Vad ska jag göra?
Fritz och Morris var jätte bra kompisar innan jag tog hem Majsan men nu har dom börjat att slås jätte mycket. Fritz kan låta jätte mycket åt Morris, kommer långt ner ifrån magen. När man tror att dom lekar så slutar det oftast med att Morris jagar Fritz och Fritz morrar jätte mycket.
Är enda sättet att lösa detta på att sära på dom eller hur gör jag? Eftersom jag har börjat med avel så kommer jag ju att ha flera fertila honkatter hemma och fråga är ju då hur det kommer att gå då…
Har du provat Feliway? Det kanske kan få dem att lugna ner sig lite.
Undrar om det inte är en maktkamp mellan dem

#1 Det har jag inte tänkt på, men eftersom dom har bott ihop i 1,5 år så trodde inte jag att det skulle bli såhär..

#2 Började fundera på det oxå…
Men inte ska du väl behöva sära på dem? Är de inte kompisar emellanåt?

Tyvärr stör en flicka sanbbt vännskapen pojkarna emellan. Åtminstone hus hästar och hundar - och allt då och då människor. Varför skulle det vara annorlunda hus katter? Och sen är det också det, att den yngre (Morris?) börjar bli fullvuxen. Hoppas att dom får sin rangordning på plats snart. Är dom båda fertila?

#5 Nu dom senast dagarna så sover dom inte ens tillsammans som dom brukade gör, dom kan tänka sig att sova ihop om Majsan ligger i mitten….
#7 Stackars små förvirrade pojkar… Jag vet verkligen inte vad du ska göra!

#6 Ja, Morris är den yngre. Han blir 2 år i juni och Fritz är 3,5 år (pappa till Morris). Dom är båda två kastrater sedan länge. Morris blev kastrerad när han var 6 månader och Fritz när han var 1,5 år (Fritz har gått som avelshane).
Troligen är det Fritz avelshaneinstinkt som är igång. Han har det inne i skallen. Min Pysen har varit likadan mot yngre kastrater och i början även mot den äldre ibland. Nu har det gått en hel del år och Pysen kan ibland framför allt när en hona löper markera samt para. och då kan han även ge de andra kastrathanarna lite snytingar. Prova du med Feliway i vägguttaget och testa eller kanske två beror på hur stort du har det.

#7, Jag skrattade mig sjuk. Kom ihåg studietider och vissa övernatningssituationer:-) Orsäkta gamla kärringens (närmare 60 än 50 år) barndomsminnen! Om dom är båda kastrater tror jag nog att det går över. Det kan hända, från din beskrivning, att Morris vill prova om han ändå är den starkare när han börjar bli fullvuxen. Och pappan blir förvånad när lillpojken ger sig inte direkt? Speciellt när det har kommit en flickka med i bilden. Har sett det många gånger bland hästar. Men tyvärr måste dom få sina kraftförhållandena klara.
Jag håller med Elica(förresten jag är 60+)De måste få prova och testa sin styka.Rangordningen i flocken är rubbad när det finns en nykomling och man måste hitta sina nya positioner
Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora