Min katt snuttar, är det normalt?
Hej!
Är ny här på forumet. Jag har en cornish tjej som är 11 månader och hon blev kastrerad för 2 månader sedan. Hon är ensamkatt och jag tycker det fungerar bra pga. att jag är hemma hela dagarna. Jag brukar också leka med henne varje dag och går också ut med henne i koppel när det är fint väder.
Jag tycker väldigt mycket om henne och vill att hon ska må bra och trivas hos mig. Nu till min fråga. Hon har börjat snutta på mina armar, samtidigt som hon spinner och trampar med framfötterna. Eftersom hon verkar njuta av det så mycket så låter jag henne göra det och låter det bli en stund att gosa tillsammans.
Hon gjorde det inte i början efter att hon flyttat till mig, utan beteendet kom efter fler månader. Och jag undrar varför hon gör så och om det är ett normalt beteende.
Passar på att fråga om en annan sak. Hon gillar inte att få klorna klippta samtidigt som jag gärna vill ha hennes klor klippta. När jag försöker sprattlar hon bara. Och jag vill inte använda tvång mot henne för att jag är rädd att hon ska få en negativ känsla genetemot mig. Överdriver jag den rädslan eller ska jag strunta i att klippa klorna, alternativt gå till veterinär eller vad?

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag själv gillar inte att katter snuttar på mig så jag tillåter inte det helt enkelt.Om katten snuttar res dig och gå däreifrån.
Angående kloklippning och annat som aktten inte vill göra så anser jag att katten får faktidkt lära sig att det matte vill det gör man.Det kan gälla både sitta i bur vid transport,kloklippning ,att ta medicinpiler osv.
Vänj henne vid att du pillar på tassarna,klämmer ut klorna.Gör det många många gånger per dag.Sen klipper du klorna och när det är klart så får katten antingen en lekstund eller en godisbit som belöning.
Många tror att katter inte går att uppfostra men det är fel.En katt måste likväl som en hund lära sig att vissa saker måste man göra vare sig man vill eller inte.Man är ingen elak matte för att man vill klippa klorna på sin katt.
Stolt ägare till tre La permer
Snuttningen kan jag inte säga så mycket om då jag inte haft någon som gjort det. En teori jag läst är att det beror på att katten som barn skulle ha varit kvar hos mamman längre än vad den var. Om det är sant eller ej kan jag inte svara på.
Jag har en som inte gillar kloklippning, men det går alltid bra ändå. Inför varje tass får hon nosa på tången och innan vi börjar så klappar jag hennes panna med handtagen på tången. Då kommer inga protester, men man ser att det är inte det roligaste hon vet. Efteråt sitter hon kvar i mitt knä och vi kelas och hon spinner för fullt
Min ofelia snuttar fortfarande om hon får alltså,hon är sex år så det är ej bara kattungar som gör så.hennes barn har ej ärvt denna vana.Hon spinner högt och mjölktrampar tycker nog det är jättemysigt,men jag tar bort henne eller avleder.
Jag sätter ner katten på golvet om den snuttar.Om och om igen.Till slut säger jag nej med sträng röst,och klappar så fort den slutar snutta.Klorna klipps på alla katter ,det måste göras oavsett hur populärt det är..Sprattlar ,ja det gör de flesta ,Värre om de bits,men då får man vara två som hjälps åt.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora
Börja träna kloklipp redan nu. tro mig du kommer ångra dig annars. Min omplacerings hona har pulpor som är långa så man inte kan klippa så långt som det ska, så jag får gå och klippa lite hit och dit och sen vi fick henne har hennes pulpor gått lite tillbaka tror jag, eller så inbillar jag mig. Men hon är en fighter, märks att hon inte är van alls med att få klorna klippta :/
Har fått hem en kattunge som vi tränar med varje dag, vi klippr knappt något mer duttar med klosaxen i spetsarna och efter en vecka var hon mer än okej med att vi är där och pillar ;)
angående snuttning så håller jag med de andra. Antingen är det OK eller inte. Man kan lära katter
Min äldsta katt, 8 år, snuttar inte men mjölktrampar. Hennes dotter, 6 år, snuttar och mjölktrampar och samma sak med dotterdottern, 3 år….
Vårt nytillskott snuttar, biter och mjölktrampar så nu är det lite uppfostring på gång. Gillar inte att han biter (i och för sig med småtänderna) så varje gång han vill så sätter jag ner honom på golvet. På de 10 dagar vi haft honom så har beteendet minskat.
Kloklippning gillas inte här heller, hos någon av katterna. Men det är som Monica säger, det måste göras. Du kan ju börja med en tass om dagen eller någon klo i taget.
Tack snälla för alla svar och tips. 
Nu blir det till att börja träna på att klippa klorna och jag tror också jag ska vänja av henne med snuttning också.
Jag är nog lite mesig för att jag inte haft katt förut och har känt mig elak när jag försökt klippa klorna när hon så tydligt har visat att hon inte gillar det.
Kan väl egentligen bara hålla med i vad som redan skrivite. Ja det är inget konstigt att kissen vill snutta på dig. En del kissar gör det och har man inget emot det så är det ju bara gulligt, om man inte gillar det ja då är det bara att konsekvent säga nej varje gång.
Vår härlige hankatt Einar snuttar när han ska sova och det tycker han att han ska klockan tio varje kväll med vår tonåring Felix. Han snuttar på sin egen snutte T-shirt ( nåja vi byter t-shirt ibland, men bomull ska det vara och helst smutsig och lukta Felix). Det där med att det är läggdags klockan tio är just nu inte helt uppskattat av Felix.. Det är ju sommar och vem vill lägga sig redan tio när man är fjorton och har sommarlov… Einar är väldigt ihärdig i sina försök att få Felix att lägga sig förresten… och inte förrän Felix lagts börjar Einar tokspinna och snutta sig till sömns. Det är verkligen hur gulligt som helst. Sorry för lite OT med katbeteende är så underbart härligt.