Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikett: hälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 407 ggr
Lullan1
0

Är din Cornish en finsmakare?

Har din Cornish några egenheter när det gäller maten eller gillar den kanske att äta lite udda saker såsom gurka, tomat eller majs?

Skriv gärna och berätta om din katts matvanor!

Lullan1
0

Mina katter är ganska kräsna och äter sin kattmat, men Jissa brukar faktiskt slicka rent filtallriken efter mig på morgonen.

Mer "udda" än så är inte mina älsklingar, så det skulle vara kul att få höra om era!

chikan
0

Fuffens har hittills ätit russin, frysta hallon, äpple (det är han tokig i!). Däremot är apelsiner och gurka mer eller mindre jämställt med bajs i hans värld. Det får i alla fall samma behandling…

Lullan1
0

#2 Hihi, Doris reagerar när vi dricker kaffe. Hon går fram till muggen och börjar "kratta" över den i luften, hon bökar som bara den så man får se till att kaffemuggen inte tippar. Hon tycker verkligen att kaffe lukar ILLA. Skrattande

Gittan
0

Har ingen Cornish. Mina husisar äter i princip allt.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

EvaG
0

Mina vägrar äta livsmedelsaffärernas kattmat. Det ska vara Hills eller James Wellbelowed. Ingen burkmat heller. De äter bara dessa torrfoder.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Lindaluring
0

Min äter torkade aprikoser och cashewnötter.

Fritz
0

Mina katter äter bara torrfoder, inget annat duger lite bra.

kissan78
0

Mina gillar majs, tomater och solrosfrön. Lakrits är något dem blir tokig av lukten, dem försöker gräva ur min mun när jag äter på lakrits men jag vill inte ge dem det…
Hade en katt som älskade kaffe, glömde man en kaffekopp framme var han där och slickade den ren.
Dammtussar brukar oxå va en hit.
Jag har två soptunnor (tre om jag räknar maken) här hemma som äter det mesta man ger dem men det kanske är så med pojkar. ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

acas
0

Nä mina katter är ganska kinkiga när det gäller mat, de vill helst ha DYR mat och inte från mataffären. Fast de gillar blötmat. Apelsiner skapar någon slags hysteri i huset, de far omkring som stollar när man skalar apelsin. Midas tycker om att själa en bit smörgås på morgonen, Esther huskatt SKA ha en ostbit på morgonen. Annars e de nog ganska vanliga.

Ta ut all lycka i förskott, det värsta som kan hända är ju att du varit lycklig i onödanOskyldig

www.rexicat.com

AnneAlva
0

Isis och Thera blir som tokiga av kaffe, de försöker tjuva åt sig när gästerna inte tittar, man får ha dem under noggrann uppsikt när vi har besök. Glad Isis äter annars alla typer av mjölkprodukter, men vi brukar vara lite försiktiga med att ge henne så inte magen blir tokig. Fil och youghurt är favoriterna och av det blir hon så fräck att hon kan börja äta ur tallriken innan man är klar, annars sitter hon snällt och väntar på sin tur.

Kyra är superkräsen, hon äter inte mycket extra och knappt "godismat" (whiskas eller gourmet på påse) heller. Ibland kan hon trugas till en bit skinka, men ofta vill hon helt enkelt inte ha.

Lethe äter allt. Det är nästan kusligt att se, hon går fram som en rengörande ångvält och äter allt som kommer i hennes väg. Har man spillt något är det jättesmidigt dock… Skrattande

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Eine
0

Jo mina är kräsna. De vill gärna ha det jag äter , men bara de finaste bitarna.Och så fil eller youghurt från min tallrik samtidigt som jag äter.Och så bra torrfoder som Hill´s, Orijen och James Wellbeloved förstås.Enstaka sorters burkmat kan gå ibland.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Elica
0

Jag barfar i princip med pojken, Askis, för han slicker bort sin päls, om han får torrfoder. Men han älskar allt torrfoder - försöker tom. stjäla hundarnas mat!

