Öronstorlek - när slutar de växa?
Jag och syrran hade en diskussion om när katternas öron slutar växa.
Kattungar har ju rätt stora öron när de är små och sen så växer de i dem. Men när kan man säga att "så här stora öron kommer h*n ha livet ut"
Svårt att säga.Man kan få viss ledning om man tittar på föräldrar och far-o morföräldrar.Men en sak som är säker är, att är öronen små från början så förblir de små.Tur att katter inte är enbart öron..
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#1 nej precis, de är så mycket mer
men för vissa domare verkar öronen vara allt 
Medarbetare på Cornish rex iFokus & Flyg iFokus
#2 Ja för de domare som inte kan rasen så bra…

Frågan kom upp då vi satt och kollade på en av kattungarna, om öronen helt slutar växa så kommer de att bli jättesmala (Alltså att öronbasen inte växer med huvudet utan stannar i samma bredd). Men öronhöjden så skulle det bli normala öron.. Man hoppas på att basen får fortsätta att vara hyffsat bred
En kommentar till Eine - det är inte bara detta med öron som verkar vara livsviktigt - tydligen är det viktigt att CRX ska vara extremt tunnpälsade…..
Suck
Trist när man har katter med normal underbar CRX päls…..
#5 ja Karin,dessvärre.Men vi tillhandahåller gott pälsade och snygga katter ,eller hur?

Jag har aldrig haft problem med "för pälsade" katter på utställning, dock så har jag bara ställt i Norrland.

#5 håller med. det verkar som att de nästan ska vara halvt nakna för att gå bra på utställning och har de då stora öron med så vinner de.
men det är väl inte nakenkatter vi föder upp eller ?
#8 fast det där känns lite hårddraget.. det finns flera riktigt bra cornishar med fantastiska pälsar som går jättebra på utställning dessa har både kropp , längder öron OCH päls.
sedan så finns det naturligtvis crx med sämre pälsar och som periodvis nästan är nakna..Håller jag med om.. men en cornish som har tunnare med dock vågor över hela kroppen och har kroppen, längderna och öronen och looken.. torde ju slå en katt som kanske har en mycket mer fantastisk tjock vågig päls, fast katten kanske inte har längderna, profilen och öronen..
Min Sture hade en sådan "once in a lifetime" päls.. domarna älskade den.. men kunde inte sätta upp honom enkom för den.. för han hade tillräckliga öon men de satt lite brett isär.. han hade ok profil.. lite för kort (äldre typ) … så dess cornishar som slog honom som inte hade hans päls… hade så mycket mer av allt det andra…
Sedan så är jag glad att det finns domare både på Fife och WCF sidan som faktiskt drar cert om katten är naken.. och det är helt rätt för man ska ju döma efter dagsformen.. inte efter att katten brukar ha päls delar av året…

#9 fast pälsen är endå 35 poäng och huvudet bara 25 så om en naken katt med perfekt huvud vinner över en med bra päls men lite sämre huvud så går de ju inte efter standard då de ger mer för huvudet.
Givetvis finns det flera som har allt det dära och de ska ju vinna såklart men i många fall förstår man inte riktigt hur de tänker.
Alla tolkar väl standarden olika
Jag känner verkligen inte till någon naken cornish som det gått bra för på utställningar, dvs höga titlar och BIS ??? De katter som vinner gång efter gång har både päls och typ på plats.
Det går aldrig att plocka ut en detalj och säga att den är den viktigaste. Stora välplacerade öron är jätteviktigt för cornish looken men det är en underbar silkeslen, tätliggande vågig päls också. Detta ska helst sitta på samma katt och med rätt kroppstyp. Cornishen ska vara elegant, högbent och muskulös också.
Att tro att man har en BIS-katt för att man har en Cornish med heltäckande vågig päls är fel, det krävs mer än det.
Det är inte heller ju mer päls dessto bättre på Cornish. Jag är lite trött på den missuppfattningen. Cornishen ska ha kort, men tät päls med silkeslena vågor över hela kroppen. Den ska inte vara lurvig! Man må tycka att det är sött, men det är inte det som ska eftersträvas.
Att få en typmässigt bra katt, med stora öron som är rätt placerade och med silkeslen heltäckande päls med tvättbrädesvågor är vad uppfödare bör sträva efter inte nöja sig med en lockiga katt av huskattstyp.
Jag tycker inte att det är fel katter som premieras på utställningar - Inte alls. De två kastrathanarna på WW nu i helgen är två i mitt tycke mycket fina representanter för rasen och det är mot sådana ideal som uppfödare bör jobba emot… tycker jag dåra…

