Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: hälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1198 ggr
noir
0

Kastrering, är nervös och kan inte välja metod

Jag förstår inte varför jag är så rädd och orolig för kastrering.
Jag kan inte bestämma mig om jag ska leta efter en veterinär här i stan eller om jag ska ta med mig katterna till uppsala för ett flanksnitt.
Jag bor i Eskilstuna så det blir ju en resa att åka ändå.

Jag blir inte klok på mig själv!

Om jag väljer en veterinär här i stan är det något jag bör kolla upp?
hur stort bör snittet vara om man göra en vanlig kastrering via buken?

Har kastrerat två katter tidigare, den ena fick en mardrömms kastering med dränage och såg ut som frankesnstein (antagligen därför jag är så nervös) och den andra fick ett helt okej snitt men ändå rätt stort, ett par centimeter, 4-5cm kanske?

Kom helst inte med onödiga skräckhistorier då blir jag bara mer rädd!

Eine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

4-5 cm är nog rätt normalt-Och du behöver inte oroa dig,det går bra ska du se.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
0

Vill bara ha det överstökat. Haha :(

nakenkatt
0

ja det är samma här,har bara kastrerat en hane förrut,men ska nu kastrera två honor,känner att det är värre känslomässigt,att dom aldrig kommer att få barn osv.men det är ju mig det är fel på,måste sluta med dessa tankar.jag bara skjuter upp det,men ska ringa snart och beställa tid.

AnnicaB
0

Jag har ju också en liten honkatt som skall kastreras vad det lider - troligen januari. Hon är en hittekatt så vi vet ju inte exakt ålder. Då hon varit så liten, utmärglad och medtagen tyckte vår lokala veterinär att tidig kastrering inte var att rekommendera i just henne fall. Jag har också haft funderingar på att åka till Göteborg för att få ett flanksnitt. Men jag tror nog att jag låter lokala veterinärkliniken ombesörja en vanlig kastrering, vill inte vara ute och fara längre sträcka "i onödan" med sövd katta…. Annat om det vore ett akutfall - men inte ett planerat ingrepp :)

Jag är också galet nervös så fort någon av djuren blir sövd…. men det är bara att bita ihop. Komplikationer är inte speciellt vanliga. Men jag förstår att du är extra nervös om du råkat ut för det förut.

*** Qui vivrqa verra ***

noir
0

#3 För mig är det inte känslosamt att dom inte kommer få barn. Men som uppfödare kanske det känns annorlunda när man är van att låta sina honor blir dräktiga o.s.v
Jag anser ju att Zaffie har sina små barn här hemma ;)
Men det som gör mig mest livrädd är narkosen och att det verkligen blir en operation, men att alla säger att en vet. kan utföra en kastrering i sömnen lugnar mig inte ett dugg. Jag kommer nog vara den mest nervösa människan i hela landet enda tills jag får hem mina kattor igen

Dragonrebell
0

Jag var lika nervös jag inför Pixies kastrering. Men det har gått bara fintGlad. Frågade om flanksnitt och fick veta att de då enbart tar bort äggledarna och inte livmodern, så honan har kvar löpbeteendet. Det gillade inte jag så jag körde med ett vanligt snitt och tog bort rubbet på henne. Syddes med resorberande stygn både utvändigt och invändigt. Hon hade tratt på sig i ca 12 dagar för att inte slicka såret. Mot slutet varvat med en kropps-strumpa. Vi fick hålla Pixie från de andra 2 i ca 7 dygn. Ja, de fick ju träffas däremellan, men absolut inte utan uppsikt och på begränsad yta.  Sedan så fick de vara tillsammans under uppikt på större yta, främst för att lillen inte skulle retas eller försöka att snutta på henne. Stora grabben som inte behöver snutta allsObestämd. Efter 12 dagar kände vi oss tillräckligt trygga med att låta henne vara helt utan skydd och uppsikt. Nu är ju jag en hönsmamma, men så gjorde jag.

MonicaLagerquist
0

Vet inte vilken veterinär du prata med.Men där jag kastrerar mina katter med flanksnitt plockas självklart allt bort.

