Cornish Rex iFokus

Cornish Rex

Etikettutställningar
Läst 307 ggr
cherish
0

Vilken KANONHELG!!

Precis hemkommen från Trondheim och har bara plockat upp kylvaror och redovisat helgen för den "vuxna" familjen …. är helt förstummad (nästan) och rejält omtumlad … bulan i huvudet hjälper till … *ler*

Är så lycklig så ni anar inte!!! Luigi Comorio dömde Phoebe igår och där fick hon sitt tredje CACIB och blev Internationell Champion!!!! *jippppppiiiiiii* Dreamy fick Ex 1 och blev NOM (nominerad till panel) men där slagen av en korat (jag är inte helt klar i skallen). Phoebes helsyster Simi fick sitt första CAC och halvsystern Mist fick sitt andra CAC. Dreamys pappa Zorro blev IP (Internationell Premier) och NOM men där slagen av en somali (tror jag). Ja … jag grät … ;)

Idag hade hon Marie Westerlund som domare och jag hade fått berättat att hon är hård men rättvis och drar cert på de hon INTE tycker kvalificerar sig till cert. Lite skakis i knäna var jag ju då … Phoebe tog sitt första CAGCIB!!!! Hon fick en kanonbedömning och blev uttagen till nominering, av fem katter blev det tre kvar och alla hade fiiiiiina kvaliteter … men NOM-et gick till en superfin devon! :) Syrran Simi tog sitt andra CAC och halvsyrran Mist blev CHAMPION!! Dreamy fick även hon sin Ex 1 (tjejerna hade samma domare båda dagarna) men i nomineringen blev hon slagen av en devon även hon. Det gick bra för brorsan Skirner oxå men det får Natali berätta om.

Jag svävar på moln ….!!! :) Domarna har signerat kokarderna för GISSA om de är mycket värda i mina ögon!!!! *ler stort och stolt*

Jag beröttar mer när jag fått allt i ordning i skallen, nu harjag inte koll på nånting känner jag så jag reserverar mig för att jag skrivit fel. NU ska jag ta mina tjejer (ja mina o mina, Dreamy är ju makens katt *ler*) och gå och lägga mig …… åh vad jag längtar efter min säng!!!

Kram på er!!

Cherish Gustafsson, S*Shaneequas Cornish rex & Europé
www.shaneequas.com

kissan78
0

Grattis!!!! Kul att det gått så bra!!!
Kram

S*Kattmillas Sphynx  
www.kattmillas.se

A-M.H
0

#1 Ribbon Grattis ! Jättekul, vilken smash!

chikan
0

Jag fattar ingenting, men är glad för din skull ändå! Jag är inte överraskad att det gått bra för Phoebe, hon är verkligen vacker.

AnneAlva
0

Grattis! Både du och katterna är värda att det går bra för er! *kram*

---------------------------------------------------

Att leva utan katt är inte att leva.

S*Godreign's Cornish Rex

Lullan1
0

Grattis, vad kul att höra att det gick så bra!

Leffe
0
Anna77
0

jätteskojigt  GRATTIS!!

majsan
0

Grattis..En kanonhelg

Natali
0

För min del blev det ju också en super helg!

Min kille IC S*Fylgias Skriner blev Internationell Champion på Lördagen. Och vilket lyft för min uppfödning. Två IC på samma dag, från mina linjer. Och inte blev det sämre för att två till tog cac. Och deras pappa IP & CH S*Racer Donnans Figaro, blev Internationell premier. Så vi kunde ju alla känna oss glada, inte illa för en bil att kamma hem tre titlar på en dag.

En till ur mina linjer blev Champion, på söndagen. CH S*fylgias Mist. Och S*Fylgias  Gersimi fick sitt CAC, så hoppas hon blir Champion på nästa utställning. Den dagen fick också en till i vårat sällskap titel, IP, dock inte en Cornish.