#10 Det är inte bara huvud och päls på en CRX, det är en hel kropp också. Päls har 35 poäng och resten av katten 65 poäng…
En pälsad otypad CRX och en naken typad CRX är precis lika fel, det går att få både och! Jag föredrar en tunnpälsad, men heltäckt, och vältypad CRX framför en välpälsad otypad CRX.
Håller också med Arcadia i allt, jag har nästan aldrig sett en naken CRX vinna!
#12 Jag har tyvärr sett det.
Ska vi gå på matematik så kan man säga som så också att ett bra huvud är 25 poäng och resten av katten 75 poäng

#13 Det måste ha varit länge sedan och visst har det skett, men det är väldigt väldigt väldigt sällan. Men det händer alla raser, att "fel" katt blir BIS.
Det ena behöver inte utesluta det andra! En lockig bondkatt är inte CRX och det är inte heller en naken CRX. Men jag föredrar en, som jag skrev tidigare, en tunnpälsad men heltäckt CRX som också är vältypad. För då har den allt som en CRX ska ha.
#14 Kan hålla med om du då med vältypad inte bara menar huvudet utan även ben och kropp, men som sagt under förutsättning att den har vågig päls även om den är tunn

#15 Ja, det är ju det jag menar, typen är inte bara huvudet som det skrevs i ett tidigare inlägg. Det var därför jag tog upp räkningen 
Jag tycker nästan det är mer allvarligt med långhåriga CRX och jag har sett sådana ställas ut. De får ju inte ens enligt reglerna användas i avel, då de bär på ett oönskat anlag.
En långhårig CRX har inte lång päls som en perser eller en skogis - de är lurviga!
#16 Sådana har jag fått fram ett par i min första kull. En var bra typad på den tiden. Pälsen är som på ett får. Kommer det fortfarande fram sådana?

Ja, verkar dyka upp lite nu och då och här och var 
Lite kuriosa: Det var min första kull som gjorde att det blev avelsförbud på "långhårsrexar" i SVERAK

Låter sunt tycker jag, långhårsanlag är absolut inte önskvärt!
#20 Håller med. För annars finns stora risker att det viktigaste delen av rasen försvinner - pälsen
Har läst hela tråden och förundras åter igen.Denna diskussionen om päls dyker upp med jämna mellanrum.Då framställs välpälsade katter med huskatter.(fast å andra sidan framställs ju nakna CRX som nakenkatter..)En katt med päls har inte per automatic dålig typ.Det är väldigt sällan jag ser en dålig huvudtyp,och då är det oftast äldre katter,med för små öron och dålig öronplacering.Ostyriga lockar är inte långhår,det är i mina ögon katter med kanske 3 cm eller längre hår,minst,som är att betrakta som långhår.Långhår är inte rastypiskt,ej önskat, och inte något att ställa ut.Jag har sett 2 i hela mitt uppfödare- och utställarliv,och jag har inte fått dem själv i min uppfödning,men anlaget fanns i min första CRXhanne som jag lånade ut. Anlaget finns ännu i CRXlinjerna ,vem som helst kan drabbas av det i en kull,och det är inte dödligt heller
.Idealet är heltäckande tättliggande,kort päls med hårda vågor.Mjuka vågor är ett stort fel i mina ögon , som när man smeker katten och vågorna läggs platt.Jag har här hemma en mycket snyggt typad hona,både kropp och huvud,men som har kort och vågig,men för tunn päls.Henne ställer jag inte ut,fastän hon som liten vann över vuxna,helt berättigat då hon vid det tillfället hade bra päls och (har ,fortvarande) mycket fin typ.
Jag ser det hela så här. En bra rexad päls och typad rex är att föredra framför en tunnpälsad och typad, rex som i sin tur är att föredra framför en opälsad men typad rex.
Däremot tycker jag att de som gäller nu med dessa extremt långa och stora öronen har förstört hela Cornish Rexens utseende. Förstår inte att man får avla på sådana. Det förstör utseendet av en cornish precis lika mycket som en lång päls

