Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettallmänt-cornish-rexprat
Läst 607 ggr
Lullan1
0

Rangordning? 1000 frågor...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hur är det med rangordningen i era kattgrupper? Hur ser man vem som är högst i rang? Är det plats/situationsbundet?

Doris och Findus har alltid varit ganska lugna, Doris har varit den som bestämt och därmed basta!

Nu märker jag att Jissas "brottarlekar" mer och mer ter sig ganska provocerande, hon muckar ordentligt med Doris och jag märker att  Doris får säga till henne på skarpen.
Jissa och Findus går ju precis lika bra som förut, han är ju så snäll och låter henne hållas.

Hur kommer det se ut framöver, vad har jag att förvänta mig?
Både Doris och Findus är kastrerade och Jissa är runt 5 månader nu. Kommer hon att "ta över" styret här hemma redan nu, eller är det inte självklart att hon kommer att göra det?

Är en fertil katt alltid högre i rang än en kastrerad? Ska jag försöka avstyra deras uppgörelser? (spott, fräs och lite mjauuuurrrr)

Jättemånga frågor, men jag känner att det som tidigare för mig har varit solklart är ganska molnigt just nu!

Kram på er! Kyss

Leffe
0

Troligen tar Jizza över när hon är fertil.

Rangordningen brukar vara:

1. Hona med kattungar
2. Äldsta fertila hona
3- Äldsta kastrat

chikan
0

Fuffens beter sig precis som Jissa fast mot oss! Det är väldigt påfrestande att ständigt tala om för honom att det är vi människor som är högst i rang här hemma. Hur gör man det bäst?

Lullan1
0

#1 Tack, då vet jag!

#2 Va? Så konstigt… men iofs så betyder det väl bara att han ser er som katter också! Flört Har ingen aning om hur man kommer till rätta med det, kanske att "banna" honom när han är bråkig, precis som en annan katt skulle ha gjort. Jag vet verkligen inte….

Leffe
0

Använd ögonen. Ändra tonläget och stirra Fuffens i ögonen och ge inte vika före katten. Den som tar bort blicken först är lägre i rang.

chikan
0

#4 Jag har testat det, problemet är bara att då går han till attack! han hoppar mot mig och daskar till lite löst med tassarna! Rejält kaxig. Det har känts jättejobbigt de senaste dagarna då detta beteende bara eskalerar och blir värre, trots mina ansträngningar.

Scilla
0

#5 Jag har fått ta några stirra-duster med min kisse. Hoppar han på dig så fräs och morra och ge inte efter. Det är inte alls roligt att ha det så, men han kommer nog ge sig såsmåningom.

Min tjej är lustig för när jag gör "traumatiska" saker med henne som att bada henne eller resa så blir hon väldigt tillgiven efteråt. Första gången jag badade henne tänkte jag att hon skulle börja hata mig och föredra sambon, men det blev närmast tvärtom.

EvaG
0

Tror att Fuffens redan blivit lite bortskämdGlad

Medarbetare på Vilda västern iFokus

Eine
0

Jag skulle kastrera Fuffe-grabben, han är ju 5 månader i rappet och kan bli riktigt jobbig snart….

Ang rangordning:Först kommer jag som flockledare, odiskutabelt.Dominant Alfahona(ofta äldsta) och okastrerad hanne kör karriär sida vid sida= brukar tillsammans vara näst högst i rang efter mig. Sedan brukar det variera över tid, vilken i gruppen som kommer efter Alfahonan.Allt beror på hur många katter/honor man har i flocken.Hannar kan hålla sams , men då är rangordningen mycket strikt.Unghannar göre sig inte besvär om de inte menar allvar, och OM, ja då smäller det.Det är de erfarenheter jag gjort i min flock.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

#5 Så jobbigt det låter… Det kanske är bäst att låta kastrera honom snart? Eller har du tänkt att hålla honom fertil?

chikan
0

Jag ska beställa tid för kastrering så fort påskhelgen är över! Tack för att ni finns allihop, det är så skönt att ha andra cornish-människor att prata med.

Lullan1
0

#10 Ja… det är nog bäst för lilla söta Fuffens.

Funderar själv på hur jag ska göra med Jissa, det är nog snart dags för kastrering där med. Men jag är så osäker, jag har ångrat flera gånger om att jag kastrerade Doris, så därför velar jag med Jissa….

