Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1184 ggr
Linda357
0

Cornish eller Devon

Vad är största skillnaden mellan
Cornish rex och devon rex, när det gäller päls, storlek, och temperament. dom ser jul ite annorlunda ut, men är någon av dom mer allergivänlig än den andra(ingen är helt allergifri, det vet jag).

någon här som har en av varje?

smurfan-13
0

Är oxå intresserad av ev svar i denna tråd!

AlexH
0

Jag kan ju inte svara ur allergisynpunkt.. men jag tilltalades mer av Cornishen än av Devon rexen Glad Jag har sett några riktigt fina Devons, men jag har åxå pratat med några som säger att ett generellt problem är pälskvaliten, att det finns många som nästan inte har någon päls p g av att man har prioriterat en färg och då inte prioriterat att de de avlar på har haft bra päls.. nu var denna diskussion 6 år tillbaks i tiden så mycket kan ju ha hänt och skett under dessa år som gör min info helt inaktiv….. För mig så ser Devon ut som en gremlins.. Skrattande Men har ett underbart humör och stil.. Dock hade cornishen ett för mig mer tilltalande yttre, härligare struktur på pälsen samt ett beteende och karaktär som övervinner det mesta, så det var därför jag valde Cornish..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Linda357
0

jo det e lätt att bli kär i cornish :) jag har läst  nånstans att om man parar en devon med en cornish så får ungarna rakt hår.

En del påstår att cornish är mer allergivänliga medans andra påstår att det är devon som är det, så jag är lite nyfiken eftersom att vi har allergi hemma.

AnnaS
0

#3 det stämmer, cornish och devon har inte samma typ av "lockighet" och om man parar dessa två så blir det rakhårigt.

Aje-T
0

Beträffande allergi skulle jag nog vilja säga att det är väldigt individuellt, alltså att man tål vissa cornish men inte andra. Så om det är barn som är allergiska ska ni nog vara väldigt försiktiga. Min stackars man tålde en CRX-hona som vi fick låna av en snäll uppfödare och vande sig efter nå't år vid vår egna. När vi sedan skaffade vår andra var det kört och han måste medicenera dagligen numer…….

Linda357
0

min son som är allergisk och håller på vaccinera bort sin "kattallergi" känner inte av Elvira, men jag blir rätt sjuk av henne, måste medicinera dagligen. tänk att det kan vara så olika.

La_Joz
0

Min sambo är (snart var) pälsdjursallergiker och vi skaffade cornish eftersom han inte visade lika starka symptom med rasen. Han har under 7v genomgått en allergibehandling som snart är klar, och han har nästan helt slutat med allergitabletter. De räknar med 2-4 behandlingar till innan han är helt fri från besvären. Snacka om effektiv behandling! Verkligen kanon att slippa ta en massa sprutor under flera år! Jag återkommer med resultat när behandlingen är över!

Linda357
0

La_Joz:  jag måste ju ´bara få fråga vad det e för snabbkur :) min sons behandling tar 3-3,5 år med sprutor.

hur allergisk var han före och hur pass bra har det hjälpt, du gav mig nog en glimt hopp, jag äter allergitabletter varje dag och måste använda bricanylen ofta för jag får svårt att andas.

La_Joz
0

Linda357: Han genomgår en alternativvårdsbehandling som heter Bioresonansterapi. Innan han påbörjade behandlingen åt han en tablett om dagen, och nu efter 7 behandlingar så ska han halvera dosen. Men nu var det tre dagar sedan han tog en halv tablett, så det är ju kanon! Han är ju inte helt klar med behandlingen än, så det slutliga resultatet kan jag inte ge än, men det sägs att behandlingen ska vara 100% säker på pälsdjursallergi och eksem.

Vi funderade på allergivaccination först, men med tanke på hur lång tid det tar, och att man kan få allvarliga reaktioner, så kändes det inte som ett alternativ. Dessutom har jag hört att man inte ska utsättas för allergenet i hemmet under behandlingen, så det blir många år utan katt…

Linda357
0

oj, dom sa aldrig nå om att man inte fick utsätta sig för katt under tiden, å vi har ju Elvira hemma, men vi har haft turen att han tål henne.

jag har fått remiss för att eventuellt påbörja vaccination, å har sagt åt min läkare att jag har katt och att hon stannar.

ska absolut kolla upp behandlingen, hur går den till?

