Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettatt-tänka-på-innan-katten-kommer
Läst 3727 ggr
fayefaye
3

Sugen på cornish!

Skulle nån gång i framtiden vilja ha en cornish, de verkar så himla mysiga! Dock så har jag en hund, han har träffat katter innan och är snäll mot dem. Är det nån som har erfarenhet av hur cornish och hundar funkar ihop?

Jag kan ibland reagera med allergi mot kattungar men har inga problem med vuxna katter, tänkte därför kanske skaffa en vuxen omplacering. Tror ni att det är svårare att introducera hunden och katten till varandra om katten är vuxen? Jag tror inte att det är några problem från hundens sida nämligen.

MyTwiggs
0

Hej! Kul att du vill ha en cornish! Ett bra val!

Cornishar är ju regel öppna och nyfikna. Om du vill ha en vuxen omplacering är det kanske lättast att försöka hitta en hundvan katt, men generellt skulle jag inte se det som något problem. Även en icke hundvan vuxen cornish ska nog kunna lära sig att leva med hundar, även om kattungar är mer anpassningsbara.

Hoppas att du hittar en ögonsten!

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

fayefaye
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Åh, såg att du hade en fin kastrat till omplacering på din hemsida, nu blir man ju ännu mer sugen ;)

MyTwiggs
0

Han är jättefin! Han har flyttat tyvärr (eller det blev superbra för honom) men då och då är det någon vuxen katt som behöver ett nytt hem (eftersom jag hjälper mina kattungeköpare att omplacera om de av någon anledning inte kan ha kvar sin kisse).

Jag tycker att det är ett bra val att skaffa en cornish och rätt vad det är hittar du säkert din ögonsten. Håll koll på www.rexringen.nu

De har en omplaceringssida där det ibland hamnar fina katter Skrattande

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

noir
0

Jag har adopterat en omplacering på 4 år för ett år sedan. hon hade inte träffat hund vad jag vet. Men hos oss så kommer det en del hundar på besök då min smabos familj alla har en hund. Men hon färser och fäktas och visar vem som bestämmer och det som underlättat för alla, speciellt djuren är om det finns katträd i takhöjd och många olika nivåer att sitta och spana på. även hyllor och annat katten kan ta sig runt på för att slippa komma i kontakt med hunden.
Sen så är ju hon nu kompis med en hund, bryr sig inte alls nu mera när den kommer på besök även om hunden är stissig och flänger och har sig. Så det går absolut bra. men det beror ju lite på hunden också hur hunden beter sig mot katter.

feeorin
0

Jag har skickat ett meddelande till dig fayefayeFlört

Eine
0

Cornish brukar snabbt lära sig att hundar är ok.Så om du hittar en liten vän som inte är hundvan så är det sällan problem.Lite synd om du enbart ska välja bland hundvana katter.Lycka till!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
0

#6 håller med dig, jag tror inte hon väljer enbart bland hundvana. hon undrar ju vad vi cornish ägare tror och tycker om kombinationen.
Det enda man bör tänka på är att vissa hundraser är ju avlade för att ta små djur.
så har man en hundras som kan tänkas vilja ta katten som byte bör man ju tänka över hur man ska göra och vara försiktig. Men oftast så går ju allt bra och även brukar det vara så att katten blir högsta hönset.

Eine
0

#7 Vissa jakthundar är direkt olämpliga.Minns en uppfödarbekant som hade ett särskilt kattrum just för att de hade jakthundar(minns dock inte rasen)En dag stängdes inte dörren ordentligt,en kattunge smet ut och fick möta döden .Det tog bara en sekund…

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

noir
0

tror kattungar är väldigt olämpliga vid såna typ av hundar. Isf ska katten komma till hemmet först och vara lite äldre och sen hunden.
Ska man sedan ha kattungar eller skaffa en till katt så bör man nog vara försiktig.

Vet att vi tar fram alla kompostgaller när min kompis kom över med sina vinthundar. Den ena visar respekt direkt men den andra bli rätt stöddig när ägaren är i närehet och ska visa sig tuff så då är det ett vakande öga och ska det sova över förvandlas vårat sovrum till kattrum med kattlådor, mat och kattbäddar och nje det är inte så kul när katterna ska på låda ^^

SÅ man ska tänka sig för innan.

AlexH
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag har både hund och Cornish, har aldrig haft problem, vare sig med mina egna hundar eller hundar som hälsat på.. Cornishar är väldigt hundlika.. så mina har gått fram till den  nya hundan sniffat på den och sedan gått därifrån… hunden blir ganska paff och sedan så är spänningen över :)

Nedan en bild på min STure som inte finns längre tyvärr och min Faraohund Enya :)

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

noir
0

#10 vilken go bild! :D
Håller med dig om att det är lätt att få ihop cornish med hund.

fayefaye
0

#10 Vilken härlig bild!

Tack för alla svar! Min hund är ingen jakthund så det kommer nog inte vara några problem. Han är van vid smådjur, har träffat både katt, kaniner och råttor utan problem, han är snäll men fortfarande unghund så han är busig :)

Jag kommer nog vänta i alla fall ett halvår med att skaffa kisse. Vill vara mer påläst och se till så att allt det praktiska är fixat.

Härligt att ni har positiva erfarenheter av hundar och cornish!

noir
0

Är hunden van med katt tror jag inte du kommer få mycket problem alls! fräs och tassfäktning får man räkna med, det kan låta värre än vad det är. :)

Ett tips är ju om du har katter i din närhet är att hälsa på dom med din hund så även han får katt erfarenhter innan du skaffar en egen.