Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 1222 ggr
Linda357
0

portionera ut maten, eller?

Hur brukar ni göra med fodret, fyller ni på skålen eftersom så att det alltid finns mat, eller får eran katt den rekomenderade portionen?

veterinären tyckte Elvira var överviktig, hon vägde 4,5 före hon kastrerades. så nu när hon ska få nytt foder så visade han en liten doseringsmugg vi skulle använda oss av, å den var inte stor.

stackarn hon kommer ju svälta ihjäl, att hon har lite häng under magen tror jag beror på att dom som haft henne innan har bara gett ett skräpfoder från ica, så då har hon ätit mängder för att få i sig nog med näring.

intressant att höra om ni andra me svälter era katter, eller ska jag låta skålen stå bara å fylla eftersom.

AlexH
0

Jag låter det alltid stå torrfoder framme, Sture är okastrerad och inte överviktig utan väldigt vältränad. tycker inte att han överäter för att maten står framme… Blötfoder är han väldigt kinkig om så han äter bara två smaker - moussen av märket gourmet. Han ratar alla andra märken Skrattande även andra smalker av det märket.. Vet inte om Sture är ovanligt ointresserad av mat för att vara en cornish eller om det är så att han har ju ingen konkurrens om matskålen, så han behöver inte "bunkra" ifall det skulle ta slut…

Mina huskatter jag hade förrut fick jag hushålla lite med maten efter de blev kastrerade, för de blev mycket latare efter kastreringen… men jag hällde upp vad jag tyckte var ok, följde nog inget mått… Fundersam Svårt det här med maten…

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Linda357
0

hörde att dom kan lägga på sig i vikt efter att man kastrerat dom, vill ju inte att hon ska se ut som katten gustav Förvånad

Elica
0

Jag måste rasonera med båda katterna, för Ascanio (kastrat) tål inget tårrfoder - och äter allt som han hittar.

Med Elica (5 månader) ger jag nog så mycket hon vill, och flere gånger om dagen, för hon växer ännu.

Jag har märkt att Ascanio - som jämt är hungrig - stackarn, :-( ;-) tål livet bättre när han får tre mindre portioner om dagen än då när han bara fick två (lite större).

Somliga påstod att katterna inte blir feta när man barffar med dom - men det stämmer inte med en kastrerad rex! :-)

Fritz
0

Jag kan inte ha maten ståendes framme för Fritz (kastrat) slänger i sig maten och spyr som en liten gris efter det (han slutar inte äta förrän det är tomt). Mina katter får 4 ggr om dagen eftersom jag har en dräktig honkatt oxå. Jag tycker att det funkar bra, förutom att mina kastrater tycker att dom ska ha mat hela tiden…. Men det är väl en kastrat i ett nötskal.

A-M.H
0

Hej Linda! Du vet ju hur mycket hon väger, sen kan du läsa på kattmatsförpackningen hur mycket som rekommenderas för vikt och ålder. Enklast är egentligen att fördela utfodringen på två el tre ggr per dygn. Ligg i lite underkant än det som står där. 4,5 kg låter ju "lite" mycket på en kattfröken. Nu vet jag ju inte hur hon ser ut. Jag kan bara säga att det är jättesvårt och jobbigt att banta en katt när den väl blivit tjock och fort går det (viktuppgången) Jag anser också att man inte ska ge katten "skräpfoder från Ica. De finns massor med bra mat som passar olika "typer" hos djuraffären. Har själv en tjockis hemma "Alfpojken". Om du går in på min sida o läser om hans bantnigsförsök, så kommer du att förstå vad jag menar med svårt. FlörtKyss

La_Joz
0

Här hos mig har jag en kattunge (Isa) på 5 månader och en spinkig dam (Mistie) på 5 år, så här får de äta fritt! Mistie kastrerades för ett tag sedan, så henne får jag väl ha koll på. Men än så länge väger hon bara 2,7kg, så maten får stå framme!

Lullan1
0

Här hemma har katterna fri ranson. Jag fyller på matskålarna morgon och kväll så det alltid finns lite att knapra på.

Har inga problem med vikten på tjejerna, men däremot Findus. Men jag försöker leka med honom och aktivera honom med mycket bus och lek på kvällarna (det gör jag förstås med alla 3) så att han rör på sig mer i stället för att ligga stilla och bli en "fettsäck". Skrattande

Linda357
0

jo nog är hon lite rund alltid, eller inte rund utan det hänger en liten påse under magen, som jag tror kommer bli svårt att få bort.

eftersom att hon var 1,9 när jag tog henne å redan mullig så antar jag att det måste bero på fel foder, dom har gett henne "mjau" från ica dom som haft henne. men så fort hon kom till mig så satte jag henne på ett ordentligt foder.

