Avlshanne
Har så smått begynnt å tenke littt inn i fremtiden. Kan tenke meg å ta ett kull på min kjære Sabrina til neste år. Er det noen som vet om noen fine hannkatter til utlån i Norge? Her jeg bor er det bare jeg som har cornish rex virker der som. Kanskje jeg må kjøpe meg en hankatt selv ? Noen tips ?
Det bästa är att surfa runt på uppfödares hemsidor och se om de har tillgängliga hanar och sedan titta i Pawpeds med testparning för att se om katterna pasar ihop.. sedan måste du fundera på vad du vill få ut av din parning, större öron, längre ben, mer päls rakare profil, temprament etc etc.. så du vet vad du letar efter när du letar efter en hane..
Att ställa ut sin katt mycket ger också nya kontakter och en chans att se andras katter och uppfödningar..
du kan också titta på rexringen och så fins det en tråd här på iFokus om hanar til avel..
det finns fler uppfödare i Sverige än i Norge så det kanske är lättare att finna en avelshane i Sverige? vet om flera som har åkt över landsgränser för att fina sin bästa avelshanne.. Just nu har jag lånat en hane från Finland som bor hos mig för parning av min hona..
Kanske din uppfödare till honan kan ge dig tips och guidning…