Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 318 ggr
MariaW
0

En fråga

Skulle ni sälja en CRX till någon som ville ha den som utekatt?
Jag har nekat 2 personer att köpa kattunge pga av det, och undrar nu hur ni andra gör. Alltså inte bara ut i koppel eller kattgård utan att de skulle få gå ut och in som de vill.

chikan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag är visserligen inte uppfödare men det är väl upp till katten. Tror nog inte att man kan tvinga ut en cornish… så det lär nog bli en innekatt ändå oavsett vad matte och husse vill! Fast har man en varm plats i sin trädgård (typ ett litet krypin) så tycker inte jag att det är något fel, så länge katten tycker att det är okej.

Fritz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag hade nog inte heller sålt en cornish som utekatt. Men sedan beror det ju på katten oxå men det känns som om cornishen inte lämpar sig riktigt som ute katt. Sedan känns det som om dom är lite mer stöld begärliga än vanliga katter.

kissan78
0

Jag skulle inte sälja någon katt som utekatt… Såvida det inte är en vuxen katt som verkligen inte trivs inne.
Rexar trivs alldeles utmärkt ute, min Zorro kan va ute i flera timmar o det slutar alltid med att det är jag som vill in…
Ser däremot gärna att katterna får utevistelser, i koppel el inhägnad.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

rexmamma
0

Jag skulle ha väldigt svårt att sälja till någon som skulle ha en av mina bebisar som utekatt. Det skulle vara om dom bodde helt isolerade långt ute på landet utan bilvägar ….. I dagens samhälle klarar sig katten väldigt dåligt som utekatt. I teorin kan man ju tycka att det bästa för katten är att låta den komma och gå som den vill, men i praktiken sjunker medelåldern med åtskilliga år genom att välja det alternativet.

smirik
0

Jag skulle inte sälja en rex som utekatt.

Dem har inte det skydd som krävs eftersom att dem inte har täckpäls, Far dem vilse och det är kallt på natten kan dem bli väldigt sjuka eller dö.

Dem blir också lätt bränt. Iris' öron får vi smörja väldig noggrant varje sommar även om vi endast går ut kortare stundar med katterna i koppel.

Sedan är dem stöldbegärliga, vem skulle ha sin chihauhau löpande kring fritt utan uppsyn?

Strawberrygirl
0

Nej, skulle inte sälja en cornish som utekatt, inte någon katt överhuvudtaget. Finns möjlighet till rastgård eller promenad i sele under den varmare årstiden tycker jag dock det är ypperligt.

Lullan1
0

Nej, det skulle jag absolut inte göra!

MariaW
0

skönt att höra att det är fler som resonerar som jag, mina katter är gärna ute också men då i koppel och i sommar ska jag försöka bygga kattgård till dem också. Jag har blivit utskrattad mer en en gång när jag gått med ett gäng bostonterrier och Sara (svart/vit CRX), färgmässigt är de väldigt lika men bara en av dem har svansGlad

AnneAlva
0

Jag gillar inte utekattsidéen över huvud taget faktiskt. I alla fall inte i stan med trafiken. Bor man långt ut på vischan är det en annan sak, då tycker jag det är okej. En rastgård är ju ett jättebra sätt att lösa dilemmat men alla har ju tyvärr inte möjlighet till det. Jag skulle inte sälja till någon som planerade ha min bebis som utekatt.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Leffe
0

Säljer varken Cornish eller Skogis där jag på förhand vet att de blir utekatt