CRX blandras - "kontaktannons" på Blocket
http://www.blocket.se/vi/37195548.htm
Jag blir så upprörd - hur kan man på detta vis använda sin CRX hona till avel.
Seriositeten saknas totalt när man skriver " går bra med vilken ras som helst"….
Stackars den uppfödare som sålt till denna människa …… Beklagar !
PS Personen har fått ett personligt mail dessutom ang detta från annan erfaren CRX uppfödare.

Såg också den annonen. Förstår inte varför de vill avla fram fler huskatter och dessutom med en annan ras. 

Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
vilken fin misse, förstår att folk vill ta kull pga fin katt men det blir då extra tydligt att de inte vet vad de ger sig in på, Sorligt. Hoppas dom inser vad dom håller på med innan det är försent :/
åh så jag hoppas att hon inte gör parningen.Stackars uppfödare av honan.H*n måste vara ledsen om h*n vet.Vi behöver inte fler huskatter..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
ingen som känner igen katten vart ifrån den kan komma? för om katten säljs med "avelförbjud" finns det inget man kan göra då? bara en tanke?
#4 Bra tanke noir.Jag tvivlar på att det finns avelsförbud,det får ju bara sättas om det är en ren defekt och i detta fallet kan det bli ungar utan stamtavla..Och är inte kontraktet skrivet på ett speciellt sätt finns inget att göra.
Mer än att för oss tänka än mer på att kastrera sällskapsungar eller defekta ungar….

Jag har mailat men lär väl knappt få något svar.
Stolt ägare till tre La permer
Jag har också mailat, dessvärre i affekt, så jag lär definitivt inte få svar. Eller så får jag ett ilsket svar…. Men jag tycker det är viktigt att människan inser att hon gör grejer som retar upp många.
*** Qui vivrqa verra ***

#7 Jag tog den snälla varianten.Tror att det är lättare att nå fram då.
Kan det inte vara att hon är ute för att provicera och skapa debatt.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Så ledsamt! Jag bläddrade snabbt igenom mina maskade vitfläckar i huvudet när jag såg bilden, hon är inte en av dem.
#8, klart du har helt rätt. Men ibland är det lite svårt att styra klikcar-fingret….
*** Qui vivrqa verra ***
Va skönt att se att ni alla håller med. Jag hoppas att den som är uppfödare läser det här oxå.
Skönt Angela att et inte är nån av dina ! Jag skulle bli helt rabiat om det var en från mig….. är iofs ganska ilsk ändå på det här men nu vet vad jag menar …..

Då är frågan.
Vilket är rätt.
Skälla och få henne att para med vilken hane som helst för att hon vill visa att hon minnsan gör så som hon vill med sin katt.Samt att hon vill ha en kull söta kattungar.
Eller hjälpa till och hitta en lämplig hane.hjälpa till med alla hälsotester och se till att allt blir riktigt gjort och få en kull registreringsbara kattungar?
Förhoppningsvis så inser människan att det kostar en del att föda upp på rätt sätt och att hon avstår från det hela eller så får vi en kull som går att registrera.
bara ett litet inlägg om kontrakt… det är sorligt att se dessa annonser… Tyvärr är det inte mycket en uppfödare kan göra oavsett vad för restriktioner man skrivit i kontraktet.. OM man sålt till en privat person (ej registrerad uppfödare då gäller andra lagar än konsumentköplagen)
SÅ tyvärr.. är det väl dessa annonser som gör att kattungar kastreras i tidig ålder, vilket jag föstår om man är orolig att det skall komma ut katter i sådanna här annonser såsmåning om av ens egen uppfödning…
jag är både för och emot tidig kastrering.. jag förstår tanken bakom det.. och kan acceptera den i viss mån.. och kan tänka mig göra det också under vissa omständigheter.. det enda som är trist är att man inte har en "plan B" som uppfödare om man kastrerar allt som man inte själv behåller till avel…. OM den katt/katta man själv bejåller, kanske inte utvecklas till det man hoppades på , även om den var bäst vid 12-14 v.. så har man ingen möjlighet at kunna gå tillbaka till sina köpare och fråga om de kan tänka sig att låta mig som uppfödare låna tillbaka hona eller hane mot ersättning.. eftersom allt redan då är kastrerat…
men om jag säljer allt okastrerat mot löfte att de kommer kastreras.. så kan jag aldrig vara säker.. eftersom även om jag skriver SKALL KASTRERAS… ENDAST sällskap… så kan personen i princip, riva pappret och göra precis vad de vill.. när den väl betalat kattungen och fått den med sig.. oavsett om magkänslan för personen känns rätt så kan man alltid råka ut för detta… det är ungefär som pest eller kolera.. Jag hade väldig tur med min förra kulls ägare.. de kastrerade innan 1 års ålder och fick då kastreringen betald upp till 600 sek mot visat kvitto av mig..
Vi kan i vilket fall inte styra detta,katten är hennes.Vi kan inte bära hela världens problematiska kattägare och deras göranden,på våra axlar.Buskavel kommer dessvärre alltid att finnas.
Jag har sällan råkat ut för att min uppfödning med vilje använts till huskattavel.Och sist jag sålde med löfte om kastration fungerade det perfekt,och precis som nya ägare lovat.Annars kastrerar jag gärna ungar för leverans.
Det enda som hjälper mot oönskade parningar är att kastrera.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att det inte blir en korsningskatt med brett huvud som blir pappa till den där kullen. Typ perser/skogis. Då kan det gå riktigt illa för bäckenet på cornish är trångt….
Jag hoppas att den där människan har kommit på andra tankar med tanke på vilken respons hennes annons på blocket fick.
-- Eternity is a very long time --

Det kommer troligen inte att bli någon kull.Honan är blodgrupp B och jag har nu informerat matte vad som krävs då och det tyckte hon lät lite jobbigt.Uppfödaren till katten är enligt henne informerad om att hon vill ta en kull.
Låter inte som någon uppfödare som är seriös. Eftersom annonsören inte hade koll på vad det krävs och kostar(?). Eller så hade uppfödaren inte fått all information. Om det är som hon säger. Skönt att det finns sånna som du Monica ( och ni andra som upplyst annonsören)

Jag har just fått ett surt mail från annonsören.Jag är oseriös som skriver om hennes katt på ett forum.Tack för den.
Jag erbjöd att låna ut Tom för att slippa se fler oreggade katter.Men det var uppenbarligen helt galet.
Om hon är medlem eller läser här förstår jag inte hur det kan bli så tokigt med bland-avel och annat. Här får man så mycket hjälp. Även tråkigt att folk vänder taggarna utåt mot den som vill hjälpa. Tråkigt tråkigt.
Syns det er bra at det reageres på desse type annonser. Blir annonsøren sur for at oppdrettere vil gi råd og tips om hvordan det skal gjøres om en vil ta kull på en rasekatt, ja så får annonsøren bare bli sur! Håper at det i hvertfall fører til at annonsøren tenker seg om en gang til.
#19 Oseriöst är ett ord som används i tid och otid just inom avel och försäljning av djur. Lika använt inom katt- hund och häst…. Att vara oseriös för att man upplyser om regler och bruk - det är ju skrattretande :) Finns inget ord jag är lika allergiskt emot som just - oseriös…. :)
*** Qui vivrqa verra ***

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta.Har just fått ett nytt mail och ja vad säger man?
Vad jag vet så spelar blodtypen större roll om man parar inom rasen, eftersom de allra flesta raser framställs genom inavel.
Så vi får väl se.
Nu har jag maliat lite mer info om blodgruppskrock och jag hoppas att det går in.För att sitta och se att små älskade kattungar dör en en efter en i smärta är inget jag vill att någon ska göra.
bra Monica du har gjort allt som går att göra,tom erbjudit din hankatt för att annonsören ska få en kattkull.

#23 tänk att folk kan vara så dumma
Jag skulle verkligen inte vilja se mina kattungar tyna bort en efter en men hon kanske tycker det verkar roligt…
Oj då,hon kan inte mycket om blodgrupper.Hur i hela friden blir risken på något som helst sätt mindre för att man blandar katter hur som helst?Stackars människa,hon vill verkligen inte ha råd..
hm.. ja sen när har blodgrupper någon som helst kontroll över raser oavsett vad man parar med varandra.. det är ju inte så att blodet "känner" aha NU var det visst en katt av samma ras som jag "bor" i.. då blir det delningskull! eller…. Åhå tjohej! nu paras "min"katta med en annan ras.. så då gör det inget att blodet i den katten inte funkar ihop med mig.. då blir allt bra…
SUCK… knappt så jag orkar öppna denna tråd för att läsa…..

