Olika mat till olika katter - hur gör man?
Fuffens spyr av Hugins mat. Jag tror åtminstone att det är det som är anledningen, för han spydde aldrig innan han började äta den och nu har han spytt tre gånger och alltid är det massa osmält Hugin-mat som kommer upp. Och Hugin blir fet av Fuffens mat. De är båda vana vid att maten står framme så att de kan äta när de känner för det. Fuffens äter ofta på natten tillexempel. Så hur ska jag göra nu?

Tyvärr tror jag att du måste börja ge mat tre-fyra gånger om dagen. Och stå bredvid - åtminståne så länge du hittar någon mat som passar båda. Jag får stå och vakta varje gång, för Ascanio är allergisk för torrfoder. Han håller sig snällt borta från lillflickans mat - så länge jag är bredvid ;-) Båda mina var också vana att ha maten fram när dom kom, men inte tycks dom lida. Utan att Ascanio (den som har lite Alfproblem;-) springer till kylskopen nästan alltid när jag går till köket.
Jag ger första gången mat när jag vaknar och sista gången när jag går och går och sova.

Prova att försöka vänja in dem på Orijen, det kan de äta båda två utan att den ena blir tjock och den andra får näringsbrist. Det är ju en omställning med foderbyte såklart, men om de tycker om det är väl det det minst komplicerade egentligen. Det finns provpåsar på Gunnars Hund och Katt (enda stället i Uppsala som jag vet har Orijen). Du kommer på något sätt som passar er, lycka till!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
Så här löste vi det när Phoebe var liten. Vi har gjort hålet större och större. Det funker fortfarande fast katterna är vuxna, en stor, en tjock och en spinkig.

Du har redan fått jättebra tips. Jag kan inte nog understryka, att med två kastrater så måste man vakta på maten. Vis av egen erfarenhet. Mät upp hur mycket mat som vardera katt ska ha under dygnet och portionera ut och vakta som sagt vid behov. Min erfarenhet, säger mig att tyvärr är det sällan de kastrerade kan ha fri tillgång till mat, de äter o äter o äter o mumsar o mumsar. Enklast är ju som Anne.S säger dem Orijen. Lycka till !!
Baken på en som ätit på tok för mycket…..

Rexmamma..Den var bra ;Phoebes bar,,har de rättigheter att servera vin och öl också

Jag tror att varför han kräks upp det är inte för att han inte tål den, utan för att han tycker det smakar så gott med ny matsort, så han vräker i sig det. Här hemma händer det också att katterna råkar vräka i sig för mycket nån gång, och då kommer det upp igen.
Har för mej att det kan vara rätt vanligt med rexar?
Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

#6 Det verkar som om det är ganska vanligt. Jag har ett sånt exemplar här hemma som gör så. Men mina får i egna skålar 3-4 ggr om dagen. jag tycker att det funkar jättebra.
Tack för tipsen! Får se vilket jag ska välja att prova. Blir säkert flertalet av dem! Imorse kräktes han våldsamt efter att ha ätit sin egen mat också, så det kanske är som du säger Fylgias. Fast jag tyckte liksom inte att han hetsåt så hemskt mycket… Men det är ju svårt att avgöra.
Han kanske är allmänt ur form av hela omställningen i vardagen med Hugin och allt också. Jag ska avvakta i några dagar och se hur det går med spyendet. Fortsätter det eller blir värre får jag nog åka till veterinär och kolla upp det. Tycker att han spyr så himla våldsamt också!
Jag stod och vaktade när de åt vilket resluterade i att Fuffens åt sin mat, och Hugin stod nere på golvet och tittade på och kurrade och åmade sig och försökte göra sig så söt som möjligt för att få smaka. Han åt inte en endaste tugga av sin egen mat. Men han gjorde en väldigt söt sak, han gjorde som "snuttljud" med munnen. Om ni förstår vad jag menar. Väldigt gulligt var det i alla fall. 

kann det vara, att Fuffens äter för snabbt - nu när det finns en rival? Kanske kunde du prova någon gång (nu i början) i ett annat rum, så att han har middagsro? Lycka till.
#6, 7, 9 Jag tog till mig av vad ni sa och har nu försökt ge Fuffens liiiite liiite mat varje gång. Nu under dagen har de inte haft tillgång till mat. Och inte under natten heller. De fick imorse och när jag kom hem har de fått två gånger redan. Hittills har han inte spytt! Så det verkar vara som ni säger att han hetsäter. Hugin är däremot inte nådigt missnöjd över att Fuffens får god mat medan han får bantarmat. Känner mig lite som en elak häxa när jag står där och pekar på bantarmaten och säger åt honom att det är hans goda mat… Fuffens har ju inget emot att äta Hugins mat som sagt, så jag skulle gärna byta till den helt och hållet. Fuffens är ju trots allt också kastrat. Men jag har ju gått och köpt en JÄTTEsäck med kittenmat… Känns dumt att inte gör slut på den först. Någon som vill köpa?