Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 2535 ggr
kvasikatten
2011-11-22 09:32
2

CRX standard

Efter kontakt med FIFe fick jag veta att ögonstandard på CRX ska ändras fr
1 jan 2012 till "oval shape slightly upward, medium to large size". Sen är det nåt med vita katters ögonfärg oxå som ska ändras.
Va trist det är att det inte finns ett rasråd som kan infa om sånt här viktigt i god tid… Att läsa protokoll från FIFe GF är det kanske inte alla som gör.

Sen verkar det som om de tagit bort raden om att det ska tillåtas en "bump" i noslinjen - om jag fattat dessa lagtexter rätt. 

På FIFes hemsida (under News) finns en länk till alla motioner som gick igenom på GF i Rumänien i maj iår.
På sid 4 kan du läsa om ändringarna i CRX standarden. Dessa gäller från 12-01-01 om inte annat anges.
Kommentera gärna om du har annan åsikt - för mig känns det viktigt som sjutton att man VET OM alla ändringar i standarden I GOD TID eftersom sånt är viktigt i avelsarbetet.

Kram Karin Kvasikatt

Tillerillan
2011-11-22 13:39
0

Ögonändringen hörde jag från en domare för några månader sedan men han minns inte om det var på Cornish eller annan ras så tänkte inte mer på det.

Dock vill jag ha kvar om att de får ha en liten bump!! Ja jag vet att de ska vara "slät" o rak men tycker det finns så många med en liten bump och har själv katter men en liten bump.. Mycket bump här Tungan ute

Arcadia
2011-11-22 14:11
0

Protokollet från FIFes GA har funnits ute länge, tror att det fanns länk på SVERAKs hemsida tidigare. Det har också varit uppe och diskuterats bland annat på Nordiska Rexringens FB sidor. Både före och efter standardändringen röstades igenom om jag minns rätt.

Jag tycker att standardändringen är bra. Det har gått i denna riktning de senaste åren. Förrra standardändringen som rörde ögon gick från mandelformade till ovala, nu ändras storleken från "medium" till "medium- stora". Den nya skrivningen tillåter de ögon som ger det där Cornishuttrycket som jag en gång förälskade mig i och som då inte riktigt var det korrekta FIFe-uttrycket…

Fortfarande ska profilen vara rak, den delen av förslaget gick inte igenom.

AnnaS
2011-11-22 17:07
2

Precis, jag lade ut en fråga på Nordiska Rexringens sida på Facebook i våras när motionerna anlände till SVERAK. Eftersom det inte finns något rasråd så ställde jag frågan där.

Det är också som Arcadia säger, motionen om ögonstorlek gick igenom men inte den om profilen.

…och så stor ändring i avelsarbetet blir det ju inte alls. Man kan fortsätta avla på medium ögon om man tilltalas mer av det Glad

Sedan så uppmuntrar jag till att starta ett rasråd i SVERAK tills nästa år, det behövs 5 stycken medlemmar för att det ska bli aktivt.

KatternasMatte
2011-11-22 23:43
0

Ja det har ekat tomt där det senaste året. Vi har varit 2 stycken och vi kommer att fortsätta att vara medlemmar där och vi hoppas att det är minst 3 till som kan gå med.

Eine
2011-11-23 17:53
0

Spelar ingen större roll med ändringar hit eller dit.Bara det inte blir ett måste med jättestora runda ögon som är det värsta jag vet på alla utom på perser.Vi har de katter vi har ,och en harmonisk katt är vacker oavsett.Jag har ännu aldrig sett en domare som inte dömer mycket efter den egna smaken dessutom..Sällan de följer Fifestandarden.Och på WCF är det mandelformat underbart vackert som gäller.Inget dominat alls.Inte mycket jag sett om denna ändring.Hade ju varit förnämligt om det kommit ut i Rexpressen oxh PÅ NRrs hemsida.Minns inte att jag sett något där.Men jag har sååååå dåligt minneFlört ,så det kan vara fel.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AnnaS
2011-11-23 17:59
0

Jag lade ut motionsförslaget som en service för de som var intresserade av FIFes förslag på stadgeändringar på Rexringens sida på Facebook. Om man vill vara med och påverka FIFes standarder så får man gärna vara med i ett rasråd i SVERAK eftersom man då har motionsrätt också.

Det är fortfarande så att standarden kommer att säga medium to large så man gör helt enkelt enligt tycke och smak.

A-M.H
2011-11-24 09:12
8

..upprinnelsen till detta inlägg är nog att jag påpekade när domaren berättade om standarden för publiken och kom till ögon och då sa hon medelstora..jag råkar då veta att ändring skett..medelstora till stora..varvid Karin påpekade att jag hade fel..det hade inte skett nån sådan ändring vad hon hört tals om..detta ledde till att hon kollat upp efteråt och upptäckte att standardänding faktiskt skett..Glad

..jag har ställt ganska mycket tror jag mig kunna säga..min Martin är utställd minst 60 på Fifé..så dä även in Gunvald.då har jag inte räknat med alla f.d IDP..nu WCF…en del domare kan jag mig tycka hakar lite på storleken..de är kanske lite för stora..allmänt..mina katter nämns inte i detta..MEN även ögon som är för små och ligger djupt i huvudet nämns som inte OK av domarna..och det är det fulaste jag vet dessutom..den där looken som en crx har försvinner helt i det..

