Måste rexarna badas?
Mina är aldrig badade. Nu har jag fått uppfattningen att alla här badar sina katter. Mina huskatter blev 16-17 år utan att nånsin blivit shamponerade. Känner mej som en bov.
Märkte aldrig att dom var smutsiga. Luktade alltid gott. Trodde det räckte med tungtvätt. Tycker ni att jag ska ge mina ett bad?
man kan märka på Sture att han "dammar" pälsen ser inte lika blank ut, då är det dags att bada honom, jag kanske badar honom max 2-4 gånger per år…

måste, måste man väl inte. men jag som är lite allergisk badar mina för att underlätta för allergin och sen ser deras päls trevligare ut efter att man har badat dom…

Vad använder ni för shampo? Nu känner jag att dom ska ner i badet fortast möjligt.

#3 Det finns schampoo att köpa hos veterinären och i välsoterade djuraffärer. Ett tips är att inte köpa det billigaste du hittar.
Jag köper ett schampoo som är för både hund och katt, det heter "Espree" schampoo och conditioner in one.
Det kostar 159 kr för 355 ml, men är otroligt drygt, man ska spä det 1 på 12 dvs 1 msk schampoo med 12 msk vatten. Jag använder en sprayflaska (en sån där blomsprayflaska eller likn.) och spär i. Sedan är det bara att blöta katten, spraya katten jämt och få upp ett lödder och sedan skölja noga - kanonschampoo!
Det kommer räcka säkert 1-2 år om man inte badar dem så ofta. Jag använde mitt till Sture och två stora korthåriga hundar, och har gjort av med en 1/4 av flaskan sedan oktober förra året 

Vi badar också pga allergi. Men bara Isa. Vi köpte ju Mistie i början av året, och hon är drygt 5år. Hon tycker inte om att bli buren, och blir lätt stressad, så henne badar jag inte. Däremot älskar hon när man doppar handen i deras vatten och stryker henne över ryggen. Blött sämsskinn är också en hit!
flis du behöver inte alls ha panik över att du inte har badat dina katter!
Jag badar av mina ca 3-4 gånger om året pga att jag är allergisk, men just nu har det blivit ett par gånger redan eftersom Findus har fått mjäll och kli i pälsen och måste tvätta honom med ett specialschampo.
Badar ytterst sällan mina rexar.
Om du vill framhäva en färg eller få det vita att lysa, finns specialshampon som är jättebra. Minns inte vilken färg din katt har.Bada inte närmare utställningen än 1 vecka.Om tassarna blir smutsiga kan du tvätta dem samma dag om så är. Men pälsen på kroppen behöver lite tid för att återfettas.
Jag badar mina bara när de ser lite för feta ut i pälsen, eller inför utställning.
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Jag har aldrig badat mina katter, inte ens inför utställning! Min Ariel har alltid superfin päls med kraftig färg och tätliggande lockar. Men nu när jag har fått vitfläckar och vitt så badar jag dem för att få det extra stunset i det vita.