Gult klet i ögat?
Hej kära vänner!
Idag när jag kom hem såg jag att Blinky kisade konstigt med ena ögat, och när jag kollade närmre såg jag att det är rött och irriterat runt omkring och gult klet som kommer från ögat (som vid ögoninflammation).
Min första tanke är ju att "spola" med koksaltlösning och se om det blir bättre, annars gå till veterinären. Tänker jag rätt?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ja testa att tvätta/spola rent.Är det inte bättre imorgon så är det veterinärn som gäller.
Stolt ägare till tre La permer
Säger som Monica, tvätta/spola rent i ögat ifall det skulle va att han fått nåt skräp som fastnat. Annars är det oftast klamydia när det blir gult klet. Inte alls så ovanligt som man kan tro o inte alltid man vet att det finns på ens katter förens dem utsätts för stress el något annat o då kan det blomma upp. Tyvärr är det väldigt mkt hysch hysch med sånna sjukdommar även om som nu tex klamydia är helt botbart med rätt medicin :)
Hoppas dock att det bara är nåt skräp han fått i ögat :)
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
Bra råd - skölj med koksalt lösning. Veterinären i morgon om det inte är bättre. Kan vara klamydia eller en bakteriinfektion.
Håller tummarna för att det är borta i morgon, men annars så vet säkert veterinären på råd.
Jag håller med dom andra! :)
Tack så mycket för råden! Ska koka lite saltlösning på en gång och spola rent. Är det bara att hälla i ögat då? För man ska väl inte badda med t ex bomull?
Om du har någon typ av pipett kan du använda den och droppa koksaltlösningen i ögat. Annars kan en liten flaska eller teskedsmått funka bra. Det beror ju lite på om man är ensam och hur mycket katten ålar sig :).
Lycka till - hoppas att det bara är nått skräp som blåst in i ögat som du lätt kan skölja bort.
-- Eternity is a very long time --
Tack!
Jag hade tyvärr ingen pipett men tog en liten äggkopp och hällde med och sambon fick hålla i Blinky. ;)
Kom nyss hem och det ser mycket bättre ut, det är ju fortfarande rött men inget klet som rinner osv. Ska köra en vända till med koksalt idag och hoppas på att det fixar det sista!