Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettsjukdomar-och-andra-bekymmer
Läst 1705 ggr
MagicPaws
0

Knöl/-ar i juvret?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Igår kände och hittade jag en stor knöl eller om det är flera typ i juvret mellan bakbenen på min älskade StarChild… precis där de brukar kunna få en fettpåse. Men denna är hård.

Tänker direkt juvertumörer och fick panik, ringde veterinär men eftersom det inte räknas som akut fick jag tid först på fredag.

Men nu till frågan. Har nån här erfarenhet av juvertumör på en så pass ung katt? hon blir 2år i Maj. Visst hon har gått på p-piller så jag får väl skulla mig själv. Men jag ville ju ta en kull men inte haft tid, råd eller en lämplig hane.

Kan ni skicka så mycket info som möjligt?
Till exempel om priser vad det brukar kosta, hur lång blir behandlingstiden samt återhämtningen? hur länge beräknas de leva?
Visst allt detta är ju så individuellt men lite uppskattning kan hjälpa mig i mitt beslut.

Visst vill jag att min älskade katt ska leva länge och må bra. Men med en ekonomi som min och sen vad för livskvalitet man kan vänta sig för henne så måste jag verkligen tänka på alla aspekter. (Hur hemskt och kallt det än låter. Så älskar jag min katt och skulle bli förstörd om jag var tvungen att avliva. Men tyvärr måste jag ha det i bakhuvudet att det är en risk för det.)

Eftersom jag inte är här inne så mycket så uppskattar jag om man antingen mailar mig på christine@magicpaws.se eller skriver till mig på Facebook Christine Kuru (Piteå Norrbotten)

//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike

Eine
0

Låt ta bort knölarna och be en veterinär om ett utlåtande.Så allvarliga saker törs jag inte ge mig in på.Har förlorat 2 katter i juvertumörer(9 och 11 år),men inga yngre än så. I dessa fallen fanns även tumörer inne i katten visade det sig sedan.

Lycka till med katten och minns att det finns godartade tumörer.

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Leffe
0

Tycker det verkar lite ungt för juvertumörer. Forhoppningsvis kan det ju vara fettknöl eller något sådant

MagicPaws
0

Jo jag hoppas på nån udda fettknöl eller liknande. Kännt på den en hel del idag… men ibland känns den hård och ibland halvmjuk som gummi typ… ja men fick tid på Fredag så då får jag veta mer.

flis
0

Min oriental 4 år kastrerad, aldrig ätit p-piller fick en juvertumör som opererades bort. Den var tack o lov godartad. 

Till mej sa vet att man inte ska klämma på knölen. Det ska opereras bort så fort som möjligt och därför finns det inte tid att göra en biopsi.

Håller tummarna för att det är en godartad knöl på din katt. Väldigt söt förresten. Skrattande

kissan78
0

Vet en cornishhona som inte hade fyllt 3 år när hon fick juvertumör. Hon hade dock fått en promonspruta som troligast var anledningen till att tumören kom. Som #4 skriver så ska man inte klämma på juvertumörer. Håller tummarna för att det inte är en juvertumör. Det som talar för att det inte ska va det är att juvertumörer visst oftast sätter sig i dem främre juvrena och väldigt sällan där bak.

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

MagicPaws
0

Okej ja nä jag har väl inte klämt på den utan mer försiktigt kännt.
Vet ju att man ska vara försiktig med att klämma på sånt.
Hoppas jag får mer vetskap imorgon.