Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 1833 ggr
JosefinN
0

6 månader och utan lockar

Har en kisse på dryga 6 mån som fortfarande har väldigt lite päls och inga lockar (dock kan man ana början till lockar på ryggen). Vet att vissa är sena med att sätta pälsen men hur sent är "normalt"?

AlexH
0

det är väldigt olika, vissa är lockiga vid 12 v ålder andra inte förrän vid vuxen ålder 8-10 mån.. och sedan kan den komma allt där emellan.. Vissa.. får inte lång päls nog att den kan locka sig..(de är fulpälsade fast håren är så korta att de inte kan locka sig) Hur ser föräldrarna ut? är de fullpälsade eller tunnpälsade? vissa cornishar får fläckvis päls, och vissa är fullpälsade vissa perioder på året och "kala" andra tider på året..

hur ser syskonen ut? olla med din uppfödare om de linjer som kattungen är ifrån kanske är sena med pälsen? eller om du kan få foton om du inte träffat föräldrarna så du kan se vilken päls de har..

har den börjat våga sig nu vid 6 mån så kommer den nog :) 6 mån så är kattungen just bara en unge/bebis.. så hål tummar och ha lite tålamod :)

lycka till..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

JosefinN
0

Föräldrarna har inte jättemycket päls men dom är lockiga och fina, vad jag sett på bilder så var ingen av dom så här "naken" i samma ålder. Hon har inga syskon.

Försöker ha tålamod så gott det går, men jag har längtat sååå till att få se henne fullpälsad :)

AlexH
0

#2 ge inte upp än!Skrattande hon är bara bebis än så länge

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

JosefinN
0

Nej då, ger inte upp! Flört Tack för svar!

[Wideudde]
0

Min älskade Pixar såg ut som en liten säl i pälsen väldigt länge, det tog lång tid tills dess att lockarna satte sig på hela kroppen, nästan upp tills han var ett år innan han hade lockar i hela pälsen, nu är den som bäst, dock efter foderbytet.

JosefinN
0

Okej, bara att vänta med andra ord! Vad bytte du från och till för foder?

mjau74
0

Kan det skje at en cornish rex aldri utvikler krøller i pelsen? Dersom en kattunge er "naken", betyr det at pelsen blir dårligere en hos en kattunge med krøllet pels? Bare lurer, jeg har mye å læreGlad

JosefinN
0

Jag har läst att crx som utvecklar pälsen sent ofta får finare päls än dom som utvecklar pälsen tidigt, men jag har ingen aning alls hur mycket sanning det ligger i det så jag passar på att fråga om någon har koll?

[Wideudde]
0

# 8 jag har ingen aning på den frågan

i övrigt böt jag till porta 21 från Royal Canin

Det är nog bara att vänta ut!

Ulricah
0

Har en katt som är 1 och 3 månader nu och hon är fortfarande inte lockig.

Hon har lite lockar i pälsen på magen men på ryggen är hon fortfarande bara fjunig. Men jag har inte gett upp hoppet än, det kommer sakta lite mer päls på ryggen.

Jämfört med min andra crx som har väldigt tjock päls med fasta vågor så är hon också mjukare i pälsen och har finare hår. Jag brukar kalla dem för min silkeskatt och sammetskatt Glad

Hennes mamma var lockig, och syskonen hade mer päls, uppfödaren sa att blå katter (hon är blåsmoke) kan vara senare i att utveckla päls, jag har ingen aning om det stämmer.

Ska också testa Porta 21, kanske kan boosta upp pälsen på henne lite.

FiffiD
0

Har ju också en kille som är blå och väldigt tunnpälsad och fjunig. Dock bara 6 månader. Kanske borde testa Porta 21 vi också :)

Eine
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#10 så här ser min blå katt ut.Han har varit lockig från födseln.tror mer det beror på bättre och sämre anlag för päls än på färg.

TS det finns katter som förblir kala ,det har med genetiken att göra.men hoppas kan man alltid.det är inte så kul med en naken eller näst intill naken Cornish

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Ulricah
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#12 Det låter ju troligare med anlag än färg som styr Glad Jag har som sagt ingen aning.

Så här ser min kisse ut, jag tycker att hon är en vacker katt oavsett päls (även om fotovinkeln blev lite knäpp) och de är bara sällskapskatter men det är klart att jag inte skulle ha något emot mer lockar.

JosefinN
0

Hon har överlag tunn och fjunig päls tycker jag, främst på själva kroppen och halsen, ben och svans har lite mer päls.

Ska bli intressant och se hur hennes päls utvecklar sig, eller om den förblir såhär. Vore kul med mer och lockigare päls, men hon är absolut vacker som hon är nu också, lilla hjärtat :)