A-M.H
0

Intressant det där med rangording. Självklart är att människan i "familjen" är flockledare, som Eine säger "odiskutabelt" Här hemma är det Alf den kastrerade hanen är "the Boss". Hans kastrerade kullsyster Alma har inte haft ett morrhår, allt avbitet av Alfen. Sen flyttade Cigge in, han blev bästa polare med Alf, var alltid med honom, sov tillsammans, busade o alltid jättenära. Alma var inte utstött på nåt sätt, men var de inte ihop alla tre (ofta var det ju så) då var Cigge nästan alltid med Alf. Nu när Cigge är 10 månader och fertil så har han o Alf haft en del hårdhänta dispyter. Alf är fortfarande "the boss" men nu tillåter han inte Cigge att komma nära o gosa så ofta som Cigge vill, morrar till, slår honom på huvudet. Sen plötsligen helt till synes oförklarigt så är de bästa polare en stund igen.

Cigge har aldrig slagit med tass mot oss människor, tvärtom han är en sån godhjärtad genomsnäll kille. Han är bara utstrålar godhet när man har honom i famn. Inte ett stril heller (än så länge i alla fall). Vi har nog haft tur alla fertila han blir ju inte jobbiga !!?? Eller vad säger du Eine. är det bara en tidsfåga??Förvånad

Eine
0

han behöver inte alls bli bossig mot er, det kan vara kastraten som får allt däng. Min fine Howie var aggressiv mot katter men aldrig mot en människa!Strilade inte heller(och ja,parade inte heller…)Svårt att säga vad din kille hittar på när han blir äldre. man får vara lite vaksam kanske.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

chikan
0

Vill bara förtydliga att Fuffens alltid bara attackerar när vi håller på och busar, och inte helt oprovocerat. Dessutom använder han aldrig någonsin klor och tänder mot oss. Inte ens när jag badar honom! Så han är en hemskt snäll och fin liten kille egentligen. Han är nog helt klart lite bortskämd! Jag kommer snäll varje gång han piper att det är dags att leka (för annars gör han hyss!) Kanske skulle han sluta göra hyss om jag istället ignorerade honom ibland… men det är ju så svårt!

Lullan1
0

#14 Visst får man väl lov att skämma bort sina älsklingar? Mina är så bortskämda så att hälften skulle räcka, men vaddå… Det gör ju inget, de är så gulliga!

A-M.H
0

#14 Inte trodde jag att Fuffen var en elak kille. Svimmar av hjärtsnörp varje gång jag ser den lille godingen på foto. Så   vansinnigt söt.

Det är klart att alla är bortskämda här också. Piper nån så kommer "mamma" o undrar vad som fattas. Men det är väl   därför man har dessa små gosnosar för att de ska ha det gott o bli bortskämda.

Det är nog så att Alf fått lite "på näbben" men det tolererar han inte. Han försökte väl Cigge o kanske försöker igen, men Alf är vansinnigt envis och jag kan säga att även om Cigge är stor så är Alf 10 cm högre. Han är inte bara "lite" överviktig han är en stor maffig kastrerad hane med långa ben.

Big Red

chikan
0

#14 bjuder på en dagsfärsk bild så att du ska få lite fredagsgodis!Skrattande

Lullan1 varför ångrar du att du kastrerade Doris? Skulle du vilja avla på henne? (hon är ju förvisso en vacker dam) om man inte ska avla är väl det bästa för katten (och människorna!) att kastrera.

A-M.H
0

Blowing Kisses #17# Kan bara säga…..Jag äääälskar den katten. Fuffen din lilla "snorgoding" hur kan du vara så söt. Den sötaste av alla sööööta. Puss på din lilla söta busnos.

Lullan1
0

#17 Ja, jag vet och jag håller med till 110%, dessutom är Doris inget avelsmaterial med både ekorrsvans osv…

Däremot Jissa… *drömsk* Hon är ju så fantastisk på alla sätt och vis, hon är vacker och har en otrolig färg… dessutom är hon en trevlig liten tuff och framåt tjej med bra lynne. Om jag skulle (jag säger OM) så har jag sett en kille, tyvärr är han fullbokad så det kommer inte att bli nåt, men omutifallatt han får ett återbud kanske…

Nä, jag vet att jag tänker fel, hon ska kastreras men jag väntar nog till efter 1:a löpet. Varför vet jag inte, men jag tror det är bäst så.

Fritz
0

#19 Vad är det för hane du har hittat? *nyfiken*

Lullan1
0

#20 Nej nej nej… det är bara Anne.S snygg Steve som jag är helt förälskad i…

Jag tänker mig små silverspottade kattungar med riktiga trattöron, det hade vart nåt det. Tyvärr så är han redan bortlovad. Men det är bara han som fångat mitt intresse, nu ska jag ju inte säga att jag har letat precis men ändå…

Fritz
0

#21 Vem har inte gjort det… Han är riktigt läcker!

Har du bestämt dig om du kommer till Kalmar?

Lullan1
0

#22 Nä, jag bestämmer mig nog veckorna innan… Får se hur det ser ut med både ekonomi och familjen först.

Fritz
0

#23 Jaså, kommer familjen före katterna? Flört

Lullan1
0

#24 Japp! Glad I vissa fall!