Och min Skirner fick sitt CAGCIB! Och det utan tvekan! Han blev också upptagen i nomineringen, men förlorade mot den Bengalen som blev BIS på lördagen. Men han blev utslagen pga sin fetsvans, sa domaren. Minns nu inte hans namn.

Figge fick dock sitt CAGCIP draget, av Marie Westerlund. Men hon förklarade varför mycket bra. Och jag bad henne sen kolla på min Skirner, och fick då kommentaren att "bara ställa vidare". Hon tyckte alltså om honom! Och på sin första utställning, som kattunge, slog Skirner ju faktiskt en Europa Champion! Och det utan tvekan, dom domarna ville inte ens se de andra katterna igen.

Så jag är super Lycklig! Och vill också tacka alla fina kattungeköpare! Vi åkte då hem, allt som allt med inte mindre än FEM titlar på en helg!

Natali /Natta, Sajtvärd på Sphynx I Fokus.

La_Joz
0

Jag säger som chikan: Jag fattar ingenting, men jag är verkligen glad för er skull att det gick så bra!! Jag ska själv på min första utställning om några veckor, så förhoppningsvis kan jag läsa era katters omdömen efter det och fatta lite mer!

Stort grattis till er!!

cherish
0

Tack för alla gratulationer! Vad ni är gulliga!!! :) Jag har pratat så gott om er alla och crx.ifokus under helgen och hoppas få några nya "medlemmar" hit. :)

Tänkte på La Joz och Chikan, jag förklarar gärna vad det är ni inte förstår. Även om man inte ställer ut en katt kanske man vill lära sig vad terminologin betyder. :) Leffe har lagt ut lite info om bedömningsklasserna och certifikaten men om ni specificerar vad ni inte förstår så förklarar jag jättegärna!!

I Phobes fall är det så att när hon var 10 månader ställdes hon ut i Öppen klass (klass 9) första gången och där är klassvinnaren i den klassen den katt som får förstapriset, s k certifikat. Det certifikatet kallas i klass 9 (Championklass, dvs katten går MOT att bli Champion, CH) för CAC. Ibland kan det stå Ex 1 CAC och det betyder att man är klassvinnare med certifikat. När man fått tre st CAC får katten sin första titel som heter Champion. De certen kan man ta i ett land. Champion blev Phoebe i Tierp.

Sen bytte hon klass till klass 7 (Internationell Championklass, dvs katten går MOT att bli Internationell Champion, IC) och de certifikaten kallas CACIB. När man fått tre st CACIB, varav ett måste vara i ett annat land, får katten sin andra titel som heter Internationell Champion. Det blev hon i lördags i Trondheim.

I söndags bytte hon klass till klass 5 (Grand Internationell Championklass, dvs katten går MOT att bli Grand Internationell Champion, GIC) och de certifikaten kallas CAGCIB. Fram till 30 juni behöver man ta sex CAGCIB, varav 2 i ett annat land, för att få sin tredje titel som heter Grand Internationell Champion. Från 1 juli byter vi regler men de går jag inte på nu. Phoebe har fått sitt första CAGCIB och jag hoppas att hon ska få de andra på de utställningar vi har inplanerat till midsommar då jag hoppas hon får sin titel. :)

Jag hoppas jag förklarat rätt och att ni förstår lite mer, annars är det bara att säga till. :)

www.shaneequas.com

AnnaS
0

Nu ska jag röra till det ännu mer Cool Klass 9 är öppen klass, klass 7 är championklass = alla som tävlar i den klassen är champions, klass 5 är internationell championklass = alla som tävlar i den klassen är internationell champions osv…

GRATTIS till de fina resultaten!

