Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 394 ggr
aranels
0

Ensam eller kompis?

Jag har fått en förfrågan om en av missarna. Personen i frågatyckte att jag skulle sälja kattungen billigare då den dels var över 12 v och dels en annan grej (kan inte säga vad).
Detta känns inte som en rimlig orsak,,,eller?

Sedan skulle kissen vara helt ensam, båda på dagarna och även ingen kattkompis, är jag kinkig när jag sa att det inte var lämpligt att ha en Rex ensam hela dagen utan kattkompis??

Personen hade pratat med en annan uppfödare som sa att det går bra.

Vi tycker nog olika angående detta och inget blir rätt eller fel, bara man har kattens bästa i åtanke,,eller?

Celia
0

Sälj aldrig katt om det inte känns bra till 100%. Rätt hem kommer att dyka upp förr eller senare :)

Mvh, Cecilia

smurfan-13
0

Det är väl aldrig roligt för någon liten individ att få vara ensamm mycket, oavsett om det är en rex eller bondkatt!

Känns det inte 100 skulle inte jag våga sälja till dem! & hellre för petig än slarvig! ;)

chikan
0

Min mycket begränsade erfarenhet är att rexar trivs bättre i sällskap. Ska man ha en cornish som ensamkatt ska man vara beredd att lägga ner EXTREMT mycket tid på katten, och aktivt ägna sig åt katten all den tid man är hemma. Typ. Så har det i alla fall varit med Fuffens. Han har varit olycklig och gnällig och gjort medvetna hyss om jag inte har lekt med honom hela tiden då han varit vaken. Därför beslöt jag mig för att skaffa sällskap åt honom. Håller med Celia om att man inte ska sälja om det inte känns bra!

aranels
0

Man ska lita på sin intuition

Celia
0

#4 - där skrev du det viktigaste själv :) Lita alltid på den!

A-M.H
0

..billigare för att den var över 12 veckor..tanken är ju inte direkt högintelligent…vilken seriös människa säljer (alltså låter dem lämna födelsehemmet) sina kattungar innan  12 veckors ålder är uppnådd.

Rätt hem kommer att dyka upp, vill jag tro i alla fall.Kyss

AnneAlva
0

Jag tycker att det låter lite märkligt och eftersom du inte har den bästa av magkänslor när det gäller denna köpare skulle jag om jag var du inte sälja till vederbörande. Om någon annan vill göra det och tycker att det känns okej får det väl vara upp till dem då. Som uppfödare har man rätt att sälja till precis vem man vill och behöver inte alltid ha logiska skäl till varför man säjer nej (även om det då kan vara bra att ange skälet till att man säjer nej så att köparen förstår varför denne blir nekad och kanske tar sig en funderare).

Ha is i magen och vänta tills det känns rätt. Lycka till!

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Anna77
0

Jag tycker inte man ska sänka priset för att katten är äldre. Jag köpte Näsan till fullpris fast han var 17 veckor.

Lita på din magkänsla med köparen, precis som tidigare inlägg skrivit..

AlexH
0

gå alltid efter magkänslan sälj bara om du tycker det känns helt rätt.. och vaddå billigare för att det är över 12 v?? skulle missens värde sjunka? Samma pris som alla kattungar!  Visst om man omplacerar en äldre katt att man kommer överens om ett pris, kanske inte lika viktigt då, men detta att missen är kanske 14 eller 16 v har väl ingen skillnad?

Nope nobba den köparen.. skulle nog jag göra.. och om hon pratat med annan uppfödare som tyckte att det var korrekt att göra så, varför handlade hon inte av denna då?

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Elica
0

Det låter alltid lite oroväckande, om köparen börjar "fodra" en lägre pris. Och om det att vara ensam. Jag fick min första som lite äldre, och uppfödaren sade, att man kan lämna katten ensam över en veckoslut. Så jag gjorde det två gånger (med kompisar, som kom och lekte med katten flere timmar på dagarna, och såg till att allt var ok - med maten och vatten osv.) Och under den andra veckosluten bröt hans allergi. Mistänker att det hade också "själsliga" grunder. Trådet "sovande katter berättar nog, hur sällskapliga dessa "katter" är! ;-)

Lullan1
0

Du har fått alla tänkbara bra svar, och jag vill bara hålla med och understryka det de andra har skrivit.

Lita på din magkänsla, känns det inte bra mellan dig och köparen ska du inte sälja kattungen till denne. Stå på dig så hittar du snart nog ett bra och kärleksfullt hem till din lille krullis. *kram*

aranels
0

Har nu kontakt med lindaluring här på iFokus,,, och om det går som jag hoppas så får han ett jättefint hem hos henneSkrattande

Lullan1
0

#12 Vad roligt! Är det Monsunkillen som ska få flytta dit?

aranels
0

Japp, jag hoppas att det blir så.. Hon kommer att få världens finaste kille

A-M.H
0

Hoppas, hoppas verkligen. Berätta så fort "ni" bestämt er. Åååh lilla Monsunkillen, håller på dig.Kyss

aranels
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

lite bilder kanske Skrattande här sov han när jag började fota,, ser ni förressten v:et hanhar i pannan. Vad är det?? En annan färg?

aranels
0

blink på dig

aranels
0

Monsun längst bak tilsammans med syrrorna som vi inte har hittat nått hem åt ännu

aranels
0

profilen

aranels
0

till sist lite buuus

A-M.H
0

Vad härlig han är. Har en svart hane hemma, det är nåt speciellt med svarta hanar.Flört

chikan
0

Å vad kul att höra att det (kanske) återigen blir en solskens-ifokus-historia!

smirik
0

Hoppas det blir av för lilla monsunKyss

EvaG
0

Tänk vad mycket som ordnar sej via den här sajten.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

aranels
0

Jaa det känns så himla bra. Tänk att det kan ordna sig pga av att man har surrat med andra på en internet sajt!!SkrattandeSkrattandeSkrattande