Han älskar blomkål och broccoli, har smakat lite på ost och gurka, och går mycket gärna och slicka talriken när jag har ätit nästan vad som hellst.

Surmjölk och yogurt går för båda allt då och då.

Elica, som är mest på torrfoder, älskar naturligtvis rå kött:-). Och hon måste få lite - annars går hon och tar från pojken (som då går och tar hennes torrfoder - solklart!).

Principen tycks vara, att den som någon annan får är bäst!

Jo, och Elica tycker on mattes morgongröt.

Naturligtvis skolle dom båda mycket gärna ha allt som jg har på mackan - men jag vågar inte ge så mycket - för Askis`allergi håller mig på tårna.

Men det att kattorna ska vara kräsna - det har jag inte upplevt ännu. Hungriga är dom nog jämt.

Lullan1
0

Rolig läsning!

Elica
0

Speciellt med alla mina stavningsfelGenerad

vägar borde vara vågar, och skolle skulle - men jag hoppas att ni har lite fantasi - svenskan är icke mitt modersmål!Oskyldig

chikan
0

elica, oroa dig inte! vi förstår mycket väl vad du vill säga. :) Tycker att du är väldigt bra på svenska. du är dansk eller?

Anna77
0

Orientalen äter allt utom fisk.Skrattande

Nilsson och Näsan äter bara torrfoder och inget annat. kräsna!

Eine
0

elicia, vad katten spelar en bokstav hit eller dit för roll.det är värre med nollor! Himla skillnad på 1 och 10 och 100….Kram

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Elica
0

#15, nää, värre än det, finsk.  Och därför går vokalerna lite huller om buller. Räcka ut tungan

Men jag tror nog att ni kan läsa dom rätt ändå…

(Den riktiga Elica - katten i Avatar - är nog helt svensk - men klarar sig jättebra på finska. Dom är mycket fiffigare än vi männsikor!)

MRHM
0

Von Axel äter mest torrfoder, men det finns ytterligare en grej han går i gång på - Zinfandel… Han gillar rö'tjut eller rättare sagt vin på Zinfandel. Och han är finsmakare, ingen billig Zinfandel…

Linda357
0

hittade den här tråden och måste bara berätta om svärmors crx kill på 13 år.

han kan inte med sånt som är fett, om hon sitter i köket och äter en bakelse så sitter han på kökssoffan mittemot och kväljer så han nästan kräks, samma om man ställer fram ett smörpaket, å han kväljer inte lite heller.Förvånad

han e så fin simsson

chikan
0

#20 Haha! Han är kanske en fitness-kisse som vet vad som är dåligt för matte.

Lullan1
0

#20 Skrattande Han kanske har förätit sig på smör någon gång när han var yngre? *fniss*

ChatNu
0

Min Miss M är en kräsmaja..hon äter mest torrfoder..men ibland så kan hon slicka på blötmat. Men absolut inga mängder..

Gillar ingen skinka eller nåt annat..men det skumma är att hos uppfödaren så åt hon det mestaFundersamför att sen komma till mig & bli fin i kantenSkrattande
//Maria

LinusCRX
0

Linus äter helst torrfoder, men tonfisk är gourmetmat! Allt annat tycker han bara är skräp…..

svea1
0

Min Svea vill ha allt som vi äter. Hon sitter på golvet nedanför barnens stolar och rusar fram som en hund så fort något spills.

Det hon tycker är godast är:

* Bebisens burkmat som hon får när jag inte orkar laga eget (bebisen alltså, inte Svea).

* Gröt, helst en särskild majsgröt.

* Allt pålägg till smörgås.

* Potatismos

* Och vatten ska helst drickas ur badkaret när någon badar alltså och inte ur vattenskålen. Det brukar bli en rolig cirkus när hon ska försöka dricka utan att ramla i. Än så länge har hon inte lyckats utan att få ett dopp Skrattande

smirik
0

Iris och perelli äter alla typer av torrfoder och det mesta burkmat också dock inte alla.

Dom älskar också tunfisk fast sen Iris har blivit allergisk mot fisk är det slut. Sen älskar Iris chips, helst ostbåger - hon tar själv av posen om man inte bjudar henne! och perelli vill gärna ha yogurt, fillmjölk och creme fraiche.

