Provlåna/nosa/omplacering Halland
Hej på er! Längtan efter katt igen har blivit så stor!! För "100 år sen" födde jag upp Orientaler/höll på med utställningar. När mitt näst äldsta barn (17½ år nu) var 3 år skaffade vi hund, och fast han inte visat tecken på allergi innan så bröt både katt och hundallergi ut då. Numera är han ofta hos sin bästa kompis som har 2 st bondisar, och det är utan problem! Han bor dessutom mesta tiden hos sin pappa, och är hos oss ca 11 dagar/månad. Hoppet har väckts nu att det kanske skulle funka med en Cornish Rex!!! Vad tror ni? Tips??
Det är ingen garanti att det kommer funka alls. Jag har allergi mot de mesta, pälsdjur, pollen, damm, kvalster o.s.v
Men Cornish rex funkar utmäkrt från mig och jag har växt upp med 2 bondkatter där jag tålde av an dom men inte den andra trotts att det är mor och dotter.
Även min sambos syskon med familj tål våran Cornish utan symtom när dom varit hos oss. Men sen har vi en kompis som hos andra med katt aldrig känt av kattallergi, men hos oss kan han bara vara i ca 10 minuter innan ögon och näsa rinner och kliar!
Så om jag var du skulle jag kolla efter uppfödare i eran närhet (nordiska rexringen) Ringa och fråga om du får komma över och prov nosa.
såvida ingen nappar på ditt inlägg här.
När jag skaffa min Cornish så tog jag en omplacering som inte trivdes i sitt hem och då var hon 3år. Vi prov nosa henne i en månand som vi skrev kontrakt om och sen skulle vi bestämma oss och då betala resten av katten om vi ville ha henne. Så jag rekomenderar verkligen att testa med en eller två katter hemma om det är så att första mötet med rasen går bra.
En metod som också är bra är att låna ut ett örngott till en uppfödare som dens katter får sova på och sen låta din son sova på de. känner han av något så kanske det inte är någon bra idé att skaffa katt, om du vill att din son ska kunna vara hemma hos er besvärsfritt.
Lycka till och hoppas ni blir med katt! :D
Var i sveriges land finns du?

Står i rubriken
Halland!

Jag bor utanför göteborg och tycker ni inte det är för långt så är ni välkommna!
Har just nu bara två kastrater hemma vilket är en fördel om ni ska provnosa.
Pma i så fall!
#4 det kan ju både vara en fördel och nackdel. Oftast tål man kastrater bättre.
Men det behöver ju inte garantera nått. Oftast hört de ihop med individer och inte ras om man tål eller inte :)
Men hoppas det går bra så ni kan nosa vidare tills ni hittar er individ :)
Jag finns i Billesholm, en bit ovanför Helsingborg och tar gärna emot allergibesökare. Du är välkommen att höra av dig till mig: matte@gosehjartats.se om du vill.
/Jaël