Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etiketthälsovård-skötsel-omvårdnad
Läst 730 ggr
flis
0

Katter som ratar kött!!!

Jag vill att mina katter ska äta kött men dom har inte samma uppfattning. Nötfärs går någorlunda, lammfärs inte alls. Grytbitar, enstaka bitar. Nu senast fick dom kycklingvingar som hamnar överallt, sängen, soffan utom i magen. Hur få dom att äta nåt dom uppenbarligen inte gillar. Vill försöka få lite varierad kost. Dom behöver ju gnaga på något så tänderna hålls rena.  Sneaky

Lullan1
0

Skrattande Kycklingvingar överallt lät inte kul! Jag har provat att ge kyckling och köttbitar till mina och de vill inte alls ha det, jag misstänker att de tycker att det är för jobbigt att tugga på det eller så.

Fritz
0

1 av 3 hemma hos mig älskar kött! Jag kan inte ha färskt kött framme för att han är där o snor. Testa o ge lite "finare" nötbitar o lammbitar. Har oxå testat färs av olika slag men det funkar inte. Grilla kyckling är en hit här oxå (utan skinn).

Eine
0

Ge rumsvarmt kött, det doftar mer än kallt från kylskåpet(ifall du inte redan ger rumsvarmt förstås)Tjata! prova ofta, gärna när de är hungriga.Jag brukar knäcka kycklingvingarna på några ställen, så kan det vara lättare för en ovan katt att bita tag.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

#3 Det var ett bra tips, jag ska nog prova det på mina kräsna katter här hemma!

Elica
0

Mina älskar färskt kött. Men jag använder kökssax(?) att skära vingar (och ben) till små bitar. Har i årtionden hört att man INTE skall ge hönsben till djur (det gäller naturligtvis bara kokta) så att jag får mig inte att ge stora bitar. Också annat kött ges i små bitar - då äter kattorna köttet från skålen och inte från bordet eller golvet.

Scilla
0

Katter är ofta skeptiska för ny mat. De är rädda för att bli dåliga i magen av sånt som känns ovant.

Jag har fått lära Selma att äta kött. Hon är oftast nyfiken på nytt kött men när jag väl sätter ner det så luktar hon bara. Har då "kryddat" med lite fil som hon tycker mycket om och mortlat torrfoder och då vågar hon plötsligt äta. Andra gången har jag tagit mindre "krydda" och tredje gången äter hon oftast som det är. Svårast har varit att lära henne äta älgkött, men nu tycker hon att det är toppen!

Kycklingvingar tycker hon jättemycket om, men jag måste klippa upp dem lite för annars blir de för svårätna. Hennes mun är inte stå stor… Allt går ner utom största benet.

EvaG
0

Mina äter inget mjukt.

Medarbetare på Vilda västern iFokus

flis
0

Tack för alla svar.Nu ska jag ge mindre bitar och se om det går bättre. Kan det vara farligt att ge ben i små bitar?