#23 jag tror det beror på att fler vill ha extrema katter och de går bra på utställning.
kolla även tex på vissa siameser/orientaler. de ser verkligen inte ut som förut…
Extrema förändringar har gjorts på en del raser och för vissa med katastrofalt dåligt resultat för kattens välbefinnande, men de blev ju så extrema och fina (ironi)

#25 jo precis, hoppas bara inte våran vackra ras får problem. läste någonstans (kommer inte ihåg vart) att orientalers stora och tunga öron som står rakt ut gör att huvudet inte växer ihop riktigt och jag hoppas verkligen för katternas skull att det är påhittat och ej sant
Tycker det är väldigt stor skillnad på skogisarna med. min katt var bastant och stor och kraftig men dagens och de till runt 5 år är ju bara långa och smala istället så där har det hänt en del med.
#26 Det är nof så som du säger om skogisen.
Det som oroar mig mycket när det gäller att göra alla dessa förändringar är att raserna verkar bli mindre och mindre i storlek

Jag har inte jämställt en fullpälsad CRX med en huskatt och jag har inte skrivit att en vältypad CRX är naken. Jag har ett par gånger skrivit att det går att få både och. Jag har också skrivit ett par gånger att jag föredrar en tunnpälsad men heltäckt vältypad CRX framför en CRX med fantastisk päls men som har sämre typ. För den förstnämnda har i så fall allt vilket den andra inte har och ska inte vinna därför. En CRX är inte bara päls!! Det är en helhet med bra päls, kropp, huvud och stora, välplacerade och breda öron.
Ja, den här diskussionen dyker upp då och då, men det var inte jag som började utan ville bara komma som motvikt
Pälsens kvalité har genom åren som jag varit aktiv hållit ungefär samma nivå, det är hela skalan från några enstaka "nakna" till fullpälsade och ja, jag har sett ett par långhår på utställning. Generellt sett så har vi bra pälsar på CRX i Sverige.
Långhår har jag nog sett närmare 10 stycken och då menar jag sådana som har den där lurviga pälsen med tofsar vid öron, runt halsen, i armhålor och vid ljumskar.
Om man går tillbaka till det som TS frågade efter, så har jag hört att öronen växer i storlek tills de är ungefär 8 månader, sen händer bara det vanliga att huvudet breddas färdigt osv… så med andra ord kring det att de blir könsmogna… sen som det skrivs här ovan, att har de små från början så hänger det oftast med jämnt… samtidigt betyder inte största i kullen att den har största som vuxen… för många "växer ur sig" när de utvecklas, finns många som är väldigt lovande och kanon som ungar och sen blir de inga direkta stjärnor som vuxna… men sen kan ju även de som ser "inge speciella" ut utvecklas till mycket ättre som vuxna, det man ska komma ihåg är att en katt inte är färdigväxt förrän vid 3-4 års ålder…
Sen vad gäller pälsar och typer så kan man diskutera det oändlighet, det jag anser viktigast är att de är i mina och domarens ögon rastypiska, sen om det är en utställningsstjärna eller hemma misse spelar eg mindre roll för det är KATTEN som räknas för mig!
Alla vi som sysslar med uppfödning har ju en egen bild av vad vi önskar resp. vi ser vad vi har att sträva fram emot…
#28 Måste bara få inflika att vi har en hona som har "toffsar" vid halsen och så men är nåstan helt naken på kroppen. Hon skulle alltså falla in i båda kategorierna - luddig och naken
Att en cornish har lite mer päls kring hals osv gör den inte långhårig i mina ögon. Det är nog snarare så att dom som inte har minsta lilla tuss också har ägare som trimmar katterna inför utställning 
www.kickemcattery.se

#30 De som är långhår har speciella tofsar, de är långa! De ser nästan ut som om de har en fjäderboa runt halsen. Man måste nog se en bild på en långhår för att förstå vad jag menar, men det är väldigt karaktäristiska tofsar.
Det är så svårt att diskutera utan bilder och exempel på vad man menar. Jag har sett flera "äkta" långhår bland cornish och vet därför precis vad Anna menar. Att avla på "äkta" lång hår är inte tillåtet inom SVERAK precis som flera redan skrivit.
Utöver det finns det varierande grad av pälskvalitet bland cornishar och det är möjligt att det finns olika ideal.
Att katten inte ska ha kala fläckar är (borde vara) självklart. Att det ska finnas vågor borde också vara självklart. Ni som vurmar för mindre öron och mer päls (kankse missförstår era inlägg) - tycken ni inte att det två NOM kastraterna är goda representanter för rasen? Något att sträva emot?
Själv tycker jag att de är döläckra, med både heltäckande päls, fin silkeslenpäls med tvättbrädesvågor (ja Eine det ska inte vara så tunn päls att vågorna plattas ut vid klapp), stora öron och slanka eleganta kroppar. Är de " för extrema" i era ögon? För stora ögon? för "nakna"?
Bra att ge exempel på vad man menarför då kan många missförstånd undvikas.
För stora öron.. skulle det stå ovan
fast jag tror budskapet gick hem i alla fall 
#32 Jag tycker att de två kastraterna är precis hur läckra som helst. Riktiga drömkatter 
*** Qui vivrqa verra ***

