Åka buss med katten?
Jaha… Innan jag ens har hunnit reflektera över helgens utställning i Varberg så har jag redan skickat in efteranmälan till SNRF´s utställning i Uppsala 12-13 maj, samt bokat ditresan. Hittade "passa-på"-biljetter på SwebusExpress för endast 98kr (jämfört med ca 500kr med SJ) och kunde inte låta bli att boka. Fanns ju bara 3 kvar… Nu är det så att resan tar 8 timmar, och det känns lite jobbigt.
Har ni nån erfarenhet av att åka långt med katt? Vad har ni för tips?
Det gick ju bra att ha Isa i buren en hel dag på utställningen, men jag är lite orolig för den långa resan…
Jag har åkt ganska långt (bil - båt - bil) med mina, och resorna har väl tagit allt från 6-7 timmar. Men då har vi haft djurhytt på båten så katterna har kunnat gå fritt.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara dig, det låter onekligen långt med 8 timmar i en buss full med passagerare. Vi får väl hoppas att hon sover hela tiden! 
Jag har bilat till skåne, ca 7-8 timmar utan problem.. visst jamar han lite då och då men mestadels av tiden så sov han 
…men hur blir det med kisslåda?
Går med en typ glasslåda pför 2 liter
Stures första utställning varken kissade eller bajsade han på hela utställningen.. fast han åt och drack
jag var tvungen abb sy ett skynke att hänga för så han skulle anbvända toan..
och även på de resor som vi gjort som tagit mer än 7 timmar.. även när vi kommit fram så har han inte gått direkt på lådan.. så jag tror missarna kan hålla sig de gånger de måste..

Kisslåda är min största fundering. Inte så kul om hon skiter på bussen, för det luktar ju en del. Det är nog inte speciellt uppskattat av medresenärer… Men i lördags under utställningen var hon inte på lådan på hela dagen. Totalt 13 timmar.
Om det är bensträckarpauser så får jag väl vara lite smidig och packa upp utställningstoan och se om hon vill gå på den.

AlexH: nästan samtidigt! 
Isa varken åt eller drack på utställningen, så det var nog inte konstigt att hon inte behövde gå på lådan… Men jag tror också att katterna kan hålla sig om de måste. Hade visserligen en huskatt för några år sedan som alltid sket 30 minuter efter att vi satt oss i bilen. Varje gång vi skulle nånstans!!
#6 Tror inte att din katt kommer att bajsa i sin resebur.. så det behöver du inte vara orolig för.. det du kan göra är ju att inte låta missen äta på kvällen innan du åker, typ ställa undan fodret när du går och lägger dig. så får hon äta när du har kommit fram till stockholm och bara ha vatten tilgängligt under resan.

#8 Ja, det är ju en bra idé! Tänkte inte så långt… Men då kommer hon ju skrika av hunger.
Eller så är hon så spänd att hon inte reflekterar över mat.

Tror inte det är nån fara med "bajseriet". När Cigge är på utställning, håller han sig. Han får både äta o dricka fritt ända till avresa. Hinner oftast kissa innan avresa på morgonen. Brukar stanna för kiss paus på hemvägen, men det är inte alltid han vill kissa då, utan väntar till lådan hemma. Det går säkert bra. Är Isa åksjuk se bara till att ha åksjuketabletter till henne.
#9 hon kanske mjauar av oro i början av resan. men om du ställer kattburen på golvet framför stolen och hänger ett mörkt tyg, typ en handduk eller nått över så kommer hon lugna sig och så kommer surrandet från bussen få henne att somna
Jag har haft med sture på en heldag hundutställning på sommaren i somras då han var med på vår utställningssemester och det gick jättebra så länge jag täcke hans bur.
Ställer du båda dagarna? Jag ställer ut Sture på Söndagen, ska bli kul att träffas 

