Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettavel-genetik-och-uppfödning
Läst 819 ggr
Josephine
0

Fort Knox Aramis

Ang Fort Knox Aramis skanningsresultat på Pawpeds från 2010-10-18, "other diagnosis".

Jag fick häromdagen förfrågan kring vilken "other diagnosis" Aramis har? Jag blev förvånad för jag hade ingen aning och föstod inte frågan. Sen såg jag att det var percs vad som stog på Pawpeds.
Vid skanningen så var Aramis sin vana trogen att inte ligga still tillräckligt länge för mätning så vi fick sedera honom. Före sederingen så var veterinären (Nilsfors) oäker på om han ev hörde ett blåsljud. Efter sederingen lät det bra men ev kan sederingen påverka detta så han var lite fundersam på om han ev hade hört något. Vid skanningen såg hjärtat fint ut men vi kom överens om att Aramis skulle skannas om efter ca 6 månader efter kastrering som var inplanerad. Ev skulle han gå med på att ligga still lite längre då.

Nu när jag tittar på skanningsresultatet är just "other diagnosis" ikryssad men där det står "describe" finns ingen diagnos. Så kan det gå när man inte läser ordentligt på en gång. Så jag står nu här med en katt som enligt ett veterinärintyg fått en diagnos men som åtminstone inte jag blivit delgiven varken muntligen eller skriftligen. Så ni som undrar om Aramis diagnos - jag har ingen aning. Hade han det skulle jag absolut berätta det, jag orkar inte mörka sånt där ändå. Dessutom har han flera avkommor i avel så jag kommer absolut fortsätta skanna honom.

Jag har dock beslutat att jag inte längre kommer delge Pawpeds databas mina skanningsresultat efter att de hårdnackat vägrat ta bort informationen tills dess jag fått en möjlighet att få diagnos från veterinären. För mig är det idioti att lägga upp ett resultat som enligt blanketten SKA vara beskriven men där den inte är det. Och sen vägra ta bort den när det hela uppdagas. Men men, de väljer ju själva hur de vill hantera den information de fått tillgång till. Nu får de helt enkelt inte mer. Tråkigt men det går inte att man beteer sig värre än en statlig myndighet när konstigheter dyker upp och är fullkommligt oflexibla. Då får det vara.

Mvh

Josephine

Fort Knox

Eine
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tråkigt Josephine.Känns ibland som att man inte kan påverka alls.

Vad jag vet har även inlagda resultat plockats bort av misstag(?) och inte lagts in igen,trots påpekan från ägaren..

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

[Silkwaves]
0

Tråkigt Josephine, Jag lägger (eller snarare försöker lägga) in mina resultat i pawpeds. Jag känner att det tar mycket mycket lång tid innan resultaten kommer in och jag litar absolut inte på pawpeds utan bara på kopior av scanningsresultaten.

kvasikatten
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag förstår dig mer än väl !!!!  Detta är ett gissel !!!!
Har nu själv en katt - S*Kvasikattens Kavenaugh - som har perfekt resultat  -  dvs UA i HCM scanningen och intyget MEN han har ett blåsljud (dvs läckage mellan kamrarna ) som vi (läs kardiologen) inte är säkra på om det är till gagn direkt för avelsarbete.
Dock är det ju INTE genetiskt eftersom detta ärvs inte så där lurigt som HCM utan direkt - om det skulle vara ärftligt. Det har heller inte alls med något HCM att göra !

Jag har nu valt att kastrera honom pga detta läckage  - men han är fortfarande UA vad gäller HCM……. det är väl bra - haha !!!!!! 
Hans OK intyg i HCM biten finns förhoppningsvis att beskåda i PawPeds…. Har faktiskt inte kollat……