#30..om du sett en långhårig nån gån så förstår du säkert det inte räcker att ägaren kanske trimmar lite vid öronen…långhår trimmas inte bort..då får du raka hela katten..
..vad är för stora öron..de öron som är större än på de katter man själv har..ja ursäkta ..blev lite ironisk där..
..tunn päls men lockig..nja vad är det..är det precis så man kan skönja små lockar..nej det vill jag inte anse som välpälsat och jag antar att ingen menar det med tunn päls…
..äger själv 5 crx två av dem kastrat hanar..4.5 år och tre år samt en kattunge (själklart fertil och inte kastrerad)..de är fullpälsade t.o.m med lockar hela benen ner till tassarna..kort supertät päls..som de alltifd får fantastisk uppmärksamhet..till saken hör också att de är mkt vältypade..högbenta eleganta och inte ett uns för mkt fett..utan att vara magra..den lilla kattungan är också fullpälsad..men inte fått sina vågor riktigt lika korta och täta som de andra..
..bra päls är inte en krullig fåraktig päls..nej..och det finns katter som är lite av den gamla typen..grova..med kort brett huvud och korta ben..små öron som sitter halv två..det spelar ingen roll..de är ur typ idag..oavsett om pälsen är bra..och om nån väljer att kalla det för lockig bondkatt..tja..då vet i alla fall jag vad folk menar..sen om man tar anstöt av det uttrycket ..så må det ju vara hänt..
..nakna el delvis nakna el med några korta strån..men supertypade är inte heller den melodin som är rätt….sen har jag vid ett fåtal tillfällen på utställning varit med om att en sådan katt vunnnit..blivit ex 1..men jag kan bara säga ifrån de tillfällena att katterna med päls varit fullständigt ur typ..sen kan man tycka vad man vill om det…inte ok på nåt vis..men samtidigt har vid det tillfället domaren redogjort nogsamt för sitt val..och det måste ju alla få ha en egen åsikt om..eller hur..ett dilemma..
..jag har ställt mina svarta killar otroligt mkt..bådeFife..forna IDP..nu WCF samt även CFA..och det har vunnit NOMAT och BISAT mkt..i alla organisationer..så jag tycker mig kunna tro som jag även själv anser att de är riktigt bra..
..att en kattunge i klass 12 el 11 slår vuxna supertypade katter med kanonpäls..anser jag inte någonsin är rätt..endast om de andra katterna är gammal typ..eller nakna..min äldsta kastrat har gjort det en gång i Fife..då var faktiskt medtävlande helt ur typ…och min kattunge var superextrem och fullpälsad….min nya lillkille har gjort det också en gång i WCF..och det var fullständigt galet fel..det var super fina katter ..ett antal..där anser jag det var ett domarfel..kunde inte rasen..blev charmad av kattungen..som domare får man inte hänföras av kattungars charm..NÅGONSIN..
..nu blev jag lite långrandig och kanske lite O.T..men nakna katter ..dåligt pälsade katter ..urtrist och ingen önskar sig väl det..men det poppar ju upp ibland..men det är ju inget man ska försvara..med att typen är fantastisk..likväl som fårpälsar…samt långhår…är verkligen icke önskvärt…och som sagt det är inget som man lite fint trimmar av..långhårskatterna fyller ingen funktion i avel..som ni tidigare också ansett..och är inga utställningskatter heller..
..alla önskar vi väl rasen med bra typ..bra päls..haka..samt stora öron..trevliga temperament….MEN först och främst är de väl våra älskade familjemedlemmar..som man vill ge allt gott..ett bra liv..mkt kärlek..ha dem försäkrade så man vet att det är bra att ta sig till veterinären om de blir sjuka..ge dem bra mat..utrymme att springa och leka..när de nu är inne katter..
..och som slutkläm..visst gillar jag de lite extrema typade katterna..men jag vill se dem med päls..BRA päls !!..
Jag fortsätter väl OT,ursäkta TS.Visst finns det hos oss alla en önskan om att ha monopol på sanningen
. tänk så enkelt det vore att veta att ens åsikter är de odiskutabelt rätta. Men dessbättre är det inte så,utan vi får gång på gång säga vad vi anser vara rätt,oavsett vad andra tycker.Och gång efter annan se olika tolkningar av samma fråga.Och alla tycker aldrig lika,eller så stöttar man sin kompis kanske. Även domare tycker olika och har sitt eget ideal.Om jag eller andra sedan är dåliga förlorare när min/deras katt inte går bra eller blir slagen,ja,det är upp till var och en.Detta är generellt och jag menar ingen speciell.Tur att ingen har monopol på sanningen som sagt.

..olika ideal har vi alla gillar lite olika..men det finns en standard..dock..och som domare att göra ett för stort sidospår är inte okey..tror jag de flesta tycker….det finns dåliga förlorare..absolut..det finns de som kan se när andra katter är bättre och förlika sig med det….och jag kan nog det ..så jag förstår Eine att du inte menade mig….fast samtidigt visste jag att du skulle skriva om dåliga förlorare….MEN..jag tror och framhärdar att kattungar ska inte vinna om de har en domare med kompetens som kan rasen..över fullpälsade vältypade katter..helt fullständigt åt skogen när min lillkille slog 11 andra crx..domaren förhäxades av en kattunge..och han kunde inte rasen tillräckligt..så var ..så är det…ffa om de inte ens når upp i samma klass på päls..
#35 Tycker det är mycket bra som kommer fram i det du skriver.
Egen erfarenhet: Tycker en domare är ute och cyklar när den kan säga att två katter ser lika bra ut utseendemässigt. Säger sedan katt ett har bättre päls medan katt 2 har bättre öron. Så katt 2 vinner.
#37 En tanke som jag vet en del domare har när vuxna går mot yngre är dagsformen och i viss mån potentialen.En perfekt unge/ungdjur/ungkatt versa äldre vuxna färdiga.:Ungen är super för rasen,super för dagsformen,väl utvecklad och kan bli ännu bättre,medan vuxna är super för rasen men inte förändras mer , domaren är kanske inte helt nöjd med dem i dagsformen och kan kosta på sig att peta på svanslängd,öronställning,haka eller temperament.Det finns ju mycket när man plockar isär en katt.Finns fler kandidater till certet tar h*n ju den som är bäst I DAG så att säga,i en Bästauttagning tar h*n den bästa representanten för rasen vilket kan vara den yngre katten.Jag skulle aldrig säga att den äldsta ska vinna,för den behöver inte vara bästa bara för åldern.

Ja, vi har ju kommit lite avsides nu
Men man kommer lätt i på pälsfrågan när det kommer till rexar.
Jag har hört att de inte ärver av föräldrarna utan av mor- o farföräldrarna. 
Här är bild på en "långhårs"-unge

Den var verkligen söt som kattunge. En sån skulle min tunnpälsade Leia behöva har som sängvärmare. 
OOOOoooh Heja Leffe! hoppades att du skulle hitta den i dina gömmor!
Här syns ju tydligt att det inte handlar om små tofsar utan att hela kroppen är täckt av flera centimeter långt hår.Pussekatten.Visst fick den ett fint hem Leffe?
Jo den fick det jättebra och var oftast på sin husses axlar
#45 Visst väl det.Annars hade den blivit hemmavid…

Långhår brukar ha väldigt karaktäristiska tofsar nedanför öronen och så brukar de ha rejält långa tofsar i armhålorna. Det syns inte riktigt på de där bilderna men det är för mig en av de mest karaktäristiska dragen på ett långhår. SJÄLVKLART ska den vara långhårig över hela kroppen men just på de ställena är det speciellt…
Kattungar som är långhår brukar också ha väldigt kraftig päls hela sin uppväxt och förlorar nästan aldrig sin rexing.
#47 Det var i alla fall den som är på bilderna som satt igång avelsförbudet på dem. Så den var nog långhårig

#48 Ja, absolut, det tvivlar jag inte en sekund på 
Ska se om jag kan hitta bild på den andra också