Orijen foder?
Vart kan jag köpa det? Det finns inte att få tag i hos någon av de lokala djurbutikerna 
Är nämligen lite fundersam på RC som jag ger till katterna nu, Findus har blivit mjällig och kliig i pälsen… Har badat honom idag med specialschampo, men jag funderar ändå på att prova Orijens foder för att se om det bli bättre.
ta kontakt med city pet som för fodret , dom är bra att ha med att göra, hjälper dig nog gärna, min mamma provade det fodret,och hennes lilla gullponke djäknens quintus tvärvägrade att äta det,
♥ Cogito, ergo sum ♥ May the force be with you ♥
Mina äter det inte. De försöker täcka över det. Jag kan rekommendera James Wellbeloved
#2 Ok, men jag hade ju James Wellbeloved hemma på prov och det var ingen av katterna som åt det.
Sitter och kollar på Swecats sida nu, de verkar ha små påsar som man kan beställa hem.
Nu har jag iallafall beställt en 400 g påse med Orijen från Swecat, den kostade 39 kr och hela beställningen gick på 600 kr
Hmmm… undrar hur det gick till? *fniss*
Vad köpte du mer. Själv var jag fräck och beställde provpåsar av dem kostnad 0 kr
Kontaktade tillverkarna av Orijen och fick provpåsar, katterna gillade fodret så jag bad min närmaste djuraffär att ta hem det.
Pälsarna/huden blev jättefin på väldigt kort tag (utom på min sphynxhona som visade sig va fiskallergiker).
Hoppas dina missar kommer att tycka om maten Lullan!
S*Kattmillas Sphynx
www.kattmillas.se
En sele med koppel till Jissa, några leksaksmöss och lite andra onödiga saker! Hittade faktiskt en jättefin kattlåda som jag nog ska handla nästa gång.
#6 Ja, så kräsna som de är så undrar jag om nåt annat foder än RC går hem… men jag hoppas för Findus egen skull! Kul att höra att dina mår bra av att äta det, jag ska nog (OM) kissarna äter det, följa ditt exempel och föreslå den lokala djuraffären att börja sälja det… I vilket fall som helst kanske man kan beställa det där till ett bättre pris. Det kostar ju endel i frakt, men trots det är det ändå billigare än RC.

Alf åt det på direkten. Åååh han mumsade, snorkfröken Alma o slyngeln Cigge vägrade några dagar, precis som små märkvärdiga snorkfröknar och fertila slynglar ska. Nu mumsar alla, det luktar mindre när de går på lådan. Har hemma hos oss funkar det bra. Billigare än RC o Hill`s, kanke lite smuligt i botten på påsen, men det mumsar Alfpojken i sig utan att knorra.
#8 Aha! Är det så man ska göra… Vänta ut dem ett par dagar så de smakar på maten?
Jag blir så orolig när mina inte äter den nya maten som jag serverar, så jag väntar några timmar, sen tycker jag så synd om dem att jag sätter tillbaka den gamla! 
I mitt nästa liv ska jag be att få lite mer tålamod med saker och ting! 
#9 Haha! Känner igen mig själv i det där. Så fort jag hör minstaste lilla ljud så tolkar jag det som missnöje och springer genast och frågar vad det är för fel! Stackars djur, han får aldrig spring runt och låta ifred.
Mina äter det inte.

Jag har Orijen till Mistie, och det funkar bra! Men det är klart att hon hellre äter Isas kattungemat. Men vad gör det när Mistie är så spinkig!

Jag har nyligen bytt till Orijen och jag är jättenöjd med det. Som kissan78 säger så blir pälsen märkbart bättre på väldigt kort tid. Det tog några dagar innan alla åt ordentligt, men jag blandade ut det med Hills de första dagarna och gick långsamt över till att bara ha Orijen. Det tog någon vecka lite drygt. Så ja, Lullan, tålamod är en dygt du kanske behöver lite mer av.
Min erfarenhet är att ifall de inte äter något, vänta och sedan vänta lite till och till slut så kommer de inse att de är hungriga och det nya fodret kanske inte var så dumt ändå. 
En av de bästa sakerna med Orijen (förutom priset!) tycker jag är att både kattungar och vuxna katter kan äta det och att man slipper ha dubbla matskålar som man måste passa på. Från 6 veckor kan kattungarna äta Orijen, så har man bara något annat kattungefoder under de första 2 veckorna de äter fast föda så kan man övergå till Orijen sedan, jättesmidigt!
---------------------------------------------------
Att leva utan katt är inte att leva.
#13 Vad bra att det passar alla, även kattungarna! Det måste ju underlätta en hel del! Jag ska nog försöka vänta ut dem lite bättre. Jissa blir nog inga problem, hon äter både corn flakes och råttornas mat, Findus ska nog funka… men Doris, ja… hon är ett kapitel för sig när det gäller mat.
#12 Men då kan ju Isa egentligen äta Orijen också, då behöver hon inget kattungefoder.

#14 Jo, jag vet, men jag har en hel del mat kvar till Isa som vi fick med när vi köpte henne. Vill att hon äter upp det först. Men det är nog inget problem, för Mistie hjälper henne mer än gärna! 
Jag har en matskål av varje framme, och Isa´s mat är alltid slut först, men när påsen är slut så blir det bara Orijen!
Jag väntar och väntar på att påsen ska komma! Har iallafall fått mail om att min order är skickad, så kanske imorgon eller på torsdag? *hoppas*

Oh, kom på en till bra sak med Orijen.
Det verkar som om det är skonsamt för små känsliga kattmagar. Isis har varit ett "problembarn" när det gäller just magen och kräkts ganska ofta tidigare (utan att må dåligt i övrigt). Därför bytte vi till Hills i/d och det funkade rätt bra, men det är ju så dyrt!! Hon kräktes iofs fortfarande ca 1 gång i veckan, men inte nästan varje dag som innan. Sedan vi bytte till Orijen har hon inte kräkts en enda gång! Gissa vem som är nöjd och glad att Isis mår bra och att undertecknad slipper gå och torka kräks från mattor och golv i tid och otid. 
#17 Jag är helt överväldigad och har nu bestämt att katterna ska få äta Orijen varesig de vill eller inte!
Det verkar vara ett superbra foder!

Jag kan bara säga en dålig sak med Orijen. Det smular väldig mycket. Eftersom det inte innehåller så mycket vegetabilisk stärkelse så är bitarna mycket sprödare än vanligt torrfoder. Detta medför att foder bitarna i botten på de stora 7 kg säckarna smulas sönder av trycket. det är i alla fall den enda förklaring jag har till detta. Jag har hunnit ner ca en tredjedel av säcken och nu när man tar en skopa är en tredjedel mjöl och två tredjedelar bitar. Katterna mina äter inte mjölet och de har även svårt att sortera ut bitarna när det liger i en skål så det måste serveras på fat här hemma. Jag ska ta och sila bort mjölet med en sil för att kunna se hur stor andel det är, och sedan ska jag faktiskt ta kontakt med Orijens kundkontakt och fråga. När jag köpte de små påsarna på 1.5 kg hade jag inte detta problem alls! Synd när det för övrigt är ett toppenbra foder!!

#19 Jag har märkt av samma problem med 7-kilossäckarna, men inte redan efter en tredjedel. Snarare när vi hunnit ner mot botten av påsen. Tror kanske att det kan vara skopan som gör det? Vi har ingen skopa, vi häller direkt ur påsen (lite bökigt, men tycker det funkar rätt bra
). Vi gör bara ett litet hål i övre hörnet av påsen och häller där ur. Mest för att kunna försluta den och hålla det någotsånär färskt. För det gillar jag inte, det finns ingen återförslutare på 7-kilossäckarna, dåligt! Därför har vi aldrig heller använt skopa till Orijen. Prova utan och se om du får sammar resultat. Men jag håller med, det är lite trist att det smular så lätt.

Jag använder inte heller skopa, utan häller direkt ur påsen på vår 7-kilossäck. Är nere på sista tredjedelen av påsen och har inte märkt av nåt mjöl. Tänkte först också att det kanske beror på att vi häller ur påsen, istället för skopar. Men när man häller så kommer ju de hela bitarna ur först, och mjölet stannar kvar i botten till sist. Ungefär som med flingpaket. Så vem vet… Det kanske bara är mjöl i botten av påsen?
#19 Det ska bli intressant att höra vad Orijen säger om problemet!
För min del så är det nog helt ok om det smular lite… Doris gillar inte alls bitar (hon äter inte ens Gourmet med bitar - det ska vara mousse).
Hur som helst ser jag fram emot att prova! *väntar*

#19 det problemet har jag iaf inte upplevt med hundmaten. Är på slutet av min andra 20 kg säck nu. Men de kanske skiljer sig en del åt… det är ju ändå till två helt olika djur.

Iris & Perelli tyckte väldig mycket om Orijen men tyvärr är Iris fiskallergiker så hon spydde som en galen av det och vi donerade posen till Kattstallet i stället.
Nu kör vi med Jameswellbeloved och som tur är tycker dem också mycket om detta foder.
*suck* det kom inte med posten idag heller….

Jag har talat med de som arbatar i djuraffären där jag köpte fodret de hade inte haft några liknande klagomål men hon skulle ta kontakt med Orijen och höra vad de hade att säga. När jag kom hem så silade jag bort allt mjöl och då märkte jag att jag faktiskt var nere på sista tredjedele av påsen men nästan 1 liter mjöl silade jag bort. Jag ska prova om det blir bättre om man inte skopar. Och så ska jag bära hem säcken så försiktigt så försiktigt när ja handlar en ny. Sist tog jag den på axeln och tog tunnelbanan hem, hämtade barn på skola och dagis så kanske var det mitt eget fel att det blev smuligt, men ett annat foder med hårdare bitar hade nog klarat detta.
Jag berättar senare vad Orijen svarade.

#26 Kanon! Intressant att höra vad Orijen har att säga om problemet! Jag ska kolla en extra gång när jag närmar mig botten på påsen!