Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: sjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 2018 ggr
[Lilly-ette]
0

Suck.. alltid är det något som ska krångla..

Behöver verkligen lite råd nu.. så det skulle vara jättesnällt om någon kunna svara.

Vår okastrerade hona Finesse kissar inne. Vi har hittat/hittar kissfläckar överallt i lägenheten dagligen. Det luktar starkt och är oftast lite slemmigt. När det har torkat så ser det ungefär ut som kristaller men luktar fortfarande ganska starkt.

Det har blivit värre på senaste tiden och vi vet inte riktigt varför hon gör såhär. Lådan är alltid ren och fin. Hon löper ca vart tredje vecka och det är alltid under löpet som det blir såhär. Vi har aldrig märkt av detta beteende då hon inte har löpt utan det händer bara när hon löper. Det gör mig självklart väldigt orolig :(

Vad kan det bero på? Markerar hon för eventuella hanar?

Vi ska kastrera henne så fort vi kan iaf. Har inte kunnat tidigare pga dåligt ställt ekonomiskt men nu känner vi att ekonomin klarar av det. Så bespara mig ifrån nedlåtande kommentarer om varför vi inte kastrerat henne tidigare.

Förhoppningsvis upphör detta beteende efter vi kastrerat henne för vi kan verkligen inte ha det såhär längre :(

MonicaLagerquist
0

Troligen beror det på att hon är fertil.Kastrera och sen skura där kon kissat.Har du läst artikeln på Kattstatus sidan ?

http://www.kattstatus.se/sida19.html

http://www.kattstatus.se/sida25.html

Kattutan men stolt Plåtis ägare

kvasikatten
0

Kristaller och slemmigt……. kontakta veterinär som komemr att be om uinprov och kolla. Kanske hon har struvit kristaller och då gör det så himla ont att kissa så det blir pälar både här och där…..
Kram Kvasikatten

noir
0

Skulle nog kontakta veterinär som kvarsikatten säger och gå till den veterinär jag känner mig trygg med och samtidigt boka kasteringstid om veterinären anser att katten är i from för en kastering.

Hoppas hon mår bättre snart.

AnnicaB
0

Om hon bara gör så här under löpen så har du ju svarat på frågan själv. Boka tid för kastrering och be veterinären ta en odling på urinen samtidigt. För att utesluta UVI för säkerhets skull. Det är mycket vanligt att honkatter kissar fel under löpning.

*** Qui vivrqa verra ***

miano
0

De överiga har svarat väldigt bra på frågan du ställer.

Jag tycker du tar Finesse till veterinären och kollar upp henne samt tid för kastrering.Jag har haft en hona som började kissa inne vid löp för länge sedan i samband med våran flytt.Vid kastrering så slutade hon på en gång.Men alltid bra att veterinären undersöker så katten är frisk innan kastreringen.

Hundar har ägare.Katter har betjänter...

Änglatassen's Cornish Rex

[Lilly-ette]
0

Oj jag hade ingen aning om detta! Nu blir jag riktigt orolig för jag vill inte att hon ska ha ont :( Grejen är ju den att vi hittat fläckar som inte haft slem alls också, som bara sett ut som en vanlig kissfläck! Så det är inte alltid det är slemmigt, formulera mig fel där.

En liten frågba till; Hur mkt kan en odling på urinen kosta tro?

Kommer boka tid till veterinär redan på måndag morgon så ska vi försöka ta reda på vad det här är. Man blir ju så orolig.

Men tack alla för era svar, blev lite klokare iaf.

[Lilly-ette]
0

1# Jo dom länkarna har jag redan lusläst, men tack ändå :)

Hon verkar inte må riktigt dåligt för hon äter som hon ska och verkar inte ha ont eller så. Det spelar som ingen roll om hon löper eller inte.. är alltid lika matfrisk. O lådan verkar hon gå på som normalt, har smygtittat på henne när hon inte sett och det verkar fungera som det ska!

