Kattunge, minska maten??
Jag är lite osäker på en kattunge som jag har här hemma. Han är ca 19v och går upp mellan 200-300g i veckan. Han är inte tjock, men vill inte att han ska bli det hellre. För 11dagar sedan så kastrerades han, jag fick höra då att jag skulle se över hans måltider framöver. Frågade då om de tyckte han var tjock, men de sa att var musklad grabb, absolut inte tjock, men att kastrering ger alltid tjocka katter som får fri tillgång. Men denna hane har alltid haft en stor viktökning så det är inget som kommit efter kastreringen. Han får fri tillgång av kattungemat som serveras 4gånger om dagen. Tycker ni att jag ska börja mäta upp hans mat eller låta han fortsätta med fria tillgången?

Om det vore min katt skulle jag sluta med kattungematen och dessutom se till att han inte äter mer än han behöver. De kattungar jag behåller hemma eller hos fodervärd får vuxenmat så snart de är stora nog att flytta.
Sedan skulle jag, över lag, inte lita så mycket på en veterinärs omdömme om min cornish vikt/storlek, de flesta jämför alla katter med huskatter.
När mina katter kastreras som väldigt unga för de fortsatt kattungemat.Vid ca 6 månader får de vuxenmat,då lite beroende på om de blir tjocka eller inte.de som har tendens till att lägga på sig för mycket får burkmat och BARF.
Och håller helt med Spotless om att de som inte är vana med rasen gärna tror att katterna är underviktiga.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Bör inte en kattunge få kattungemat så länge den växer och det borde väl gälla både okastrerad och kastrerad kattunge. Båda växer ju och utvecklar skelett och sådant. Eller är jag helt ute och cyklar?
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

#3 Det beror väl på vad man utfodrar katten med.Här hemma serveras det aldrig kattungemat.
Ger man BARF och eller blötmat så är den i sig så anpassad att kattunge varianter inte behövs.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Jag har ingen aning. Det är därför jag frågar. Jag har och har bara haft vuxna katter och de har inte fått kattungemat. De flesta ger väl torrfoder trodde jag i min enfald och då är det väl inte samma mat till kattungar och vuxna. För i så fall bluffar ju matföretagen.
Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld