Svansstrumpa!
Måste bara lägga in en bild på Skirner. Han får lite intensiv behandling på hans fetsvans. Har försökt med ett nytt preparat. Och för att han inte ska vara och slicka, så har jag klippt till en nylonstumpa som sitter över svansen. Han tycker inte om det så mycket, men den är nog bättre än en tratt i alla fall.
Håll till godo! 
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

Hahaha!!! Stackars katt! Jag förstår att han inte tycker om det. Men det ser ju effektivt ut!
Vad är det för intensivbehandling? Tidigare behandlade jag ju Mistie för fetsvans, men tog ett uppehåll när vi fick hem Isa eftersom Mistie lätt stressar upp sig. Nu var ju det ett tag sedan, men jag har inte kommit igång med scrubben igen…
Jag tar också gärna emot stalltips för fetsvans! Elsa har en kal fläck och just nu använder jag ett slags talk och tvättar med ett specialschampo. Den behandlingen har pågått ett tag, vad jag försår. Det ser torrt och fint ut, inte sårigt eller så. Hon slickar inte så mycket tror jag. Mest när jag har precis talkat henne (förstås). Men när kommer håret tillbaka?

Jag använder Neutrogena visibly Clear (Blackhead Eliminating) och jag har för mig att det var Fylgias som tipsade om detta om jag inte minns helt fel… 
Då jag använde det verkade det fungera bra, men som sagt så har jag ju haft ett uppehåll ett tag nu så jag får ge det ett nytt försök!
Vad gullig han är! Att han bara verkar acceptera sin svansstrumpa så där?

Är det bara fertila katter som får fetsvans?

#3, Jo det var jag som tipsade om det. Ska behandla honornas svans,och då kommer jag använda det som jag tipsade dej om.
Men på Skriners svans så funkade det inte. Han har haft infektioner där ganska länge, så det behövs något extra. Vet ej hur det kommer slå ut än…. Uppdaterar senare, så får ni se hur det går….

#5 Nej tyvärr så kan den där tråkiga fettsvansen drabba även kastrerade. Om jag inte är helt ute o cyklar nu så drabbar den vissa raser mer än andra.

Men stackars Skriner -pojken *ler brett* Har han fått antibiotika?? Kanske det skulle hjälpa om svansen blivit infekterad. Rådfråga veterinären om du har en vettig, man ska ju inte "missbruka" antibiotika användandet, men ibland måste man slå på stortrumman när inget annat hjälper.

Själklart så är jag för snabb på tangenterna, han heter Skirner, o inte skriner..
Han har inte infektion nu, men hans svans blev inte omskött på bästa sätt när det satte i gång…
Min förra hona fick ett sår på ryggen som hon var på hela tiden. Tog en vanlig strumpa och klippte bort tårna och gjorde fyra hål och trädde på henne och hon lät bli såret

Vilken smart lösning..har tack & lov inte haft så mycket problem med fetsvans..men det är ju bra att få tips om det ev. uppstår.
Mina nakisar svullnar upp ett par dagar & får pormaskar precis där körteln är. Och blir de för många smörjer jag med olja & sen tvättar jag rent..
//maria

Tänk bara på att snygga tjejer ska ha strumpa med söm….fniss
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Stackars liten…
Är det extravanligt med fetsvans på cornish? Hade aldrig hört talas om det innan och kan inte säga att jag exakt vet vad det innebär, även om jag har förstått ganska så mycket av era beskrivningar.

Hu! Hoppas verkligen att mina små bäbisar slipper det där!
Jag tvättar min kisse med galltvål, hört att det ska vara bra..han har fetsvans han med..

Ja, det ser inte så mysigt ut. Första gången jag såg det tänkte jag att "stackars katt, har det klappat henne så mycket över svansen att pälsen skavts av". Men så var det ju inte… 

Jag tror att alla katter har det. Alltså fetsvans. Men eftersom Cornishen bara har underullen, så syns det mer på våra kissar. Om en vanlig katt tappar underullen på en liten bit av svansen syns det ju inte lika mycket?
Bara en egen fundering.
Det lustiga är ju att inga veterinärer som jag mött riktigt vet vad det är.
Skirners svans ser lite bättre ut nu. Så ska fortsätta och se om det funkar. Han hade ju givetvis fått av sig stumpan i natt, men hade tur som hittade på den på en gång. Tror inte han medvetet försöker få av den, utan den fastnar nog bara någonstans, och glider av liksom.
hm jag tror aldrig jag har haft fetsvans på Sture.. ok han har en rand med nästan inget hår, det skulle vara för att han är fertil.. men inga infektioner, klåda eller svullnader.. och förutom denna tunnhåriga rand så har han fullpälsad svans..
Det är väl inte detta som kallas för fetsvans?
på hundar kan de få "fetsbvans" det är några körtlar som sitter på övre delen av svansen som kan bli infekterad eller svullen.. det enda man ska göra är att tillföra rapsolja till maten.. men jag tror inte det är detsamma som katters fetsvans

#20 & 21, jo, det är fetsvans. Cornish Rexar har inte tillräckligt med päls för att föra bort fettet som produceras. Det är också så att underullen försvinner när detta händer och då finns det ännu mindre päls som kan transportera bort fettet. En del katter påverkas inte alls, andra får en "mittbena" och andra får problem med infektioner, pormaskar och liknande.
åhå.. då har jag tur som bara har drabbats av en liten "mittbena"