försvunnen päls, persikofärgad..
När vi köpte Alf o Alma (de är ju kullsyskon) så var de ganska ordentligt pälsade och var det ganska länge. De är två år gamla. Nu senaste tiden den har Alfs päls (han är rödmaskad) förvunnit på ryggen, kvar är bara lite fjun, inga lockar och han ser persikofärgad ut, dessutom börjar han få likadana "fläckar " i nacken. Alma är inte heller direkt välpälsad längre, el rättare överallt utom på ryggen, rak sträv päls där. hon är svartsköldpaddsmaskad. deras mamma har vi ju träffat "live" en mycket vacker välpälsad dam.
Är det som så att det råkar bara vara dåliga gener eller kan det vara nån sjukdom. tänker mest på Alf. Vi har en mycket välpälsad kille hemma (den enda fertila) och alla äter samma mat. Har ni nån teori vore jag tacksam. Ingen kräks el har konstiga toavanor.

Det första jag kommer att tänka på är att det kan vara någon form av hudproblem, ex loppor, skabb eller ringorm. Kliar sig katten mycket?
Även leverproblem eller problem med sköldkörteln kan leda till håravfall.
Sen vet jag inte om det är så att det finns problem som är specifika för Cornish när det gäller pälsen. De har ju lite speciell päls. Det kan säkert någon annan här inne svara på.

..nej nej inget kli, inte ringorm (vet hur det ser ut).. inte loppor..inte skabb…vet att cornisharna ibland är dåligt pälsade el får kala fläckar. Ville bara höra om nån har ett "expertutlåtande" Sköldkörteln är ju en idé, människor med för låg produktion blir tjocka o får dålig kvalité och/eller tappar hår.
Är de kastrerade?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Nu svarar jag åt A-M. 
#3 Jo, båda är kastrerade.
Det kan vara den varma våren kanske? Mina fäller så jag har päls överallt snart, utom på katterna.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
#5 Det är som här hemma då! Katterna dammar och hårar värre än vad de har gjort på länge. När man klappar dem så yrar det bara små krulliga hår överallt! :-)

#6 Har samma problem här, men bara på Fritz o Morris (kastrater) och inte på Majsan. Jag brukar ta ut dom o borsta ute så behöver inte allt hår komma inne…

Va! Tappar dom här också päls?!. Jag är bedragen! :-) Nä, skämt o sidan, mina hundar lossar så enormt hår, att jag antagligen inte märker fast katterna skulle tappa allt på en gång!
Elica var nyss lite gläs om pälsen och dammig, men inte fattade jag att det skulle vara hårbyte.

#8 ja jag är också bedragen*ler*
Jag ser aldrig några pälstussar hemma, eller att det lossar när vi gosar eller det borstas. Alfpojkens päls försvinner i intet. Älskar honom inte mindre för det. Men fundersam blir man ju, vad är det som händer. Sambon säger att när han går ner i vikt så ser man pälsen igen, nu är den så utspridd på så stor yta. Den teorin bryr vi oss inte om.

#9 Skrattar så tårarna rinner åt din sambos teori angående Alfpojkens gleshårighet! 
Hej alla kattvänner!!
Jag skulle föreslå att du kollar med att byta foder, jag har haft katter med mycket fin päls där det plötsligt blir mer eller mindre hårlösa på vissa ställen på kroppen. Provade då att byta från en känd fodersort till en annan och pälsen kom så småningom tillbaka. Det "kan" vara foderrelaterat!! Det går bra att PM :a mig om ni vill veta närmare om fodret ! Jag vill inte "hänga" ut nån.
Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödan
Så ser Elvira me ut på ryggen, i övrigt har hontjockare päls, men på ryggen bara fjunig, å inga vågar.
hoppas att pälsen kanske ska bli bättre nu när hon fått ett ordentligt foder, dom som hade henne tidigare gav henne nå från ica.
Nu ska jag inte starta en brand utav rök
….. Jag pratade precis med mina hundars uppfödare.. Vi satt och diskuterade foder då jag funderar på att byta på både hundarna och Sture.. Vi kom fram till att diskutera om Orijen. Min uppfödare arbetar på ett försäkringsbolag för djur, och de hade haft förfrågningar om huruvida försäkringen täcker plötslig håravfall på hundarna vid allergireaktion av foder.. Fick veta att dessa hundar hade gått över till Oeijen för hund( vet ej om sammansättningen är exakt som för katt) och efter tre till fyra veckor av användande hade hundarna fått sämre kvalitet på pälsen samt två av dem även tappat päls fläckvis… veteriären trodde på dem att det var foderbytet..
Då jag inte har provat detta foder på varken katt eller hund så har jag ingen egen erfarenhet av fodret.. Men att även om det är viktigt att det viktigaste innehållet i fodret man använder ska vara köttprodukt/fiskprodukt så ska det även finnas med kolhydrater åxå så det blir en balans.. min veterinär rekomenderar foder som är lamm/lax/kyckling och risbaserade.. så jag hoppas nog Orijen som jag var inne på och fortsätter undersöka lite andra märken…