Annars vill dem inte ha vår mat, usch nej då Förvånad

rexmamma
0

Vår lilla "anorektiska" Phoebe är jättekinkig med maten. Just nu är det ett torrfoder som heter ProCat som är det enda som duger. Eftersom hon är dräktig vill vi att hon äter lite mer än dom ynka kornen hon stoppar i sig varje dag. Imorse kokade maken en entrecöte åt henne, och det slank faktiskt ner. Fisk med lite smör har vi också försökt med.

Dom andra två är inte så nogräknade. Helst vill dom äta av Phoebes feta mat (det får dom inte), men annars slinker vad som helst ner. Speciellt vår relativt nykastrerade Theia går fram som en dammsugare och äter upp allt ätbart.

AbigailGabble
0

Peter älskar chokladglass! När matte äter det så skriker han och slår med tassen mot skålen i förhoppning att komma åt, och hoppar överallt där han anser att han en liten större möjlighet att nå skålen - även om han måste ställa sig på mattes huvud. Matte är så taskig, och ger honom inte, även om det _har hänt_ att han får slicka lite i skålen efteråt… Generad

Andra mjölkprodukter är också populära, särskilt filmjölk. Men annars älskar han faktiskt sitt torrfoder, och om det är alldeles nyupphällt (och luktar extra mumsigt) så jamar han samtidigt som han äter. Skrattande Det låter som om han säger: nam-nam-nam. Bedårande, tycker husse och matte!

La_Joz
0

#28 Åh, så gulligt att han pratar samtidigt som han äter! När det gäller katter så är det helt ok att prata med mat i munnen! Flört

Lullan1
0

#28 Vad gulligt! Det skulle man vilja höra! Skrattande

ylvan
0

Jag har ju då två helt olika ätare här hemma. Det liknar lite som du rexmamma har det hemma ;-).  En anorektisk speta och en rund och gó dammsugare.

Spetan Nelli äter lite i taget och helst längst ut på fatet, spiller aldrig och är noga med att gömma maten efter sig (snart har vi nog en grop i linoliummattan framför matskålen) Hennes favorit utöver rå fläskfilé är potatisskal. Hon kommer som ett spjut när hon hör mig hålla på med skalaren. Eftersom jag är ganska energisk när jag skalar så vet hon att det med jämna mellanrum singlar ner ett och annat potatisskal på golvet som hon kan fånga och tugga på.

DammsugarGucci äter allt hon får som är avsett för katter. Hon äter fort och spiller mycket (och med spiller menar jag att det ligger lika mycket mat runt tallriken som på den efter en stund, sedan äter hon gladeligen från golvet.) Det bästa är Orijen torrfoder och Mjau blötfoder. Utöver det är välling hennes favorit. Det är en liten rutin här hemma, när hon hör att jag tar vällingpulvret ur burken kommer hon rusande. Hon vet att hon får några droppar att slicka i sig sedan…Mmmmm. Även hon tycker om rå fläskfilé, inget annat rått kött äter hon.

Linda357
0

hur jag än bär mig åt så får jag inte elvira att dricka nån annan stans än ur kranen.

och kok tskinka sitter hon på bordet å tigger när vi fikar, hon brukar lägga sig på bordet å innta jaktställning å sen så kommer tassen sakta smygande mot tallriken.

AlexH
0

Jag lärde mig av Stures uppfödare att det ska vara minst 1 m mellan vattenskål och matskål för att de ska vilja dricka av vattnet. Eftersom kattdjur i vilt tillstånd drar bort bytet från vattendrag så att inte det ska förorenas..

Jag plockade bort Stures vattenskål och nu delar han vattenskål med hundarna och dricker jättebra och regelbundet. (han har sin matskål uppe på en hylla så hundarna inte äter upp hans mat.

Skrattande

PS. det finns även små "vattendammar" som mankan s´köpa så att vattnet hela tiden cirkulerar och håller sig fräscht via ett filter.

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se