Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 2046 ggr
ayle
0

Hjälp mig,

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan,

Jag e ny här och har inte ägt en cornish rex så länge.

Jag har problem med päls allergi och när jag var yngre så hade en kompis till mig en rex som jag tålde, därför har jag länge letat efter en.

Hade tur i alla fall att hitta en CR i sthlm som behövde nytt hem, så gubben min åkte upp och köpte henne (Siri)

Infon jag fick var att hon var 5 år kastrerd och hade papper.

När hon kom hem (bor i småland) så var hon helt underbar. Hon e med överallt och ligger och sover i våran säng….osv.

Nu till frågorna:

Jag fick inte papper på henne, och förre ägaren skulle skicka dom, och det har inte kommit några:-(

Kan man åka någonstans och kolla om hon e reggad/chippar osv?

Sen har hon fått några få kala fläckar på sidan, Vad kan jag göra? Ska jag byta foder lr?

Vore super tacksam för svar:-)

Ps liten bild på Siri !

nuttan85
0

Nu är jag dålig på rasen. Men du kan kolla om hon är chipad hos vet och få veta mycket via det.

Jag har dock en vän som har dessa katter. Du kan maila henne och kolla vad hon kan hjälpa dig med?

lindoulainen@hotmail.com

Ingenting är omöjligt. Bara mer eller mindre svårt.

noir
0

Hur länge har du väntat på papprerna och kan ni inte kontakta säljaren?
Varför fick ni inte papprena direkt?
Skrev ni på några papper om överlåtelse o.s.v så katten står i ert namn?

Tycker det låter lite konstigt och hoppas på det bästa för er, hon var verkligen jätte fin :)

ayle
0

Tack för svar!

Jag ska passa på att maila henne:-)

Nä ägaren var mitt uppi en flytt till norge, och visste inte vart hon lagt papprena, vi har ju haft Siri i en månad nu:-)

Ska ta kontakt med vet… Tack!

Eine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Oh det låter svårt.Fast det kan ju vara så att hon hade packat ner papperen.Om katten är chippad kan du kolla det hos veterinär eller hos vilken Sverakklubb som helst.Alla ska ha avläsare.OM den sedan är registrerad i Sveraks register eller Kennelklubbens,så kan du hitta uppfödare/ägare den vägen.Annar är det kanske kört.I vilken stad bodde ägaren när du fick henne? Vi uppfödare kanske kan slå våra (kloka?)huvuden ihop och försöka luska lite.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Eine
0

Ang foder så kanske du fick tips från ägaren? Annars är ju katter köttätare.Har hon tendens till att bli tjock? Då kan du ge burkmat ,t ex Mjau.Gillar hon kött så ge lite rått nötkött ibland.kala fläckar kan ju vara mycket.Om du går till en veterinär för att kolla chip,så be att han kollar igenom hela katten.Ska du försäkra henne så bör du ha ett veterinärt intyg.

Katter fäller annars tidvis,och gärna efter kastration,stress och väderleksbyte.Mina kan fälla mycket på hösten eller våren.

kvasikatten
2

Jag vill att du kontaktar mig privat på mailen. Jag känner ev till den person som du fått katten av och om jag har rätt behöver vi prata om detta. Min mailadress är karin@kvasikatten.se

AnnicaB
1

Jag har inga fler tips till dig än de bra tips du redan fått. Ville bara säga att Siri är väldigt söt! Hoppas allt går bra med papper osv och att ni kommer att trivas med varandra.

*** Qui vivrqa verra ***

Strawberrygirl
2

Verkligen otroligt trist. Hoppas att det reder upp sig. Funderade precis som # 6 över om det kan vara den där människan som figurerat här tidigare.

Är inte så överraskad egentligen över att det händer men blir lika beklämd varje gång. Men när det finns registrerade uppfödare som säljer katter de inte äger, utan stamtavla, och sedan uppmanar den nya köparen att sälja katten vidare via blocket utan stamtavla och ägarregistrering varför ska då en "vanlig" kattägare bry sig om att göra det hela på rätt sätt? Skrikandes

HjalmarMaria
1

Än en gång visar detta vikten av att alltid kolla stamtavla när man köper en katt. Och dessutom vara medveten om hur dett köp ska gå till (katten ska vara veterinärbesiktigad, stamtavla ska finnas vid köp/katten ska vara reggad, katten ska vara vaccinerad och det ska finnas intyg på detta. Hoppas du får den hjälp du behöver, att du skriver här visar ju att du bryr dig om din katt!

Eine
0

Så trist när sådana här saker händer.Och är man ny är det inte lätt att veta vad man ska titta efter och be om när det gäller papper.

Även gamla rävar kan råka illa ut,särskilt när man har gemensamt stamnamn,eller samäger en avelskatt och/eller tror att man inte behöver skriva avtal för att man är goda vänner och litar på varandra.De som blir blåsta i sådana sammanhang är de s.k. blåögda som tror människor om gott och aldrig skulle svika sitt ord.

Jina
0

Vilken söt tjej!

Hoppas verkligen det ordnar sig för er. Skrev ni kontrakt? Står kattens hela namn, reg-nummer etc där?

GunillaE
0

Vilken tråkig historia du råkat ut för. Men du verkar ju bry dig om katten och sen kanske allt annat ordnar sig så småningom. Katten har ju det bra hos dig men här ser man hur viktigt det är med alla papper. Jag håller med Eine om det hon skriver "även gamla rävar kan råka illa ut".

Var har ärligheten egentligen tagit vägen ?