Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 489 ggr
ChatNu
0

Hur gör ni med allergiker ?

Hej alla!
Har en fråga som är jätteknepigFundersam
Ni som skall sälja kattungar, hur gör ni när allergiker ringer?
Säljer ni katter till allergiker? Får de provnosa ?

Är själv allergisk & är glad att jag endå med viss möda kan ha katt. Och förståelsen är mycket stor för de som vill ha katt, men kanske inte tål dem.
Varför jag undrar är att flera som jag haft kontakt med är allergiska & snäll som jag är har jag tillåtit & bokat in folk att först provnosa.
Inte sagt att dessa vill ha mina katter just, utan jag har öppnat mitt hem till såna som planerar katt längre fram..

Det problem som uppstår, känner jag just nu. Är att jag måste lägga ner mycken tid. Måste hålla mig hemma..fixa fika mm.
Har en stor familj & ibland är det svårplanerat, att ``bara´´ ta emot såna som vill pröva.

I samma sekund som jag säger detta, tycker jag alla skall få en chanse, att prova..men vissa av dessa är ju inte ens intresserade av att skaffa katt just nu.

Har ju självklart folk som kommer för att se om just mina katter passar dem..men det är detta dilemma..med dessa som ``kanske´´ i framtiden skall skaffa katt..men vill testa sin allergi hos mig.
Får oxå höra att jag är snäll som tar hem dem, då de blivit nekade att testa hos andra uppfödare.

Min fråga är HUR GÖR NI??
//Maria

AnneAlva
0

Jag och min sambo brukar alltid säga ja till att ta hem allergiker som vill provnosa. Vi är ju bara två och rätt flexibla så det är ju enklare än att ha en hel familj att passa in. Fika brukar det vara lite si och så med, sålänge det finns snabbkaffe så… Generad Är inga fikamänniskor och jag resonerar som så att det är ändå katterna de är här för att träffa, inte för att äta fika. Oskyldig

Precis som du Maria, är jag allergiker så jag förstår så väl att man har viljan att skaffa katt men inte vet om man har den faktiska kapaciteten. Jag tror att det är därför jag alltid säger okej till att ta emot "provnosare". Men jag förstår ditt dilemma, säkerligen hade jag kännt på samma sätt om jag hade haft fler fasta tider och en större familj. Om det är så att du känner att det inte funkar för dig att ta emot en särskild dag/tid/period så dirigera dem vidare hit, vi kan alltid fixa till det på något vis. Och så slipper du ha dåligt samvete.

Egentligen borde man ha en liten "ring" med folk som man vet tar emot för provnosning och som man dirigera vidare till om man inte själv skulle kunna.

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Leffe
0

Vi skulle kanske göra en tråd med sådana man kan ta kontakt med

AnneAlva
0

Bra idé Leffe! Vem ska styra upp det? Så det inte blir flera trådar menar jag. Glad

S*Godreign's Cornish Rex

Leffe
0

Vad ska man kalla den för
Provnosa
Här kan allergiker prova

eller vad

Fritz
0

Allergi, kanske

Lullan1
0

Bra förslag Leffe!

ChatNu
0

#1 Tack för ditt svar..jag brukar inte ha problem med att ta hem folk..men nu när mina katter varit på annons är jag överhopad av folk som ``bara ´´ ska provnosa. Och varför jag blev lite irriterad just nu, är att några av dem har bokat upp min tid..
men uteblivit utan att säga någotFundersam
Så sitter man som ett fån och undrar..tack för kaffetSkrikandes

Härligt att höra att du oxå tar emot provnosare..för vi behövs eftersom det är till stor hjälp för många.

#2 En tråd kan vara bra att upprätta..man kan ju hänvisa folk till tråden & samtidigt besöker de vårt forum & får en massa info.

Jag kanske tänker om igen, men man vill se att folk kan respektera tider, om man öppnar sitt hem.Glad
//Maria

chikan
0

ag har varit hemma hos AnneS och provnosat! :D Och det är jag väldigt glad och tacksam för. Det där med fika tycker jag är onödigt. Det är ju katterna man vill vara med, inte sitta och fika med människorna. ;)
 Jag tar gärna emot folk som vill testa allergi, trots att jag inte har uppfödning. Men jag tycker inte att det är självklart att man ska ta emot alla hela tiden som uppfödare! Tycker man att det blivit för mycket kan man väl alltid säga att det är "fullbokat". Det där med en tråd här som man kan hänvisa till tycker jag låter utmärkt. Själv tål jag ju än så länge inte min kära lilla rexkisse helt och hållet, men bättre än alla andra katter jag har träffat. Tror personligen att det är sällsynt att folk tål rexkatter helt utan besvär om man har en svårare allergi (som jag har). Tycker egentligen att det är fel att göra reklam för cornish rex som en "allergivänlig" ras. men jag är så klart glad för min katt och snyter mig gärna på mornarna… men jag är ju kanske lite knäpp också! Skrattande

ChatNu
0

#8 *ler* känner igen detta med att snyta sig..skönt att man inte är ensam om att känna sig knäppSkrattande
Fikat kan man säkert undvara..men tiden & då folk inte dyker upp & man väntar..
Min allergi har dessvärre blivit sämre sen bebbarna kom, kan säga att kattungarna framkallar mer allergi en deras mamma..Ledsen

//Maria

rexmamma
0

Vi tar också emot "provnosare". Vi tycker att det är roligt om vi kan hjälpa någon att få klarhet. Av dom 5-6 familjerna som har nosat här är det egentligen bara två som klarade våra cornishar, men då är det ju desto roligare.