är bara rädd att hon inte ska känna sig mätt om jag ger rekomenderad dos, men när jag hör vad era kattdamer väger så inser jag att jag nog måste det Förvånad

ylvan
0

Båda mina katter var smala innan Gucci kastrerades. De hade alltid fri tillgång till torrfoder och jag gav blötmat ibland på kvällen. Till en början gjorde jag detta även sedan Gucci kastrerades och jag tyckte inte att hon gick upp i vikt. tio vecor efter kastreringen vägde Gucci 3,4 kg och Nelli 2,6. Gucci åt hela tiden, skålen var ständigt tom och Nellie blev nästan smalare pga att matskålen var tom när hon skulle äta. Jag gick då över till att bara ge Katterna "blötmat" morgon och kväll. ca 1,5 dl totalt pr dag och katt ( uppdelat på två portoner alltså) Eftersom jag inte är hemma på dagtid behöver jag inte stå ut med hennes tiggande heller. Jag märker på helgerna att hon blir påmind om mat på ett annat sätt eftersom vi tvåbenta äter både lucnh och fika/mellis på dagen.

Hur som hellst så blev Gucci smalare med denna matrutin. Till Nellie som behöver lite extra mat satte jag en kartong med ett lagom stort hål till henne  framför transportburen. Där inne kan min smala lilla Nelli komma in och äta torrfoder men inte Gucci. Hon sätter sig ovanpå och lyssnar avundsjukt på Nellis knaprande.

Jag vill inte ha en överviktig katt, absolut inte. Dessutom märkte jag att hon på bara ett halvkilos övervikt blev klumpigare i sina hopp. Det tycker jag känns som en bra anledning att hålla igen på maten lite!

Lycka till med din kisse!

A-M.H
0

Hon har en sk tigermage. Kyss

ylvan
0

Självklart är ju inte 3,4 kg någon kraftig övervikt och alla katter har väl sin "idealvikt". När det gällde Gucci så gick hon ju upp så tydligt pga kastreringen och då känns det som om hon inte skulle behöva det egentligen. Hon hade förmodligen fortsatt att gå upp om jag inte bytt matrutiner. Hon kommer aldrig att väga 2,6, och det är inte heller min ambition, men 3 - 3,2 är lagom för henne.

Linda357
0

Ylvan: skönt att höra det där om att hon var klumpig när hon hoppade, jag har varit lite orolig att elvira haft nå fel med balanssinnet eller avståndsbedömning, för hennes hopp är inte alltid så lyckade, men då kanske det har med vikten att göra.

Linda357
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här syns det lite att hon har en liten påse som  hänger ner vilandes på baktassarna.

AnneAlva
0

Vi låter maten stå framme hela tiden, men vi har (ännu) inga problem med katter som äter för nöjes skull och inte bara när de är hungriga. Eftersom alla katterna är vana från början med att ha mat stående framme går det bra, de har aldrig behövt "bunkra upp". Vi låter det vara som det är för stunden men håller extra koll på nykastrerade Thera bara för att se varthän det lutar. Dock är hon minst lika aktiv (om inte mer) än innan kastreringen och inte glupsk alls så jag är rätt lugn. Peppar peppar… Glad

Om du vill försöka ha maten stående framme hela tiden, gör det men ha också en daglig vägningsprocedur som du skriver ner resultatet på, om du ser att det går mer uppåt än nedåt kanske du behöver ransonera maten. Och försök som Lullan skrev aktivera henne mycket, jag upplever det som  att ensamkatter ofta är mer beroende av aktivering än de som lever fler under samma tak.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Linda357
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

vill ni se på övervikt så kolla in simmson här, det är svärmors kastrerade crx gubbe på 13 år.

EvaG
0

Har alltid torrfoder framme.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Leffe
0

Hos mig står också alltid torrfodret framme. Syns på Mirre och Oskar.

Lullan1
0

#15 Vilken tjockis!!! Kyss Han ser supermysig ut!

cherish
0

Vi portionerar ut maten två gånger om dagen. På så sätt har vi lyckats få ner huskatterna i vikt. :) Småtjejerna går fortfarande upp i vikt, vilket de ska göra, och Phoebe håller sig runt 3 kg.

När vi hade fri tillgång åt husisarna hela tiden och ökade kraftigt i vikt men vi har alltid haft fri tillgång tidigare. Vet inte om det kommer vara möjligt igen i framtiden men vi lär nog ska prova det.

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com