#11 Ja, jag har anmält mig till båda dagarna! Jag hade lovat att vara med i Alingsås på nån familjedag och visa upp katterna där just den helgen, men så blev det inställt. Och efter att ha varit på utställningen i Varberg så blev jag ju sugen på en till! Hoppas bara det går att komma med nu. Annars får jag väl åka upp själv och bara ha semester en helg!
Ska verkligen bli kul att träffa så många härifrån!
Visst kan hon bajsa i lådan! Ta med plastpåsar som du kan ta bort det med och knyta ihop hårt.Vi människor skiter också på bussen, även om det är i ett litet instängt rum som kallas toa..!
En inte för liten bur, toalåda, plastpåsar, mat och vatten så klarar ni er ett tag.Ev kan du ta ut katten i knät om du sitter ensam eller långt bak..Lycka till! Vi kommer att ses!Välkommen till Uppsala!
ps.Om du inte säkert vet om hon blir åksjuk, så lägg tidningar i lager i botten som du kan ta bort eftersom hon kräks eller bajjar.Och ta med plastkasse…ds
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Tack! Du är så härlig, Eine! Ja, det är klart att hon kan bajsa i lådan! Och jag ska minsann inte ursäkta mig om hon gör det! Det är bara naturligt!
Ska köpa en ny bur till henne. Den jag har hemma är inte speciellt smidig. Skulle vilja ha en med lucka i taket. Ska botanisera i djuraffärerna i helgen! Sitta långt bak kommer jag göra, och jag har haft henne i knät när jag har rest ut till min pappa på Tjörn (ca 1h resa). Det här kommer gå kanon! Ses i Uppsala!
Jag tycker det ska bli så roligt att få se dig och din katt!

Jag tycker det ska bli kul att träffa dig med! Och alla andra som kommer till utställningen givetvis!
Vi har åkt bil i 11 timmar och katterna gjorde inget. När vi kom fram var de tvugna att gå omkring och kolla läget innan de gick på lådan.
Det låter som du fått massor av bra tips, det kommer gå jättebra att resa med henne! Hon gillar ju att ligga under din tröja, så hon kan väl ligga där och mysa?
När Pysen var ung och åkte långt gick det alltid lugnt om han fick ligga i mitt knä med koppel och sele. Så när jag somnade kunde han ta en promenad på en meter och sedan hoppa upp i knäet igen.
Ha , Leffe.Visst hade vi ett foto på er, där du satt och sov och Pysen var med?

Det fotot vill vi se!!
Jag vet inte vem som har det nu….Det är rätt många år sedan..
Näsan var med på vår påskmiddag hos sambons mormor 8 mil bort, det gick jättebra i bilen men tyvärr satt han och skrek högt alla 16 milen! Fast han var rätt så lugn och väldigt nyfiken.

Jag var i djurshoppen idag och skulle kolla på nån bra transportbur som jag kan ha när jag ska upp till Uppsala. Hittade grymma vagnen! Precis som en sån där 3-hjulad barnvagn av sportig modell. Bara själva vagnen kostar 4600:- och väskan som man har katten i kostar 1500:-!! Hade ju varit grymt om man reser mycket och behöver ha med sig en del packning, men för en helg… Nja, inte riktigt…
Men funderar däremot på att köpa en väska med hjul, ungefär som en resväska. Då är det bara att trycka ner handtaget när man ska på bussen, och så drar man upp det när man går av igen. Det blir ju en del packning som jag måste ha med mig (burskynke, toalåda, kattmat, sovpuff, kläder till mig själv, katten m.m.) så det hade ju varit underbart att slippa släpa på en otymplig och tung box. Jag måste först ta bussen hemifrån till centralen. Sedan byta i Stockholm, och när jag kommer till Uppsala ska jag byta och ta bussen hem till Anne.S.
Några tips angående det?
Använd gärna en ryggsäck så du inte har fullt med grejor i händerna, det underlättar lite.

Jag har en stor och bra vandringsryggsäck som jag tänkte ha. Det går ju inte annars. Man blir bara uppstressad och irriterad om man måste släpa på en massa väskor och påsar. Mina händer ska vara fria för att kunna gosa med Isa!