..sen står det INTE att ögonen ska vara runda och stora i standarden..utan ovala..och ovala och mandelformade är ganska lika form..kan jag nog tycka..

…jag tror få domare el uppfödare el ägare ..vill ha klotrunda enorma ögon på sina katter..

..inte för att påskina att det är en bedrift att ställt ut så mycket som jag..men Eine du kan bli hur irriterad som du vill av mitt inlägg..men du har inte varit direkt mkt på utställning..de senaste om vi ska säga fyra åren..inte sett cornisharna..så jag vet inte hur du kan säga att det går till si el så Fifé via WCF..idag..Förvånad

Leffe
2011-11-24 11:13
3

Mandelformade eller ovala där vet jag inte skillnaden på. När det gäller storleken på ögonen så är det väl som med öronen att de ska passa in i kattens helhet. Där är det väl precis som det varit hela tiden. Domaren går efter standard, men samtidigt kommer smaken in angående hur han/hon tycker allt ser ut i en helhet. Jag tror det är så i alla fall.

Sedan är det väl så att är ögonen för stora så blir de väl dominanta. Min första rex som ställdes ut -93 första gången var ganska extrem för den tiden. Hon hade jättefina ovala gula ögon. På utställningar föll hon ofta på att där blev hennes ögon stora och runda. Bedömningen blev för dominanta ögon och det var de ju just då. Tänk en svart katt med stora runda ögon som lyste gula

Arcadia
2011-11-24 11:54
3

Precis - ovala ska ögonen vara enligt nuvarande och den kommande (1 jan 2012) standarden - Inte runda. Vet inte vart det kommer ifrån? Det är inget jag tycker är något att sträva efter heller. Men måste jag välja mellan små djupt sittande ögon och stora runda så vet jag vad jag väljer, men varför välja mellan pest och kolera? Ovala, stora vackra ögon med klar färg och vaket uttryck is da shit!

Visst har solen fläckar (dvs det finns enstaka domare som inte verkar ha bläddrat i standarden på några.. ganska mänga… år). Det finns inte heller en standard som inte lämnar utrymme för personligt smak och tycke - det är ofrånkomligt. Men på det stora hela är domarkåren bra påläst och hänger med standardarbetet inom sina respektive förbund. Tur är väl det, annars kan vi ju lägga ner hela utställningsbiten…Sedan måste ju även uppfödarna hänga med i standardarbetet. Påverka, känna till, jobba för att uppfylla standarden o.s.v.

kvasikatten
2011-11-24 12:49
1

Men vilken debatt det blev - en del tycker si och en del tycker så.
Jag ville bara tala om att det är från 1 jan det gäller - det var ju det som det handlade om.  Hur som helst - jag har inget mer att säga - varken om beskyllningar eller annat….

Eine
2011-11-24 13:07
0

#7 Jag gillar inte heller små och djupt liggande ögon på CRX.Och bara För att jag inte ställer ut ofta,så betyder inte det att jag är blindFlörtFörvånadÄr inte alls irriterad på ditt inlägg,det förändrar inget som helst.

Gittan
2011-11-24 13:11
8

Det finns en standard som domare ska följa. Det är likadant i andra sporter. I hockey som exempel ska domarna följa regler och döma därefter. Det är precis samma sak.

Hur vi än vänder på och dividerar det hela så är även domare människor. Det får vi inte glömma bort. Det är inga robotar som dömer.

I det stora hela så gör domarna rätt de flesta gångerna när det gäller standard och regler. Det ska de ha en stor eloge för.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

A-M.H
2011-11-24 15:04
3

Skrattande..självklart smyger sig den egna smaken in lite hos domare..hos en del mer o hos en del mindre..precis som hos oss kattägare..uppfödare etc..så är det ju med allt i livet..och har man som domare bedömt en ras ett fåtal ggr..så är det nog lättare att en egen smak smyger sig på ..inget konstigt egentligen..ibland blir man väl lite förundrad kanske..Flört..men det är ju inte hela livet..

..men jag ser inte denna tråd som negativ..det är väl jättebra att det kommer fram saker som missats  som nu t.ex standardändring..

..nu ser vi fram emot fina crx med medium till large ögon..eller hur..Glad..personligen tycker jag en slightly bump..hade kunnat fått vara med..men så blev det inte….överlever det också….får jag skriva en liten smaksak bara..jag gillar inte den enorma bumpen som finns i CFA standarden..men en liten "nätt"..kan jag verkligen tycka är snygg..men det är jag det..Kyss

Eine
2011-11-24 16:02
0

#13 Håller med om bumpen,det är inte alls snyggt med för mycket.

AnnaS
2011-11-24 17:35
0

#13 det var inte "slightly bump" som var på förslag utan "A slight indentation in the nose line can be tolerated", alltså en liten indragning av profilen. Så ingen bump här inte Flört Men eftersom domare redan tolererar denna lilla avvikelse från standarden - ingen är ju perfekt - så känns det tillägget lite överflödigt.