La_Joz
0

Oj, oj… Ska nog ta och sätta mig och plugga Leffes artiklar lite till. Det är verkligen en hel vetenskap det där. Men tack för förklaringarna! Det känns lite klarare nu!

chikan
0

väldigt tydlig och klar förklaring! Har inte orkat sätta mig ner och läsa Leffes, som jag förstår det, alltdeles utomordentliga beskrivningar av utställningsprocedurer med certifikat och sådana grejer. Jag misstänker att jag säkerligen hade förstått alltihopa om jag bara hade läst på där. :) Men jag har ju inte alls tänkt ställa ut själv, så jag har liksom inte tagit mig tid att kolla. Men nu blir jag ju så nyfiken på alla er kompisar och hur det går för er och era katter, så snart kommer jag nog att sätta mig och läsa de där artiklarna! Tack för den bra introduktionen cherish!

cherish
0

*skrattar* Jaha Anne, fick jag till det fel iaf!!? Förlåt, vilken tur att du korrigerade mig!! Det andra var rätt iaf tror jag ….

Vad roligt att ni förstod iaf även om jag hade fel i klassbeskrivningarna. Och att jag väckt nyfikenheten, Chikan! ;)

www.shaneequas.com

La_Joz
0

En liten fråga då.. Vet inte riktigt hur jag ska formulera mig, men jag försöker ändå!

Om en katt är med på utställningen båda dagarna, med olika dommare, så kan man alltså säga att det räknas som två utställningar? Alltså som cherish skrev så tog Phoebe sitt tredje CACIB i lördags, och tack vare det så blev hon uppflyttad till klass 5 där hon tog sitt första CAGCIB. Det går alltså fortare att flytta upp i klasserna om du är med båda dagarna, än om du bara är med en. Förutsatt att rasen är med båda dagarna förstås…

Har jag helt fel, eller? Fundersam

cherish
0

Japp! Om jag säger så här, ofta står det på inbjudan att det är en 2-certsutställning. Det betyder att det är en utställningshelg med två utställningsdagar där man får certifikat varje dag, alltså två utställningar helt enkelt - precis som du skrev! :)

Man kan välja att ställa en eller två dagar. Ställer man ut under tre helger med 2-certsutställning kan man (om man har tur) bli både CH och IC under den tiden. :) Det är sån skillnad mot för ca 10 år sen då jag ställde ut min perser, då var det vanligast med 2-dagarsutställningar med ett cert (två dagar men med bara en bedömning, blev du bedömd första dagen måste du ändå vara där andra dagen), då krävdes det MÅNGA utställningar för att ta titlarna. ;)

www.shaneequas.com

cherish
0

*fniss* Jag läste din fråga "Har jag rätt eller?" och inte om du hade fel … Sorry!!!

www.shaneequas.com

La_Joz
0

Jag reagerade inte ens på det förrän du påpekade det! Va lustigt! Skrattande

Tack för svaret, förresten! Då är jag inte helt vilse i utställningsdjungeln!

Daniella
0

Grattis

Eine
0

Varmt grattis. Vi har världens vackraste kattras!

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

Lullan1
0

Kan vi inte få en bildbomb på Phoebe? Kyss Vi måste ju få se hur vacker hon är!!!!

Aje-T
0

Grattis! det är sååå roligt när det går bra för våra vackra katter!!

Gittan
0

Grattis. Måste vara jättekul när det går bra.

Var glad och må bättre!
De vilda djurens värld

cherish
0

Tack och tack igen! *ler jättestort och stolt*

Tyvärr kommer jag inte åt mina digitalfoton för att servern har lagt ner där vi lagrar allt. Min make ska försöka fixa det under nästa vecka, just nulägger han all energi på friggeboden/gäststugan som sonen ska flytta in i. ;) Tonårskille ni förstår nog …..

Men jag lovar, jag ska försöka gå igenom fotografierna från utställningen (har inte tankat över dem än) ohc se om jag hittar några bra bilder så ska jag lägga in dem, men det blir efter helgen!

Glad Påsk!!

www.shaneequas.com

Lullan1
0

#25 Vi väntar så snällt! Flört