Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 3535 ggr
hoppetossan
0

Sjukdomar hos cornish

Nu när vi bestämt oss för att skaffa cornish så har jag funderingar kring om det finns några speciella sjukdomar som de drabbas av. Om det är vanligare att de drabbas av vissa sjukdomar osv.

Tacksam för svar!

mjau74
0

Hva jeg har lest og erfart er at cornish rex stort sett er en sunn og frisk rase. Alle katter kan jo bli syke, en har ingen garanti for at kattten ikke skal bli syk. Det er så mange flinke oppdretter nå som tar ansvaret med å teste kattene sine for ulike defekter før dem brukes i avl. Tror ikke du skal være redd for å skaffe deg en cornish rex, du vil mest sansynlig få en katt som vil gi deg glede i mange år:)

hoppetossan
0

Tack för svaret, det låter lovande! och precis som du säger finns det ju aldrig några garantarier för att man får en frisk katt även om om rasens anses frisk, så det är tur att uppfödare testar sina avelskatter:)

Jag har två katter sedan innan och båda dessa har astma och den ene har foderallergi också så det hade varit trevlig om nästa katt slapp sjukdomar.

noir
0

astma och foderallergi är inget som hör till olika raser. Astma kan mycket väl ha med miljöpåverkan precis som för oss människor där astma och allergier också ökat.

Men visst är det tråkigt med sjuka katter oavsett sjukdom. Upplever också Cornish rex som en frisk ras.

hoppetossan
0

#3 Jo jag vet att astma och foderallergi inte är rasbundet, därför jag ville veta om cornishen har några rasbundna sjukdomar så att vi inte skaffar oss en ras med ökad risk för andra el ärftliga sjukdomar.

som du säger är det ju tråkigt med sjuka katter oavsett sjukdom och då känns det bra att skaffa en ras som anses frisk, även om det aldrig finns några garantier.

Skönt att höra att cornish verkar vara en frisk ras:)

Trollhassel
0

Det du kan kolla upp är om det ligger HCM i släkten hos katten du är intresserad av. Fråga uppfödaren om avelskatterna är scannade och friska. En bra uppfödare berättar om det finns någon annan eventuell ärftlig sjukdom i släkten.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler