sjukdomar och katter
Har, med anledning av vetskapen om kissarnas pappas HCM, pratat med lite olia människor, arbetskamrater, släktingar mm om detta och flera har sagt att, -ja sånt där med olika sjukdommar drabbar väl raskatter, min lilla smurfan är 12 år och hon har aldrig….osv.
Min undran är nu, pga min relativt lilla kunskap om sjukdomar hos katter, är det verkligen så att raskatter är mer drabbade av sjukdomar, allergier, pälsproblem osv än vad "bondkatter" är?
Jag tycker att man hela tiden möter den attityden att det är "sämre kvalité på katten bara för att det är en raskatt! Detta gör mig så irriterad. Kan någon ge mig lite vetenskap, Tack!!! Saknar belägg för mina argument mot dessa "påhopp"! Jag tycker att det är värt så mycket mer att kunna köpa en katt där man har en historia i generationer bakom och inte en "fader okänd".

nu är jag långt i från expert men min erfarenhet med bondkattter är att dem på inget sätt är sundare katter än raskatter. Tvärtom då är det ingen koll på ärftliga sjukdomar och inavel eftersom dem oftast inte ingår i ett kontrollerad avelprogram. Vist finns det ärftliga sjukdomar i raskatter men när dem upptäcks tar uppfödaren i 99 % av tillfällen konsekvensen av detta och tar katten/katterna ut av avel.
Tror att det största problem bland raskatter är att avels basen lätt blir för small och det kräver då att man som uppfödar är medveten om detta och utparer eller importera nya linjer om det är möjligen. Ärftliga sjukdommer som t.ex hcm uppfatter jag som ett mindre problem även om dem absolut måste tas seriöst.
.

Frågan man ska ställa sig är väl oxå hur många det är av alla bondkatter som finns som får den vård de ev skulle behöva?! Tror mkt ligger i att om man har lagt en massa pengar på en raskatt ser man till att ta hand om den. Medans om bondkatten man fick av grannens morbror kanske inte får en ordentlig allergiutredning utan får gå m sina problem tills det inte håller längre & den avlivas. Visst nu är det inte så för alla bondkatter, men nog väldigt många.
Sen får man väl bara hoppas att uppfödare tar sitt ansvar för sin ras!

#2 fast nu handlar frågan om bondkatter som "ras" är mer friska än raskatter och inte om vilka katter som får bäst vård för dem sjukdommer dem är födt med
Tror nog att frågan inte går att svara på då man inte har någon koll eller statistik när det gäller huskatter och många dör i unga år pga bilar, rovdjur och andra faror ute. Min förra huskatt dog av blodpropp vid 4,5 års ålder och inte blev han obducerad. Det troliga var att han haft hjärtfel (HCM) för en vet. på utställning sa att det var något med hjärtat när han var 4 år gammal. Allt stämmer med HCM. Men inget blev bekräftat. På raskatter har man mer koll och statestik.
Ser man på mina katter genom tiderna har jag haft 2 huskatter och en dog pga något fel ej ålder (50%). Bland rexarna 6 st och 2 dött av ålder (0% sjukligt). Skogisarna 5 st alla lever
Håller nog med Leffe angående statestiken. Man vet inte hur mångahuskatter som egentligen går bort av sjukdomar.

Tack för era svar. Jag förstår också att det är svårt att svara på pga statestik, såklart. Det är bara så tråkigt att vissa som inte har raskatter på något vis ser raskattet och avel som något osunt och att det vore en självklarhet att det gynnar sjukdomar. Det är väl helt enkelt så att många har en dålig kunskap…får väl se det som ett missionsuppdrag :-)
Det sägs att blandrashundar mår bättre än renrasiga hundar också. I och för sig så finns det kanske större möjlighet att jämföra på hundar för de brukar väl inte släppas ensamma ute.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld
Fast det stämmer inte riktigt det där med blandrashundar.. visst kan du få en jättefrisk blandraskull, precis som med en renrasig.. Men på en renrasig så kan du följa linjerna och se ifall det finns risk för ärftlig sjukdom m.m inte på en blandras.. sedan så finns det en he del renrasiga hundar som inte har blivit godkända för avel av SKK (AD HD ögonlysning m.m) som paras endå med en "söt tik eller hane" av samma ras som heller inte är godkänd… för de är så trevliga.. många av dessa kan man finna som renrasig valp utan stamtavla och kan ha massor med problem..'
Även om du parar två olika raser så har du ingen aning om vilka sjukdomar som finns bakom dem hundarna så det finns ingen garanti att de blir friaska bara för att de är två olik araser.. bär någon av dem en defekt ärflig gen /sjukdom så kommer den att träda fram bland blandvalparna åxå…
alla rasersom har nu fått skapa via SKK stränga ras mål att följa för att göra raserna friskare.. de som bryter mot avelsstrategin blir avstängd och Raser som ex Amstaff måste DNA testa alla valparna för att visa att det inte finns bakomliggande Pittbull i dem för att få registreras (speciellt när det används amerikanska avelshanar)
Vill bara inflika att man under mååånga år sagt att europén (europeiskt korthår) ska vara den sundaste katten pga renodlad avel (om man nu borträknar noviserna) men nu visar det sig att även den rasen är drabbad av HCM.
Med det vill jag säga att jag inte tror att någon ras oavsett härstamning är helt fri från sjukdomar eller defekter. Fast en anledning till europén kan ju vara att det är en mycket mindre ras och avelsbasen är mindre … hörde nåt om att det finns nu typ 5 fertila hanar …. kusinparningar är vanliga, kanske mer regel än undantag. Synd på en så härlig ras!!
Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com