Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettkattmat-sand-och-tillbehör-böcker
Läst 989 ggr
Lullan1
0

Royal Canin foder

Är det någon av er som har erfarenhet eller själva upplevt att era katter inte tål RC? Hur har det yttrat sig i så fall?

Jag har en ganska stark misstanke att Findus inte tål RC. Han har det senaste halvåret fällt mycket, fått mjäll och är allmänt kliig i pälsen. Har även haft lite kala tussar här och var, men det kan kanske bero på något annat… Annars är han pigg och glad, och magen funkar som den ska.

Nu ska jag prova Orijens foder för att se om han blir bättre, sen fick han bada igår och jag tvättade honom med ett Aloe Vera specialschampo för katter med hudproblem.

kissan78
0

Mina kissar blir väldigt fisiga av RC foder o sphynxen även diarré, det som funkat på dem här av RC:s foder är Exigent och Oral Sensitive.
Har kört Orijen o alla magarna blev gasfria!!! Så skönt att slippa fislukten. :)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

Leffe
0

Nästan alla mina kräks om de äter RC för länge

Lullan1
0

Findus har ju kräkts en hel del till och från, det kanske också kan bero på RC? Nä, nu känns det som jag förstorar upp det, men jag blir lite orolig för "lilla" Findus… Vill inte att han ska klia sig så hårtussarna flyger. Han har tom fått ett par sår/utslag uppe på ryggen! Stackarn!

[Wiveka]
0

Wilda blev jättedålig i magen och började kräkas efter ca 2år med RC. Enligt veterinären inte helt ovanlig reaktion!!!!!

Lullan1
0

#4 Det är ju det jag tycker är så konstigt… Vi har ju haft RC sedan urminnes tider och först nu (eller ja för ett tag sen) blev Findus konstig i huden / pälsen….

Borde inte reaktionen ha kommit med en gång?

Elica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När min pojke kom, jag hörde tt den hade ätit RC så jag fortsatte. Men sedan började den slicka helt nakna fläckar under magen. Senare karfsade den också på halsen. Försökte sedan flere andra torrfoder, men först när jag började mata bara rå kött och hönsvingar blev det bättre.

Hur ser öronen ut? För nu hålls dom helt rena på Askis, jag märker att den har ätit något olämpligt när den börjar få gäggä i öronen. Det ända fodret som inte ger några symptom tycks vara RC babyfoder ( som Askis nappar från Elica).

Här är en bild, var man ser några "hål" i pälsen.

Lullan1
0

#6 Hans öron är alltid rena, det kan vi ju tacka Jissa för… Tack för att du visade en bild, precis så där ser Findus ut på sidorna dock inte så mycket tappad päls. Det är ungefär som 5 kronor i storlek.

Leffe
0

#6. Det kan vara allergi. RC har så mycket grejs inblandad

Elica
0

8 #Jo, jag förmodar allergi. Och mer bestämmt för fisk. För fiskolja fick honom också och slicka sig kal. Det kan hända att det var överhuvudtaget för mycket förändringar när han kom till mig som 8 månader gammal. Nytt hem, kastrering, ensam katt, främmande hundar och en matte som inte förstod något om katter. :-) Men med barff och en liten rexflicka tycks allt gå bra igen. Bara att man har Alfproblemet, lite päronformad och alltid hungrig!

Fritz
0

Min ena kastrat tåll inte RC heller, han spyr av det. Nu använder jag Hill's

La_Joz
0

#9 Alfproblemet! HAHAHA!!! Skrattande

Antar att du syftar på seriefiguren Alf, och inte A-M.H`s Alf, eller? Annars var det ju rätt kul! Då har vi två saker uppkallade efter cornishar här: Findusfärgad (efter Lullan1`s Findus) och Alfproblemet (efter A-M.H`s Alfpojken och hans bantardagbok).

Kanske bara jag som har dålig humor, eller var det nån annan som tänkte samma sak?! Flört

Lullan1
0

#10 Mina äter ju inte Hill´s tyvärr… Men jag vet ju förståss inte om jag varit tålmodig och försökt tillräckligt. Tror inte det.

chikan
0

men å så hemskt! och vad jobbigt att jag får veta det här nu efter att jag har köpt en JÄTTEsäck met RC! Fuffens har fått det hos uppfödaren och då tänkte jag att det var lika bra att fortsätta… men det skulle jag kanske inte ha gjort alltså! Han brukar faktiskt klia sig ganska mycket på två fläckar, men än så länge är det inget som är kalt.

Lullan1
0

#13 Det behöver inte alls bli så illa på älsklings Fuffens inte… Låt honom äta upp den där säcken du köpt, sen kan du kanske fundera på att byta foder om du vill. Orijen är mycket billigare har jag upptäckt!

Leffe
0

När det gäller allergi så är James Wellbeloved ett bra foder

A-M.H
0

Ha ha ha ha ha oj oj. Jag tror Elica menar Alfproblemet efter min päronformade hungriga Alfpojke. Jag skrattade så jag tjöt nu när jag läste det. Och Alf är stolt (han förstår ju inte bättre stackaren) Hans bantardagbok måste uppdateras, men hans mamma "narkossköterskan" har grymt mycket att stå i just nu. Ja du Elica jag skrattar fortfarande.KyssFlört

Lullan1
0

#16 Skrattande

Elica
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

11# och#16 Jo det stämmer, den ända Alf som jag vet är den otroligt tappra banntaren härifrån;-) Nu är kattorna fiffiga. Jag har tänkt att väga dom (tack för "Vad väger era katter"), men dom bara sover någonstans. Har tydligen samma åsikter om vågen som matten deras…

Apropå Alfs bantarbok, jag både skrattar och gråter när jag läser den, Och Askis är Alfs största fan! På den här bilden ser man både hudproblemet och Alfproblemet. Den var tagen lite före Elica kom. (Och han var 11 månader gammal)