God Morgon fredag
Japp så är det då fredag igen.
Uppe med tuppen idag.Har ett planerat besök på ögon.Tur är väl det för annars hade det fått bli ett akutbesök då mina ögon inte alls mår bra idag.
Igår så var jag på ett mycket trevligt och informativt föredrag angående hur man ska deklarera när man har kattuppfödning.Så det blir till att ta tag i det nästa vecka.
Om jag orkar och mår bättre efter besöket på sjukhuset så är planen att fixa julgardiner och adventsbelysningen idag.
Gjrode iordning ett litet julblomme pyssel igår.
Stolt ägare till tre La permer
#0 Krya på dig! Hur man deklarerar uppfödningen innebär det att det är så stort att man ska deklarera det eller har man det som ett företag?
Här är barnen i skolan. Jag och hunden ska gå på långpromenad innan den kraftiga blåsten kommer (säger metreologena). Hoppas ni får en trevlig dag.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Momsredovisning behövs om omsättningen är 30 tusen eller mer per år.
Så tyvärr är nog de flesta kattppfödare momsredovisningskyldiga.
Stolt ägare till tre La permer
#2 Ja där ser man. Intressant.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Det ser blött ut utanför fönstret. Jag ska i alla fall rulla till affären under dagen. Måste ha lite basvaror i skafferiet. Katterna sover så gott så.
Sköt om er
TS då måste man väl kunna dra av all moms man lagt ut själv på foder tillbehör mm,kanske bäst att man spar alla kvitton på utgifterna man haft.För det blir ju mycket man köper.
#5 Tänkte något åt det hållet jag också när jag läste
ja när du redovisar din hobbyverksamhet på deklarationen så skall ALLA utgifter räknas in också.. dvs mat försäkringar vaccineringat, utställningsavgifter, boende vid utställning om man måste ta in på hotell.. bensinkostnad när man åker till och från uts.. alla kostnader vid parningar etc..
Får man göra avdrag om man sitter med osålda ungar också
?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
ja det kan man ju fråga sig faktiskt,det blir ju mer utgifter för var dag som går med de osålda ungarna eller hur?
#8 :) nej.. man får inte göra avdrag för kattungen i sig.. men man gör ju avdrag för all mat och sand etc.. som kattungen nyttjar i och med att man spar alla inköps kvitton..
Nej, man kan inte göra avdrag för kattungar som bor hemma förrän de flyttat, vilket innebär att du inte betalar moms på dem heller innan de flyttar och är betalda. Kom ihåg att avdragsmomsen inte är 25% utan 20 % och påläggsmomsen är 25 %.
Ex kattungepris 7000 vid försäljningen då blir momsen 1400 kronor, och nettot 5600 kr. Ett tips är att ha ett speciellt konto för kattaveln samt att särskilja kattmatsinköp ifrån butik på särskilda kvitton så inte egen mat kommer med på kvittot ex. Detta för att vid kontroll av skatteverket så kan man påvisa att det gäller enbart katteriet.
Intressant! Hur gör man med foderkatter då?De har ju inte precis inbringat något förrän(om) de parat eller fått kull?Som jag då ser det kan man bara dra av kostnader före det?
Jo jag förstår,det var lite ironi i det.men bäst som sagt att spara alla kvitton i en pärm på utlägg osv så det finns allting att visaupp om det skulle behövas.
Ts: Krya på dig!
Själv har jag haft migrän, somnande med en sådan huvudvärk igår, skulle bara fixa med sängen och sen ropa på sambon med det han jag inte, var bara och lägga sig.
Idag är det även Zaffies operationsdag. Antaglien därför jag mår som jag gör. Snart får vi iaf hämta hem henn! Kl, 20.00 på strömsholm. Vill bara få hem henne.
Ang foderkatter så kan man ju inte betala moms när man inte sålt dem men dra av kostnader som du skriver kan man göra. Spara kvitton!
Att jag skriver om procentsatserna är för att drar man av ex 25 % på kattpriset så drar man av för mycket moms, de 5 % blir man sen upptaxerad för och kan få betala straffskatt på för att det är för mycket avdragen moms.
Det är bra att veta att man skall dra av endast 20 % så slipper man alla bekymmer efteråt. Men man skall komma ihåg att endast nettot skall man skatta för (betala moms för) och det är inte säkert att det blir så mycket kvar när alla utgifter är dragna. Här gäller ju också att spara kvitton från taxi eller buss el egen bil om man åkt till veterinären också.
När det gäller moms så står det så skriver skatteverket följande:
Mervärdesskatt (moms) ska i allmänhet inte redovisas för inkomster som hör till hobbyverksamhet. Det kan dock i undantagsfall förekomma att en skattepliktig vara eller tjänst omsätts i hobbyverksamheten i former som kan jämföras med näringsverksamhet. När omsättningen av sådan näringsliknande hobbyverksamhet
överstiger 30 000 kr per år är man skyldig att betala moms.
Näringsliknande verksamhet betyder att det t ex drivs i vinstsyfte, vilket katterier i allmänhet inte gör.
Jag har varit i kontakt med skatteverket och efter att ett gäng "experter" hade konfererat så fick jag följande svar:
"normala" kattuppfödare som föder upp ett par kullar om året, inte har någon fast kundkrets, inte drivs av vinstintresse (ekonomisk dårå), inte har speciella lokaler osv, där faller momsplikten på att vi varken är yrkesmässiga eller bedriver en näringsliknande verksamhet.
Däremot måste man inkomstdeklarera så snart ett år går med överskott, och där finns inga beloppsgränser,
Tack rexmamma.Då kanske jag ska fortsätta att vänta på att få överskott ett år.Det skulle gå till Historien kan jag säga.
Bara som ett förtydligande: Inkomstdeklaration och momsdeklaration är två helt skilda saker.
När man inkomstdeklarerar ett överskott man har fått ett år så kan man samtidigt deklarera för underskottsår upp till 5 år bakåt i tiden och på det sättet undvika att betala egenavgift som man annars måste göra. Det är förstås under förutsättning att man har haft underskottsår åren närmast överskottsåret. Det gäller också också att man har sin bokföring i ordning med kvitton och "allt". Hur många har det? 
Jag vet att man kan få lite olika svar om man ringer till skatteverket, alla handläggare där är inte lika insatta i just hobbyverksamhet, men jag är rätt övertygad om att den här tolkningen är rätt.