Allt annat skulle ju vara rent puckat helt enkelt.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

noir
0

Där jag skulle åka om det blir flanksnitt  i uppsla tar dom bort rubbet. Dom lämnar inget kvar.
Anledningen att det lockar är att jag inte kan sära på katterna. Möjligvis nattetid. Men jag har även en foderkatt hemma som har kissat fel och kan tänka mig att han skulle bli väldigt ledsen över att behövara vara helt själv nattetid då han inte får vara i vårat sovrum för tillfället.

Blir så kluven jag vill alla katters bästa och jag är som du säger att du är, en riktig hönsmamma! :p

Dragonrebell
0

#7 Jag frågade inte en veterinär utan en sköterska. Borde väl ha gått direkt till källan antar jagFlört. Men hur som helst så utförs inte flanksnitt häruppe. Inte i närheten i af. Kan ju vara därför som vetskapen är lite mindre? Den som jag pratade med om detta sa i och för sig att hon var lite osäker, men att i England, där hon jobbat några år så utfördes flanksnitt utan att livmodern togs bort. Åtminstone där hon arbetade. Trodde att det var samma i Sverige. Nå…nu vet jag ju att så inte är fallet Monica tack vare dig. Men det är väl som med allt annat. Lite upp till var och en. Men Flanksnitt borde ju vara en större risk i sig, då det är en betydlgit mindre yta som veterinären har att arbeta på, om nu allt tas bort genom en mindre snitt? En fundering från min sida. Lite OT. Förlåt Noir.

Leffe
0

Det är väl vid sterilisering allt inte tas bort

noir
0

Usch upptäckte nyss att min Zaffie hade blodrester i slidan :(
Ringde veterinär direkt och fått tid imorgon kl.8.00
Hoppas det inte är någon fara för henne nu. Hon är inte allmänt påverkad men går på de andra katternas låda, vilket hon inte gjort tidigare, om det är en slump vet jag inte.

Blir en dyr månad detta, tur att jag har lagt undan katt pengar så det inte blir lika jobbigt, rekomenderar jag alla katt ägare att göra, samt försäkring.

EmyJ
0

Om du inte vill sära på katterna kan du göra en body av Tubifast som finns på Apoteket. Jag fick akutkastrera Gafsan för någon månad sen och det gick utmärkt att ha henne fritt med kläder på :) Kan tillägga att hon hade ett snitt på 4-5 cm men idag syns det i princip ingenting på magen.

www.kickemcattery.se

noir
0

#12 ja jag har funderat på något sådant, Katterna vill mest mysa med henne här hemma så jag tror inte hon kommer bli så störd, värre är det väll för den yngre honan som är så liten. hon går även under smeknamnet "terroristen" för att hon är 100% förutom de få stunder hon sover. Men hon är en härlig frisk fläkt.

Håller tummarna för imorgon och hoppas det inte är någon fara, ska passa på att boka kastering till damerna när jag ändå är där. Så drygt att sitta i telefonkö.

AnnicaB
0

Jag har aldrig separerat mina katter mer än tills den sövda katten är helt vaken och alert igen. Om du inte har kattungar som vill snutta eller huliganer som inte kan låta bli att hoppa katten för att leka - så är det helt OK att ha dem ihop. Man bör ju inte lämna dem ensamma ihop - men är du hemma och i närheten skulle jag inte tveka.

*** Qui vivrqa verra ***

noir
0

#14 nä, jag är hemma eftersom jag pluggar distans. och kan ju sära på dom om det blir jobbigt för nån katt. Men det blir nog lite tråkigt för den eftersom den blir "ensam". Får väll sitta i sängen och plugga i värsta fall :p

Har inte heller några planer på att åka iväg någonstans + att jag har gång avstånd (ca 15-20 minuter) till veterinären om jag behöver.

Eine
0

Jag har inte heller särat på katterna.Nu sist kastrerade jag en hona vars kull blivit +12 veckor samt hennes ena dotter.Ingen slickade på såret, dock skulle 4 ungar vara och snutta på mamman som var mer rädd om ungarna än om såret.Men allt gick bra.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora