Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 5131 ggr
Bims-Lena
2011-08-01 15:05
0

Genlab Niini?

Har någon skickat prover till Tirri Niini i Finland på sistone?? Jag försökte skicka i tisdags förra veckan och har ännu inte fått något provsvar. De brukar ju vara väldigt snabba annars, så jag befarar att jag måste utsätta mina stackars älsklingar för att dra blod igen Obestämd Jag mailade Tirri i fredags och hade imorse fått ett svar av henne. Hon skrev något om att hon har gått i pension sedan flera månader?! Jag försökte scanna igenom nätet efter information om det dykt upp nya testningsmöjligheter sedan sist - innan jag skickade blodproverna. Jag har ju varit inaktiv uppfödare de senaste åren. Men då hittade jag ingen dylik info.

nakenkatt
2011-08-01 15:55
0

Jag skickade ett dna test på en av mina kattungar här i april,det var inga problem alls men det kan ta drygt en vecka.

AnnaS
2011-08-01 15:59
0

Lena, de har bytt adress!! Det finns en ny remiss och en ny adress att skicka till. De prover som är skickade får du tyvärr göra om Obestämd

http://www.genoscoper.com/pa_svenska/

nakenkatt
2011-08-01 16:31
0

blodtestet tar min vet.och jag får svar dagen därpå om det .Endast dna det som jag tar med topz i munnen på katten skickar jag till finland.FIV test kostar 300 hos veterinären.

KatternasMatte
2011-08-01 18:09
0

Jag skickade för två veckor sen till Genoscoper, på måndagen och fick svar på torsdag tror jag att det var.

[Wiveka]
2011-08-01 18:18
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

När jag skickade i mars/april tog det nästan 3 veckor, men jag topsade då 5 katterFlört

Bims-Lena
2011-08-01 18:29
0

Åh fy så surt för såväl stackars katterna och min plånbok Obestämd Jag har inte hittat någon info alls om detta på nätet ju. Ringde runt innan bland veterinärerna i stan också. En klinik ville ha över 1000 kr för en fiv/felv-test. Den största kliniken i stan ville ha över två papp Tyst

Eine
2011-08-01 18:29
0

Labbet kan ju inte ha stängt bara för att en person går i pension.jag har skickat tops för DNAtest på två katter och fick svar efter några dagar.det är inte länge sedan.Är det DNAtest du skickat kan de använda dem trots att det gått tid.Skrev du avsändare bör du fått tillbaka brevet.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Bims-Lena
2011-08-01 20:20
0

Tyvärr var det blodprover. Ena katten ville jag testa fiv/felv och så försökte jag passa på att kolla blodgrupp på ungkattan.

AnnaS
2011-08-01 20:22
0

#7 Genoscoper har köpt upp Tirri Niinis verksamhet, så de gamla remisserna gäller inte längre. Jag tror att Alex råkade ut för samma sak, skickade in blodprov till den gamla adressen i Finland och de bara försvann så hon fick göra om.

Informationen om detta har varit SKITDÅLIG Rynkar på näsanVerkar inte som om Tirri har någon vidarebefordring av sin post heller…

Bims-Lena
2011-08-01 20:42
0

Det värsta är att den gamla informationen om hur man går till väga + adress ligger uppe på en massa rasringars hemsidor :( Lite beige att ha kastat ut 424 kr i sjön Obestämd Men värst känns det att behöva utsätta katterna för bloddragning igen. Det var väldigt jobbigt för ena katten Rynkar på näsan Jag som försökte kolla på bland annat crx i focus för att se om Genlab Niini fanns kvar som vanligt innan jag skickade iväg proverna. Blä! Nåväl, jag borde väl ha frågat runt litet bättre…

AnnaS
2011-08-01 20:59
0

#10 Finns några trådar om det här med länkar och sådant, jag frågade någon gång i början på juni, men det är ju inte lätt att hitta här ibland Rynkar på näsan

rexmamma
2011-08-02 06:57
0

Usch så trist!!

Blodgrupperingen av Smelly kan du ju göra med DNA så slipper du utsätta henne för bloddragning igen. Tror inte det funkar med FIV / FeLV …

feeorin
2011-08-02 11:13
0

http://www.genoscoper.com/@Bin/138752/kissa_testitilauslomake_ruotsi_uusi.pdf

Vet inte var jag såg infon men nya blanketten har jag haft i datorn ett tag…..priserna står i 2009års nivå men det är samma blankett som dom har liggande på sin hemsida

LenaWi
2011-08-02 12:24
0

Det kostar inte mer om man låter typ Djurklinikerna ta proverna. Har man sedan uppfödarrabatten på 25% så ser jag ingen anledning med att skicka prover till Finland och trassla.

feeorin
2011-08-02 12:47
0

#14 Vilken uppfödarrabatt????

AnnaS
2011-08-02 12:51
0

#13 Tirris blankett har man kunnat använda t o m förra året, hon hade inte heller någon egen hemsida vad jag vet så hon verkar ha haft svårt att få ut informationen om att hon tänkt avveckla och överlåta det till Genoscoper. Genoscopers tjänster har man säkerligen kunnat anlita även innan de köpte upp Tirris verksamhet.

#14 Det är inte alla kliniker som har så generösa priser och rabatter. Jag tjänar på att skicka till Finland.

LenaWi
2011-08-02 15:06
0

#15 Vi som bor i upptagningsområdet för Strömsholm och djurkliniken i Västerås som också tillhör Strömsholm har 25% på all vård och en del tester. Förut hade man även denna rabatt på foder men den är borttagen. Så ska Ni som är uppfödare till Strömsholm säg till att Ni är uppfödare/visa upp ett uppfödarbevis för att ha rätt till denna %.

Fungerar klockrent!

Dragonrebell
2011-08-02 15:17
0

#17 Synd att det aldrig tycks finnas såna rabatter norröver i landet på veterinärbesök och tester:(. Jag har då aldrig sett någon sån info.

Ja, jag hade turen på min sida och hittade Genpscoper lagom tills att Pixie skulle testas. Men utan hjälp från andra uppfödare, så hade jag nog också suttit i samma sitts som TS,

feeorin
2011-08-02 15:22
0

#17 FöredömligtFlört

AlexH
2011-08-02 16:16
0

jag råkade ut för detta… fick göra om och göra rätt.. dvs fylla i ny remiss och nytt blodprov..

fick reda på idag av Jenny pihl som åxå skickat in fel remiss i veckan, at det tydligen är vidaresändning av post från Tirrinii's "nya postbox som hette nr 62..

den hon hade innan hade postbox 36 och den är ingen eftersändning från…

Jag hade då tur endå.. för veterinärstationen tyckte inte det var mitt fel att det var felaktiga remisser utlagda på rasringarna.. så jag fick ta om blodprovet gratis… när jag sedan skickade det korrekta så fick jag svar på ett par dagar via mail och sedan även per post..

Alexandra H

Medarbetare på Cornish Rex Ifokus

Min uppfödning:

www.pixiefay.se

Bims-Lena
2011-08-02 21:11
0

#14 Ja du, jag saknar verkligen Västerås djurklinik kan jag säga, av fler anledningar. Jag har väldigt nöjd med dem genom åren. Vi bor ju i Lund nu igen dock. Som tidigare skrivet ville Lundabygdens djurklinik ha över 2000 kr för ett fiv/felv-test och en annan klinik ville "bara" ha 1020 kr. Men de har som AnnaS sa inget eget labb utan måste skicka iväg testerna.

#20 Tur i oturen för dig ändå! Vi lär väl säkert vara fler som skickat fel. Någon fler som hört av sig till NR? Jag hämtade remissen från deras sida…

Tur i oturen för mig med verkar det som. Jag fick mail idag av Genoscoper att de har mina blodprover och att det ska gå att testa på dem, något testresultat fick jag dock inte med. Förhoppningsvis får jag det i dagarna. Jag skickade till pb 36.

LenaWi
2011-08-02 22:34
0

Sista Fiv/felv testet vi nyligen tagit i sommar kostade 440:- utan uppfödarrabatten.

370:- kostade det förra året. Proverna tagna på djurkliniken och de skickar proverna till Finland eftersom vi har provresultaten direkt från Finland. Hur kan det vara sådana skillnader runt om i landet?

[Silkwaves]
2011-08-03 07:13
0

Fri prissättning… Det är bara att ringa runt. Ett annat exempel lite OT - förlåt…

Förra året skulle jag göra en överlåtelsebesiktning och tänkte ta kliniken närmast där min foderkatt bodde. De skulle ha 995 spänn! Min veterinär tar 325…

AnnaS
2011-08-03 10:51
0

#23 Fortfarande OT, min veterinär har alltid dyrare besiktningar på vuxna för besiktningar för kattungar har de i ett paketpris med vaccinationer, ID-märkning och besiktning. Så en enstaka besiktning är "normalpris". Precis som när man köper endast hamburgaren och inte en hel meny på McDonalds Flört

Bims-Lena
2011-08-10 20:45
0

Tänkte bara berätta att jag till slut fick mina provsvar - utan att behöva ta om proverna Glad På något sätt (via vidarebefordring eller någon form av hjälp från Tirri Niini, det förtäljer inte historien) nådde proverna Genoscoper. Det tog dock nästan två veckor till att jag fick svar, vilket jag via post och inte via mail.

nakenkatt
2011-08-11 09:34
0

var hos min vet i tisdagskväll,han tog ingenting alls för en ombesiktning av kattungen.Så vi här i örebrotrakten har det bra,han tar 350 för fiv fel test,och 100 för en vuxen katts besiktning.Annars tar han paketpris för hela kullen när han chippmärker vacc och bes jag gav 1600 för fyra katter.

[Silkwaves]
2011-08-11 10:39
0

#24 325 var inte "paketpris" - utan det pris jag betalar för besiktning - enbart. Flört

[Silkwaves]
2011-08-11 10:40
0

#25 Skönt att det löste sig til sist. Inte kul att behöva sticka katterna en extra gång.

nakenkatt
2011-08-11 15:59
0

vilken tur att det ordnade sig.