Inavelsgrad?
Hur hög inavelsgrad kan man acceptera? & hur många generationer är rimligt att kolla på?
Ska ev kolla på kattungar i nästa vecka & satt & studerade deras stamtavla på pawped. På tre generationer såg det jättebra ut m 0%, men sen på 4 generationer var det på över 3%. Kändes mycket tycker jag, men det kanske det inte är?
Ingen katt på faderns sida verkar vara HCM-kollad. Är det korkat att ta en katt från den kullen då?

Det sägs väl att över 6% ska man väl inte ha. Tycker inte personligen att 3% låter så farligt. Sedan beror det ju på vem man har tänkt att para med senare…

I vår första kull var inavelsgraden 3,12 i fjärde generationen. Personligen vill jag alltid ha så nära noll det går, men jag tycker att det är okej med 3,12. Kusinparningar (alltså lite över 6%) är min "maxgräns" men inget jag skulle överväga om det inte var något väldigt speciellt skäl till det.
Faktum är att det, trots den livliga diskussionen angående just HCM, inte är en övervägande del av katterna i avel som är HCM-testade, så att välja bort en kombination pga av det skulle jag nog själv inte göra, men det är så personligt vad man tycker känns bra. Om du känner dig osäker så hör dig för lite om linjerna i stamtavlan, här finns det ju gott om kunniga kattgalningar att fråga. 
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Kusinparning är min maxgräns också. +3% på 4 generationer är en bra siffra, förutsatt att det inte är en katt med någon känd defekt som dubblas.Jag brukar titta på dels 4 generationer, dels på totalen.Är den totala inavelsgraden väldigt hög(20-30!) kan jag ta mig en extra tankeställare och också avstå i vissa fall.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Den totala inavelsgraden ligger på 24%
Det är inte en cornishkull, utan en devonkull så jag vet inte hur mkt kunskap det finns om de linjerna här. Känner dock tillit till att många här kan avel & vad för inavelsgrad som man kan acceptera…
Tack för svaren! Ska hälsa på iaf & sen får vi se. Inget är ju bestämt en då, det är ju mkt som ska stämma!
Har läst nånstans att inavelsgraden aldrig får vara högre än 6,25 % (kusinparning).