida där man kan läsa om produkten, men ibland… ähum… är det ju inte riktigt objektivt det som står där. Här äter ju alla Orijens nu och är fullkomligt nöjd med den maten, men man är ju alltid villig att prova nåt nytt, speciellt om det är till gagn för ens små "grodnosar".

Lullan1
0

Fick samma reaktion här hemma nu ikväll när jag skulle servera katterna maten ur provpåsarna! De bara kastade sig över den och glufsade i sig nästan allt! Nu ligger de i värmen på balkongen och jäser….

Undrar vart man kan köpa den? På Ica kanske?

kissan78
1

Orijen har bättre sammansättning än Perfect fit man ska ju undvika kolhydrater till katter för det är ju dem som kissarna blir lite runda av ;)
Det ska va hög halt animaliskt protein, fett och helst inga kolhydrater i den 'perfekta' kattmaten
Har själv tänkt fixa hem lite mer Perfect fit då katterna älskade det och det passar utmärkt till godis! :) Har hört att den ska finnas på Ica

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

kissan78
0

Måste bara tillägga att jag ger mina kissar RC Exigent just nu och där är kolhydraterna 32,1% så perfect fit är bättre foder. Gav mina Orijen men sphynxens mage strejkade av all fisk så nu är det fiskfri kost på honom och rc´s enda foder utan fisk är exigent. Kommer att testa med PF som godis först o se om magen klarar det isf kan det bli foderbyte!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

A-M.H
0

# 2..mmm..det är ju det där med kolhydrater..finns ju ingen kattmat som är nästintill utan. Har inte nån Orijens påse kvar ( har hällt upp i burkar).Har du jämfört innehållsförteckningarna?? Kan ju kolla på nätet men om du har jämfört please dela med dig. Undrar vad det är i maten, de blev som helt galna alla tre ??

kissan78
0

#4 Orijen innehåller bara 15% kolhydrater, hela 45% protein och 20% fett. När det gäller kalorierna i Orijen så kommer 40 % från protein, 15 % kommer från frukt och grönsaker och 45 % från fett. Finns inget torrfoder på den svenska marknaden som 'slår' Orijen men jag tycker ju att PF verkar ganska bra ändå.
Det är smaksättningen som gör katterna galna, i Kanada där Orijen tillverkas, har dem andra sorters smaksättning än här i Sverige (o Europa)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

A-M.H
0

Tack! Ingen som helst anledning att byta mat för oss då, alla här mår jättebra av Orijen, får väl köpa liten påse och ge som godis.Kyss

kissan78
0

#6 Näe funkar Orijen så tycker jag absolut att du ska fortsätta! Det är ju ett kanonfoder, när lillkillens mage lugnat ner sig ordentligt så ska jag ev göra ett nytt försök o se om det bara var tillfälligt han reagerade på fisken. Han kunde inte äta foder med fiskolja heller m en jag har börjat ge RC's Oral sensitive som innehåller fiskolja o peppar, peppar så går det mkt bra! Ska vänta nån månad till innan jag testar, kattungemagar kan ju va lit eextra känsliga, han är snart 10 månader så det kanske börjar ge med sig.
PF innehåller ju ingen fisk så därför ska dem få prova på det fodret ett tag som godis iaf.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Fritz
0

Jag gav mina kastrater Perfect fit nu och det försvann. Dom är annars ganska kräsna med torrfoder men detta verakde funka. Dom får hill's idag så jag får se om det bli byte eller inte… Någon som vet vad det ligger i för prisklass jämfört med "märkesfoder"?

Leffe
0

Konstigt är det. Två olika sorter, men samma innehåll enligt förteckningen??????????

Lullan1
0

Jag har  varit och letat i ett flertal affärer men hittar inte fodret (perfekt fit) någon stans?

Alla katterna bara kastade sig över det och åt, så det kan ju vara ett alternativ att prova och se om Findus kli försvinner…

Är det ett fullfoder tror ni? Eller behöver man ge nåt mer?

majsan
0

Villka tillverkar det fodret?

A-M.H
0

Efeter diverse letande på nätet, hade kastat provpåsarna (tomma till sista smulan) hittade jag in på deras hemsida.

www.perfect-fit.info

Hoppas det är till lite hjälp. Kollat på Ica men just den butiken jag var inne i hade inte. Mest hade jag tänkt att använda det som godis o belöning. Men ska väl läsa på lite och se vad det innehåller, det är en verklig favorit hemma. Kanske inte så bra för Alfpojken som redan är glupsk.Fundersam

chikan
0

Har ju inte fått något smakprov men på den där sidan kunde man beställa hem ett! Så det har jag gjort nu. Spännande att se om min (mina!) kissar gillar det lika mycket som era verkar ha gjort. Vilken sort var det man fick hem? Jag beställde ett smakprov av In-Home, trots att Fuffen är ganska så energisk. Han är ju trots allt kastrat så det dröjer väl inte så länge innan han börjar lägga på sig… han är väldigt bra på att höra när vi är i köket i alla fall… Tack A-M.H för tipset!

Leffe
0

#13 Det spelar ingen roll vilket sort du får hem. Innehållsförteckningen visar att de innehåller exakt samma sak

Lullan1
0

#12 Tack, jag ska gå och läsa lite om fodret! Du är en pärla!!! Glad

chikan
0

#14 Är det sant!? Tyckte det var lite dåligt med information om vad de EXAKT innehåller. Det är mycket prat om hur fantastiskt bra de är sammansatta, men jag hittade ingen innehållsförteckning på hemsidan. Men har du jämfört de olika sorterna i butik Leffe? Det är ju helt sjukt isf om de marknadsför det som fem olika produkter om de innehåller exakt samma sak!

Leffe
0

Det stod så på påsarna som följde med Våra katter

kissan78
0

Verkar konstigt om det är samma innehåll i påsarna, för mina ratade In-home och älskade Active. Nu har jag kastat båda påsarna men köpt hem en påse ACtive så jag har inget att jämföra med längre… Maten finns iaf på Ica Kvantum. Vet inte om mindra Ica butiker kanske inte tar hem det men större verkar ju iaf göra det. En liten påse kostade 55:-, kändes lite dyrt men som godis är det ju billigt.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

EvaG
0

Skräpmat tror jag! Sådan mat brukar vara smaksatt för att katterna ska äta det i massor. Tror att det blir dyrt med den här maten. Katterna kommer att äta mer pga smak och att de inte får i sej tillräckligt med näringsämnen.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Gittan
0

Mina katter äter allt nytt med förtjustning i början och ratar maten senare.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Leffe
0

Tittade på deras hemsida. Mate kommer från Waltham - därifrån kommer Whiskas kattmat också

Lullan1
0

Jag har fortfarande inte hittat fodret i någon butik här på Gotland… Får nog ta och leta vidare!

Lindaluring
0

Jag har letat här i Sundsvall också, men inte hittat det här heller. Var det ICA som skulle ha det?

Lullan1
0

#23 Jag är osäker, men det skulle ju finnas i dagligvaruhandeln stod det på deras hemsida. Man kanske skulle kolla på Coop?

Marianne48
0

Hej! jag köpte det på ICA maxi. Köpte in-home varianten för Marre och en senior variant för Missan som snart fyller 11. 750g kostade runt 50 kr tror jag, men huvudsaken är ju att båda gillar det!! marre är mycket kränsen annars. jämförde innehållet med hills som jag använt tidigare och perfekt fit har mer proteiner från kött och mindre kolhydrater, så den får godkänt av oss i alla fall!

PS är det någon som vet hur man lägger in fotot?? - är lite ny här som ni förstår…

hälsningar

Marre & Missan