La_Joz
0

Han sitter i en stol och håller i två kopparkulor som för svag ström genom kroppen. Tror att det påverkar njurarna på nåt sätt. Är inte helt insatt i det hela, men det verkar ju fungera bra!

Du som bor i norr har ju Flora Klinik & Spa i Luleå som utför bioresonansterapi. Kontakta dem och ställ så många frågor som du bara kan komma på!

chikan
0

#9 Vad glad jag blir att höra att det funkat! Du har ju lovat mig en uppdatering sen när ni sett resultatet, men det var roligt att höra redan nu att det verkligen fungerar! Har/hade han astma, eller "bara" pälsdjursallergi? Själv har jag ju astma och tog till en början både astmaspray och piller. Men efter ett tag (två-tre veckor) började jag glömma att ta piller och märkte till min förvåning att det inte gjorde något! Om jag däremot glömmer att ta astmasprayen mer än en och en halv dag så blir jag direkt allergisk! Men har man astma så ska man ju i alla fall medicinera regelbundet med bricanyl eller motsvarande förebyggande spray, så jag är överlycklig över att nästäppe-tiden är förbi! Har i alla fall funderat allvarligt på att genomgå resonansterapi ändå. Vi får se hur det blir längre fram.

Eine
0

#2 Cornish Rex har mycket bättre och sundare (obs eget tyckande)pälsutveckling än många Devon.Det finns  linjer med mycket dåliga pälsar, nästan nakna bebisar, vuxna med stora fläckar utan päls, jag kan inte tycka att det vare sig är snyggt eller något att ställa ut..Jag ser ofta underbara lockiga vältypade Devonbebisar och i mitt tycke är det dessa linjer som ska användas. Vi rensar ju ganska hårt i CRXaveln för att alla ska få bra päls och typ.Visst förekommer det en och annan som dyker upp halvklädd , men det är ju inget man ställer ut precis.

Så mitt val är Cornish Rex, utan tvekan.Ur allergisynpunkt går det ofta bra med dem dessutom

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

AlexH
0

#13, precis det som du skriver om deras päls fick jag berättat för mig om Devon för ca 6 år sedan när jag började leta katt.. Då har det inte ändrats mycket på dessa år..Fundersam Jag hoppas verkligen att Dxr uppfödarna enammar de krulliga devonbebbarna så att de får en fin avelsbas igen och inte en massa nakna krullisar..

Ja jag kommer nog alltid vara Cornish älskare Skrattande och den enda erfarenhet med allergi jag kan komma på är min svåger, han tål inte katter men han tål Sture - så länge han tvättar händerna efter varje gång han tar i honom.. råkar han gnugga händerna i ansiktet efter att ha kelat med Sture, ja då är det kört..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

motvind
0

Jag har varken Cornish eller Devon så jag lägger mig i här utan att egentligen veta någonting. Så feel free att ignorera mig. :)

Som jag har förstått det är Cornish och Devon mycket lika i temperamentet. De är båda intelligenta och sociala. Möjligtvis kan det vara så att Cornishar är lite mer "vilda" eller vad man ska säga. Lite mer tokiga!

Men den största skillnaden är den utseendemässiga. En Cornish är ju större och mer gracil och ståtlig. En Devon är mer "söt" än elegant tycker jag, och är mindre. Vissa tycker att de ser lite bulldogslika ut i kroppsbyggnaden.

När det gäller pälsen så är de ju annorlunda. De bär på helt olika anlag för päls, därför kan allergiker reagera mycket annorlunda på dem. En Cornishpäls är vågig och silkesmjuk, medan en Devonpäls är lite strävare och kan se olika ut. En Devon SKA ha päls, men det kan ta upp till tre år innan de får den. En "naken" eller nästintill naken Devon är fel.

EvaG
0

Cornish kontra Devon - Cornish så klart!

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Gittan
0

Min nästa katt blir en cornish rex.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

Linda357
0

jodå det blir en till cornish här, har en liten dröm om en brunmaska med blåa ögon :)