Skit också!!
Jag har en liten fråga, och om ni är äckelmagade så sluta läsa nu!
Den senaste tiden så har Isa haft lite problem med bajseriet. På morgonen kommer hon springandes och vill gosa, och nästan varje gång så sticker det ut lite bajs ur rumpan på henne. Jag lyfter in henne i lådan, men hon verkar inte fatta att hon behöver bajsa. Det slutar alltid med att jag får hålla fast henne i lådan tills den trillar ur.
På kvällen när hon väl känner att hon behöver bajsa så snurrar hon runt i lådan länge, så hon hinner redan bajsa lite innan hon stannar till i rätt "position" och trycker ut det sista.
Min första tanke var att hon precis som barn, är så uppspelt att hon glömmer av att gå på lådan. Men nu har det varit så här ett tag…
Någon som har erfarenhet av detta?
har hon problem med magen, att hon är hård i magen? då kan det kanske kännas gruversamt å hon söker sig till dig.
Elvira har kommit till mig en gång med lite kvar i baken, efter att hon varit på lådan, jag tog papper och torkade bort det.
det kan vara som #1 säger att hon är hård i magen.. dricker hon nog med vätska? prova att ställa mat skål och vatten skål långt isär, minst en meter eller om det går på olika ställen i köket.. vissa katter (som min sture) dricker inte vattnet om det står nära maten…

#1 & #2 Jag tror inte att hon är hårdare i magen nu än vad hon har varit innan… Hon är visserligen väldigt pratig när hon ska gå på lådan, så hon säger väl till mig att det gör ont. Tänk om man kunde fråga katten!!
Jag har inte vatten tillsammans med maten i köket till katterna. Eftersom de vistas mest i vardagsrummet så har jag vattenskålar utställda där. Då kan de enkelt dricka lite mellan lekarna! Och så dricker de givetvis ur tillbringaren och våra vattenglas!

Ingen erfarenhet av detta. jag skulle nog ringa till en veterinär som är bra på katter och rådfråga. Kolla på nätet förresten, tror Agria har nån frågesida. Eller finns det kanske nån erfaren uppfödare här på vår sajt som upplevt samma problem och vet vad det kan röra sig om.
Ta papper och torka om det är löst, eller kläm helt enkelt ut det som är på G om det är hårt.Du får klämma försiktigt, och det är jätteenkelt. Du känner var det sitter.Hon behöver kanske lite paraffinolja i maten om hon är hård i magen?
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

#5 Det är hårt, och ibland tar jag ett papper och drar ut den försiktigt. Kanske ska testa med paraffinolja. Det köper man väl på apoteket? Men hur funkar det?
Jag har köpt på apoteket, men det är länge sedan nu. Man ger en viss mängd, och det fungerar lite som smörjmedel.Måhända ska du byta foder till katten också?

Jag har under en lång tid gett katterna 1/3 Orijen och 2/3 Hill´s (Isas kattungemat som Fritz skickade med). För någon vecka sedan var Isa lös i magen, men nu är hon hård. Det är konstigt, för vi har inte ändrat nåt med fodret. Hon blev alltså lös i magen flera veckor efter att vi börjat blanda, och nu är det tvärtom. Jag får väl testa att bara ge henne och Mistie Hill´s ett tag…
Du har redan fått en massa bra råd, men jag vill ändå komma med ett litet tips!
Doris är hård i magen emellanåt, och då brukar jag ge henne en klick messmör (på fingret bara). Messmör är bra mot hårda magar och det ger man i vällingen till små bebisar som har hård mage. Varför skulle det inte funka på katter?
Hoppas att hon blir bättre snart!

Lullan du är en klok kvinna. Har en bok Hälsoråd för katt, köpt för länge sedan (2004) på Apoteket, där står det om förstoppning. Nåväl, där står i alla fall att man kan ge katten mesost(messmör) som ibland fungerar som laxermedel, sen finns det flytande paraffinmixtur för vet.bruk att köpa eller kattmalt (djurapoteken) Nu är boken lite till åren kommen så det är möjligt att det finns på de vanliga Apoteket, finns ju ett sotiment för djur där. Göteborg är ju så stort o internationellt ha ha ha ha säger en stockholmare *asg* så det finns kanske ett djurapotek där, el hos en djurklinik. Ring till Apoteket el deras information så kan de säkert ge dig besked, så slipper du jaga staden runt och ödsla tid. Phu..
Gillar katten messmör så är det ju toppen.Lätt at få tag på. Mina ratar det för att det är sött…..

Nu imorse var hon först lös i magen, sedan hård. Hm… Mycket konstigt. Ska jag ändå testa att ge henne messmör? Jag har mesost hemma, men det kanske inte är lika bra…

Har hon kanske "mumsat" i sig snörstumpar, toa papper eller några andra "främmande föremål" som göra partiella stopp. Toa papper kan ju orsaka stopp eller om hon ätit klumpsand, men ni har Pee Wee och det brukar de ju inte mumsa. Nåväl ut måste det ju oavsett. Prova med mesost du som mjukar upp om det nu skulle vara "främmande föremål".

Ok! Ska testa med en gång! Tack!
#12 Mesost borde väl funka likväl, annars finns det tubar med messmör att köpa i affären, de är inte alls dyra.
Konstigt att hon först är lös sen hård i magen, tänk om ätit nåt galet? Att det är nåt som sitter fast i magen?

#14 Har det löst sig med lilla Isa?

Jag har gett dem båda lite mesost, så nu får vi vänta och se! Imorse vet jag inte hur det var för Isa med bajsandet, eftersom jag inte var uppe lika tidigt som jag brukar. Men det låg lite utspritt i lådan, så jag tror nog allt att hon har snurrat runt som vanligt. Får se hur det är imorn!
Hur har det gått för Isa? Är hon bättre?

Idag var bajset som vanligt utspritt i lådan. Två fasta bitar och en rinnande klump. Får nog passa på att ta med henne till veterinären när jag ändå ska dit med Mistie. Kanske ska jag testa att ge dem båda sparris? Det ska ju vara inkapslande ifall de har ätit nåt olämpligt.
Ja, man kan ju fundera på om de ätit nåt galet, båda två?