Men för säkerhets skull ska jag till veterinären med henne, hon kommer att hata mig för hon hatar transportburar men vad gör man? :/

Får bara hoppas på att vi får tid redan på måndag!

kissan78
0

Dem slemmiga fläckarna, skulle inte det kunna vara kräks? Ibland kan djur kräkas gult och det ser ut som kiss men med lite skum. Vad jag fått höra är det oftast pga stress och det kan vara stressigt för en katt att löpa… Sen som andra skrivit så kan honor markera vid löp, är eg inte alls särskilt ovanligt men man hör nog mer sällan om det än kissande hanar.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

[Lilly-ette]
0

Det som vi har hittat är en aning gult/genomskinligt men har inget skum i sig! Hon kräks i vanliga fall också men det är oftast foder och ingenting annat. Det är nog för att hon råkar äta för fort och lite mkt och då hinner inte magen med riktigt så det kommer upp igen. Vår kastrerade hane gör likadant.

Verkar ha lugnat ner sig nu för hon ligger i sin favvolåda i garderoben och sover väldigt djupt.

Jo kan tänka mig att det är stressigt.. det är därför jag velat kastrera henne tidigare men inte haft råd eftersom jag just nu är arbetslös. Man ser ju på henne att det är andsträngande, vill inte utsätta henne för detta trauma igen så det blir en kastrering så fort vi får ett klartecken ifrån veterinären.

noir
0

Så länge du inte sett henne kissa dom där gula och ibland slemmiga pölarna så uteslut inte att de kan vara spya. Zaffie har ätit en medicin hon spytt av. Spyan kommer alltid många timmar efter tagen tablett så maten hinner smältas och när hon väl spyr är det genomskinligt och eller galla. Nu äter hon så klart inte medicinen längre och jag har ingen bra bild. Men jag skulle kunna säga att dom flesta skulle kunna misstas för kiss. Zaffies spyr låg flertal lite här och var

Xenomorphs
0

Vi har en hona som revirmarkerade/pissade i samband med löp. Hon föredrog att pissa på plast men det kunde komma lite vartsomhelst om det inte fanns plast att tillgå. Hon skulle inte gå i avel så hon kastrerades och har bara pissat någon enstaka gång efter det. Det är 5 år sedan. Vi har flera fertila katter hemma kan tilläggas.

Hennes kiss var däremot inte slemmigt. Kolla upp så att din hona inte har urinvägsinfektion. Blir hon verkligen klar när hon går på lådan eller kommer det bara någon liten skvätt där kankse?

Titta lite när hon kissar i lådan. Om hon krafsar och krafsar och går ut och går in och krafsar igen och aldrig kommer till skott, så kan det betyda att hon har ont när hon kissar.

Hoppas det löser sig för din katt.

-- Eternity is a very long time --

[Lilly-ette]
0

Aha.. ja vår hona pissar lite här och där.. gärna där det inte syns så bra. Har hittat fläckar under köksbordet, i extrarummet i ett hörn - mestadels är det i köket, extra rummet och ibland sovrummet i vår fyra håls expedit! Men aldrig i hallen eller i vårat vardagsrum.

Jag har smygit på henne i flera dagar nu när hon varit i lådan och hon velar inte utan sätter sig ner och gör det hon ska direkt! Hon verkar inte ha ont för den delen heller.

Vi har varit till veterinär med henne nu, (stor protest då hon hatar att åka transportbur). Veterinären tog prover och hon har inga infektioner. Vi rådfrågade veterinären, visade bilder på fläckarna men hon kom inte fram till något än vad vi redan visste. Det känns iaf så oerhört lättande så nu är tid bokad för kastrering.

Hon slutade även löpa för lite mer än 2 dagar sen och vi har inte hittat en enda fläck i hela lägenheten! Så ja, tänkte att jag kunde uppdatera er lite på den fronten så ni vet vad som händer just nu! :)