Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettövrigt
Läst 4421 ggr
Leffe
13

16 år idag

I går fyllde jag år och det var inget att fira om man jämför med dagens födelsedagsbarn.

Den 30 september 1995 föddes den lilla svartvite hanen som fick tilltalsnamnet Pysen. Hans verkliga namn är S*Vågen's Bond. Han firar i dag sin födelsedag nummer 16. Han och hans kattvänner kommer att få fira dagen med bland annat Pysens favoriträtt - räkor.

Pysen är för mig en speciell Cornish Rex. Redan när han som liten lämnade sin mamma och sina syskon i boet i vardagsrummet varje morgon när väckarklockan ringde i sängkammaren och spatserade in till mig och jobbade febrilt för att kravla sig upp i sängen till mig för att kelas och säga god morgon. Sedan dunsade han ner till golvet och gick tillbaka till boet för att äta,

När han sedan blev tillräckligt stor för att fara på utställning blev han ofta bäst i variant, Domarens bästa (nominerad). Det blev också en del Bäst in show och en Best of the best. När han fick stryk av någon i samma färggrupp kunde man höra den ägaren säga "han slog till och med Bond". Det blev många utställningar med tillsammans med mamma och farbror runt om i Sverige och Norge.

Rexarna var ju inte så kända bland allmänheten då som nu. Så han åkte också runt på Zoo-Expon över hela landet titt som tätt. Han gjorde oftast succé och folk frågade mycket om Cornish då. Tänk er synen när han sitter på mina axlar med en keps på huvudet. Nog blev han och rasen uppmärksammad.

Även Pysen blev vuxen och fick andra intressen än att fara runt i Sverige. Till slut tröttnade han på utställningar. När han tagit sitt första certifikat mot Europa Champion fick han vila från utställningsbiten. Så blev han kastrat efter avgett en del kullar. Ett år efter kastreringen var vi tillbaka på utställningsbanan igen och han tyckte det var kul.

Sista utställningen han gjorde var den 4 januari 2009 då han tog CAGPi samt blev bästa veteran i konkurrens med yngre katter.

Nu är han pensionär och njuter av livet. Han parar fortfarande honor här hemma som löper, men bara två gånger per dygn. Äter och sover samt njuter av livet och att ha husse hemma hela dagarna numera.

Noteras kan att det finns avkommer efter Pysen som nu har nått åldern 14 år. På bilden så ligger Pysens 11 år yngre beundrare Sessan (Skvadronens Faye Dunaway) bredvid honom

EvaG
0

Grattis gamle Pysen.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

noir
0

Grattis!

Vilken härlig pys! Flört
Vet inte om jag tolkade texten fel…. Hade pysen keps på sig? :D

MonicaLagerquist
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

GRATTIS Pysen.

Stolt ägare till tre La permer

AnnicaB
0

GRATTIS Pysen!

*** Qui vivrqa verra ***

Ulricah
0

Grattis Pysen Glad

nakenkatt
0

grattis pysen,hoppas du får ngt gott att äta av husse idag!!!!!

Mona22
0
Leffe
0

#2 Han hade en keps som var gjord till kaniner så det var hål för öronen

noir
0

#8 Haha vad gulligt! :D

[Wiveka]
0

Grattis Pysen!

Ing-Marie
0
Eine
0

Grattis älskade goding.Kyss

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Kjelle
0

Grattis.

RacerDonnans
0

Grattis i efterskott älskade Pysen. Sa häromdagen till Fredrik att den här tiden brukar jag ju försöka hälsa på Leffe för då fyller både han och Pysen år. Då får man "slå två flugor i en smäll", men i år har jag inte fått ihop det. Kram till er båda, du vet att jag tänker på er.

www.racerdonnans.se. Medhjälpare på Cornish Rex i fokus.

Dragonrebell
0

Grattis i efterskott Pysen:-).