Behöver lite råd..
Keeben (Hedendis luckyboy) är tydligen extra EXTRA mammig idag och klänger på mig som värsta apan! Han ska vara i centrum heeela tiden (inte mig emot) men idag har det varit väldigt jobbigt!
Matte får inte ens dricka sitt kaffe ifred! Han är mitt uppe i ansiktet på en hela tiden när man försöker fokusera på jobbsökandet. Han piskar till koppen med svansen så matte nästan spiller ur det heta kaffet över sig själv!
Keeben är jättemysig när sambon är hemma (han jobbar i norge och är hemma ca en gång i månaden).
Keeben ligger med oss under täcket i sängen om nätterna och allt är frid och fröjd. Men så fort sambon åker tillbaka till Norge igen så bryter helvetet löst (nästan). Han står vid brevinkastet och försöker bryta sig ut (låter väldigt mycket), springer runt i lägenheten och jamar väldigt högt. Nästan som att han ropar och letar efter husse.
Finns det någonting jag kan göra?
Jag försöker alltid sysselsätta honom med leksaker. Myser med honom jämt och ständigt men ändå så känns det som att det inte räcker. Saknar han husse helt enkelt?
Matte vet inte riktigt vad hon ska göra längre för det är samma visa varje gång…
Låter som om han har ett extremt behov av sällskap och uppmärksamhet. En till katt/cornish kanske? Trevligt för Keeben och stillar en människas dåliga samvete när man stänger dörren :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
kanske husse ska ta med katten?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Håller absolut med,en rexkompis vore nog lösningen.Det är nog en väldigt social kisse som skulle uppskatta en fyrbent vän.
Jeg tror også at det kan være en ide med en rexkompis. Kanskje han slutter å fokusere oppmerksomheten så mye på samboen din.
Hm ni har tydligen inte varit inne på min presentation och sett att vi faktiskt har en Cornish hona! Finesse som hon heter köpte vi först!
Sedan bestämde vi oss för en till som sällskap för henne och då hittade vi Keeben.
De busar varje dag och lägenheten har blivit en slags rallybana för de två hårbollarna! Han får så mycket uppmärksamhet, mys & kel och bus som jag bara kan ge honom men ÄNDÅ så blir det såhär.
Har märkt att han är väldigt fäst vid husse - de är verkligen bästa vänner!
Om det vore så lätt.. husse bor på ett ställe där de inte tillåter husdjur! Sedan är matte lite för fäst vid honom och Finesse skulle nog gråta blod om han åkte hehe!
Kan tillägga att anledningen till att han även omplacerades var för att han inte trivdes som ensamkatt!
Oftast är han ganska lugn under förmiddagen. Han brukar också busa järnet med Finesse - de springer oftast runt i lägenheten och jagar varandra under ett par timmar! Sedan på eftermiddagen/kvällen börjar jamandet och så. Har fått rådet att inte bry mig så mycket men det låter ganska högt när han bökar med brevinkastet så har inte följt det så bra. Lite svårt att koncentrera sig när man håller på med jobbsökandet.
Oftast när jag ropar på honom så kommer han och stryker sig emot mig "Myyyyys med mig" ungefär Det typiska trampandet och buffandet! Sedan lägger han sig i mitt knä en stund men så hör han något och vips börjar allt om igen. Men tillslut ger han sig, lägger sig och sova. Oftast hos mig i sängen under täcket.
Han håller aldrig på sådär under natten heller.. mest på eftermiddagen/kvällen. Förra ägaren berättade att han gjorde så för han bara ville ut i trapphuset. Men han gör det aldrig när husse är hemma, det börjar efter han åkt tillbaka till Norge igen.
Som tur är så har sambon sagt upp sig och kommer hem snart! Det kanske slutar helt då..
Er han kastrert?
Det kommer att bli bra,och du vänjer dig..Och om husse kommer hem igen så är ni ju två som kan ta itu med busfröet
Det är märkligt hur tydligt djur kan visa vad de vill.Pussa på honom från en kattant på Forum.
Ja han är kastrerad :)
Haha ja. En vän tror det kan vara någon form av separationsångest. Sambon sa upp sig i förrgår så det kanske upphör så fort han kommer hem för gott. Lite roligt är det att han aldrig håller på sådär när sambon är hemma utan att det alltid börjar efter han åkt tillbaka.
Nåja.. får försöka göra det bästa av situationen! Får överösa honom med ännu mer kärlek och skämma bort han lite mer tills sambon kommer hem! Har iaf tejpat för brevinkastet så han inte håller på och bökar därinne iaf. Det verkar hjälpa för nu har han inte varit där och bökat på hela dagen.
Det lovar jag! Han ligger och sussar i soffan på mattes favoritfilt nu! Lillsnutten våran! :)
Usch låter "jobbigt" men förhoppningsvis löser det sig när sambon kommer hem. Låter som om du testat allt jag skulle rekomendera, dvs extra aktivering och gos.
Hoppas ni klarar er tills sambon kommer hem 
#8 Även katter söker sin flock.Han vet att en i flocken gick ut och har inte kommit tillbaka.Han vill inte veta av utemänniskor i sin flock,alla ska vara inne i trygghet.Lillgubben
Hej igen! Tänkte att jag kunde uppdatera här lite ifall någon undrar hur det gick med Keeben och hans oroliga jamande/bökande osv.
För ca 2 veckor sen kom min sambo hem för gott och som vi trodde ifrån början slutade Keeben både jama och böka i brevinkastet! Han är lugnare än någonsin och det känns som oroligheten har lagt sig. För nu är ju äntligen hela familjen hel igen, lillpojken våran! <3