Provnosning passar bättre när man inte har kattungar tycker jag. Enstaka besök räcker ju ändå inte som facit för om man kan leva med cornishar, det krävs ju ett antal besök och kanske också att man lånar hem en kisse. Därför är det ju bra att ha "hårdtestat" innan man blir spekulant på någon kattunge.

Leffe
0

Se gruppen "För ev allergiker"

ChatNu
0

Leffe vad du är effektiv !!!Glad
Det var ju jättebra….
Tack såå mycket..underlättar ju för många
//Maria

AnneAlva
0

Ja, det blev jättebra, särskilt med alla län uppdelade för sig. Du är allt smart du Leffe, så långt tänkte inte jag. Generad

#9 Jag blev varnad innan jag började med uppfödningen att man som allergiker oftast (säg det påstående som stämmer till 100%…) reagerar mer på kattungar än på stora katter. Varför det är så vet jag inte riktigt, men det är säkert någon som är mer påläst än jag.  Jag har dock fått flera "bevis" på att det är så, dels att jag själv alltid blir mer allergisk när vi har kattungar (mest astma och ögon) och dels att allergiker som kommit hit när vi inte haft kattungar och senare när vi hade kattungar reagerade olika. (Det var alltså samma människor som var här. Glad) Dock har dessa ovan nämnda människor bestämt sig för att skaffa katt ändå, det tycker jag är jätteroligt.

S*Godreign's Cornish Rex

Fritz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#13 Jag är oxå allergisk fast jag har inte reagerat på rexar när jag har varit o sniffat. Då hade jag ändå kattungarna i näsan för att riktigt veta. Men min mamma har hund uppfödning av Bichon Frise, som är allergivänlig. Jag reagerar inte på dom vuxna hundarna men däremot på valparna. Detta tror jag har att göra med "bebispälsen" som är mer irriterande på något sätt för allergiker. Bilden är på en valp som är 8 veckor.

Eine
0

Jag tar emot besök i mån av tid, annars hänvisar jag till vänner över hela Sverige som tar emot besök.( en lista på sådana som tar emot besök har jag haft i flera år)I vissa fall har jag lånat ut en vuxen stabil katt någon vecka, när det blivit fin kontakt emellan oss människor och djur.Öppet köp i 2 veckor ingår när man köper katt från mig, återlämnas katten behåller jag handpenningen och betalar tillbaka resten av köpesumman.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Leffe
0

Mest allergiframkallande är kattungar och fertila hanar

kissan78
0

Litet lustigt egentligen att kattungar o fertila hanar ska va mest allergiframkallande för jag känner inte av kattungar, känner ngt av fertila hanar o honor (lika) men det som är värst för min allergi är vita katter! Ändå har jag hört att mörka katter ska va värre ur allergi synpunkt… Men jag har alltid varit annorlunda. ;)

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

kissan78
0

Glömde givetvis svara på själva orginal tråden…

Är ju då oxå allergisk och skulle någon vilja komma hitt o nosa så går det alldeles utmärkt, har inga barn, är arbetslös för tillfället så har massor av tid att ta emot nosare!
Bor dock i en liten håla o nosare väljer kanske dem uppfödare/kattägare som bor närmare till. Men hemmet är öppet ifall någon vill.
Förstår däremot att om man har familj o mkt i övrigt att man kanske inte orkar/har tid att ställa upp i tid o otid. Uteblivna nosare är ju tråkigt, det hör ju till allmän vett o etikett att höra av sig om man inte tänker dyka upp!

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

La_Joz
0

Tack vare Eine här, så ägs jag idag av två cornish-flickor! Genom Eine fick jag kontakt med en kvinna i närheten av Göteborg som ägde 4 cornishar. Jag åkte dit med min allergiska sambo, och det gick så himla bra! Dagen efter åkte jag dit igen för att låna Mistie nån vecka, och nu bor hon och ytterligare en liten busa (Isa) här hos oss!

Jag är så tacksam för att det finns människor som tar emot provnosare, men det ska ju givetvis inte vara på bekostnad av sitt eget privatliv. Innan jag kom i kontakt med Eine, så hade jag försökt kontakta flera uppfödare, men inte en enda svarade ens på mail! Tack, Eine, än en gång! Och tack, emiya, för underbara Mistie! 

Givetvis är mitt hem öppet för provnosare! Jag har inte familj och sådant som tar upp en hel del tid, så det går fint. Men, ChatNu, det är helt ok att säga nej ibland!

ChatNu
0

#10 Du har en poäng där att man,  kanske inte kan ta hem folk för provnosning då man har kattungar.
Förutom de som skall köpa katt, blir det väldigt mycket besök då man får ett flertal provnosare oxå.

Så tråden där man kan hänvisa till är guld värt om man står mitt uppe i en kattungekull.

Som flera av er har påpekat så behövs det uppfödare som hjälper allergiker. Och vad gjorde vi utan er ?
Och man kan ju säga nej, men jag har väl varit väldigt tålmodig, då dessa provnosare har sagt att de inte fått komma till andra uppfödare.

Men som jag ser det verkar det vara många som ställer sitt hem till förfogande…
#19 Som du påpekar, så finns det oxå uppfödare som nekar helt eller svarar inte på mail & det är ju trist…förstår att du är tacksam mot Eine & att du fick göra ditt provnosarbesök.Glad

//Maria