…. såg den oxå… finner inga ord….
Usch så tråkigt!
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Ush så synd att hon vill prar denan bedårande tös med en annan ras. Vill man ha huskatt fins dom ju överalt i behov av hem.
Brukade kollar runt lite på blocket och tror att jag sett den lilla tösen som kattunge för ca ett halvår/ år sedan. MEn kan ju blnada ihopp henne med någon anna. Den anonsen ajg såg inhehöll 2 kattungar och en vuxen dam som sökte nya hem om jag mins rätt.

Om du parar en b-hona med en a-hane kommer ungarna dö om de får dricka mammans mjölk första dygnet. Man måste alltså mata dem själv.
#31 Fler har svarat dig ser jag.Det viktigaste du gör är att blodgruppstesta din hona.Och när du också fått veta blodgruppen på den tilltänkta pappan till kullen,vet du om du måste handmata kullen i +16 timmar eller om mamman kan ta till sig kullen direkt.

#33 Varför envisas du med att säga 16 timmar när det är så många som bevisligen måste handmata längre? Är det inte bättre att tala om att man behöver handmata minst 24 timmar och kanske till och med ännu längre än att låta folk tro att det räcker med 16 timmar för att sedan i förtvivlan behöva sitta och se på hur kattungarna tynar bort.
#35 Forskningsresulat visar på 16 timmar, men vill man vara helt säker handmatar man upp till 24 timmar
#36 Tack Leffe.jag har egen erfarenhet(4 kullar) av Susan Littles rekommendation på 16 timmar.Har aldrig förlorat en unge.
#38 ja det är jobbigt!Inget tu tal om den saken.Men mina tjejer är absolut underbara och de är så kloka,jag blir helt förundrad.Ingen tjafsar ,och ingen vägrar ta till sig barnen.Jag älskar mina tjejer.jag är med dem hela tiden,och de sköter själva blöjorna och mammakontakten.Det är bara matningen som jag sköter.
TS,jag ber om ursäkt för allt snack Utanför Ämnet.
#40 Hur då menar du?

#41 - tror att #40 menar "hur man flaskmatar kattungar". Ingen "kattnappning" här :)
*** Qui vivrqa verra ***
#43 Hjälpa svaga kattungar tror jag de flesta uppfödare gjort i alla tider även om det inte är blodgruppen som är problemet. Det är nog bland annat därför det finns modersmjölkersättning eller tilläggsmjölk att köpa
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
#43 jaså då förstår jag.Tänkte det är bäst att fråga och inte ta något för givet.

..fantastiskt att nån i alla fall försökt hjälpa denna människa..som inte verkar mottaglig direkt..eloge till er som lagt ner energi och tid på det..
Då ska man ha i åtanke att man i forskningen är begränsad till ett visst antal katter och att resultaten generaliseras. Om man då når resultatet att tarmväggen i genomsnitt stängts efter 16 timmar innebär det inte att så har skett hos alla individer (jag har f ö aldrig någonsin sett någon vetenskaplig referens till dessa 16 timmar).
Är 16 timmar ett medeltal innebär det alltså att det kan variera mellan individer. Hos några stängs tarmväggen efter kanske 10 timmar och hos andra (enligt vänners erfarenhet) inte förrän efter 48 timmar. Det blir alltså helt fel att tala om medeltal i en sådan här fråga utan det rimliga är att tala om ett tidsspann (exempelvis 12-48 timmar).
Jag håller med om att det är hemskt synd när raskatter används på detta sättet till blandrasavel.
Och även om jag är FÖR att kastrera sällskapskatter så är det inte tyvärr rimligt.
Många veterinärer skulle inte kastrera en hankattunge på 12 veckor än mindre en hona. Kan ju säga att ingen veterinär i min närhet skulle kastrera en katt före 6 månader oavsett kön.
Ska man då behålla kattungarna tills de är nästan året för att kunna sälja dem kastrerade? Kan säga rakt av det skulle jag aldrig göra.
Tanken är god, men i praktiken inte hållbar alla gånger.
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
#48 på min förra kull hade jag i avtalet att jag betalade tillbaka pengar mot kvitto för kastrering upp till 600 sek om de kastrerade innan 10 mån ålder.. och det funkade bra alla kastrerade och skickade kvitto och fick tillbaka pengar som täckte deras kastreringskostnader :)
#49 Ja det är ju smart :)
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike